Części samochodowe: Przewody hamulcowe

Wszystkie elementy układu hamulcowego samochodu są niezwykle ważne dla naszego bezpieczeństwa. Do najczęściej wymienianych należą klocki i tarcze hamulcowe, ale czy pamiętasz o przewodach?

Przewody hamulcowe – rodzaje i ich zadanie

Układ hamulcowy to jeden z najważniejszych systemów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo samochodu. Jego ważnymi elementami są przewody hamulcowe - sztywne oraz elastyczne. Transportują one płyn hamulcowy z pompy hamulcowej do zacisku hamulca. Wewnątrz nich panuje wówczas bardzo duże ciśnienie, sięgające nawet ponad 100 barów. Dlatego tak ważna jest regularna kontrola ich stanu.

samochód na podnośniku

Przewody hamulcowe sztywne

Nazywane także twardymi lub metalowymi ponieważ najczęściej wykonane są ze stali. Łączą pompę hamulcową z przewodami elastycznymi i zazwyczaj kończą się w nadkolu.

Ich żywotność zależy od jakości wykonania. Oczywiście im samochód był droższy w momencie wyjazdu z salonu, tym lepszych przewodów hamulcowych możemy się w nim spodziewać.
Sztywne przewody hamulcowe wytrzymują ok. ośmiu lat. W pojazdach segmentu premium mogą przetrwać nawet 15 lat, a w modelach budżetowych często nadają się do wymiany już po 5 latach.

Największym wrogiem przewodów hamulcowych sztywnych jest korozja. Przynajmniej raz w roku warto dokładnie obejrzeć przewody twarde, poszukując na nich śladów korozji.

Przewody hamulcowe elastyczne

Nazywane także miękkimi (gumowymi). Przewody hamulcowe elastyczne łączą przewody sztywne z zaciskiem hamulca. Stosowane są tam, gdzie nie mogłyby być umieszczone przewody twarde – czyli tam gdzie przewody muszą poruszać się razem z kołami.

Elastyczne przewody hamulcowe wykonane są zazwyczaj z gumowego węża znajdującego się w oplocie stalowym lub syntetycznym. Spotykane są również przewody wykonane z innych materiałów, np. z węża teflonowego w oplocie stalowym, przystosowane do samochodów rozwijających duże prędkości i tym samym wymagających bardziej intensywnego i precyzyjnego hamowania.

Przewody hamulcowe elastyczne są bardziej narażone na uszkodzenia niż przewody sztywne. Podlegają one działaniu wyższych temperatur i wyższych przeciążeń niż przewody twarde. Żywotność przewodów elastycznych przewiduję się na 3-4 lata. Przy czym odwrotnie niż w przypadku przewodów sztywnych, szybciej zużyją się w droższych autach wyposażonych w silniki o większej mocy niż w małych samochodach kompaktowych, które nie pokonują długich dystansów i nie rozwijają znacznych prędkości.

Wyeksploatowany przewód elastyczny nie musi od razu pęknąć pozbawiając samochód hamulców. Na starych przewodach pojawiają się liczne mikropęknięcia, przez które do płynu hamulcowego dostaję się woda, co w konsekwencji obniża jego parametry. Zużyty przewód również rozszerza się podczas przepływu płynu hamulcowego, pochłaniając część wytworzonej przez pompę energii – tym samym zmniejszeniu ulega siła hamowania. Dlatego ważne jest regularne wymienianie przewodów elastycznych, nawet wówczas, gdy na pierwszy rzut oka wszystko jest z nimi w porządku.

tarcza, zacisk i przewody hamulcowe

Symptomy zużycia przewodów hamulcowych

Objawem wyeksploatowania przewodów hamulcowych jest przede wszystkim niższa efektywność hamowania. Na konieczność ich wymiany może również wskazywać tzw. „Gumowy pedał hamulca” co może sygnalizować obecność wody w płynie hamulcowym która podczas intensywnego hamowania zamienia się w parę przez co płyn hamulcowy staje się bardziej ściśliwy.

Z powodu budowy przewodów elastycznych może dojść do sytuacji w której po wciśnięciu hamulca płyn hamulcowy nie jest w stanie się cofnąć (wewnątrz przewodu powstaje coś podobnego do zastawki w naszym sercu a z powodu budowy wielowarstwowej usterka nie jest widoczna) i hamulce zostają zaciśnięte co powoduje uszkodzenie elementów układu hamulcowego poprzez jego przegrzanie. W takich sytuacjach, gdy klocki, tarcze i zaciski są w porządku, przyczyną awarii są zwykle przewody.

Symptomy zużycia przewodów hamulcowych możemy również zaobserwować podczas ich kontroli, którą należy przeprowadzić prewencyjnie przynajmniej raz w roku lub w sytuacji problemów z hamulcami. Na przewodach sztywnych objawami wysłużenia będą ślady korozji. Na przewodach elastycznych oznaki sparcenia i wykruszania się gumy oraz jej przetarcia.

Warto także wymienić przewody hamulcowe po zakupie używanego samochodu. Szczególnie, gdy jest już ponad ośmioletni, a jego historia serwisowa nie jest znana.

O czym należy pamiętać podczas wymiany przewodów hamulcowych?

Jeżeli jeden przewód hamulcowy jest zużyty, najpewniej pozostałe nie będą w lepszej kondycji. Dlatego zalecana jest kompleksowa wymiana. Przy zakładaniu nowych przewodów sztywnych wskazany jest również montaż nowych przewodów elastycznych.

Niektórzy kierowcy decydują się na samodzielną wymianę przewodów hamulcowych. Nie wolno tego jednak robić, gdy nie posiadamy specjalistycznej wiedzy oraz przyrządów potrzebnych m.in. do ich połączenia. Łączenie przewodów hamulcowych za pomocą taśmy izolacyjnej lub dostępnych w sklepach budowlanych opasek najpewniej skończy się tragedią, a w najlepszym przypadku rozbiciem samochodu. Pamiętajmy, że ciśnienie płynu hamulcowego płynącego w przewodach przekracza 100 barów – dlatego połączenia muszą być wykonane profesjonalnie, aby wytrzymać trudy eksploatacji.

Z powodów znacznego ciśnienia oraz bardzo ważnej dla bezpieczeństwa podróży roli przewodów hamulcowych wskazane jest zaopatrywanie się w przewody pewnych producentów.