Kosmetyka aut – powłoka ceramiczna

Czym jest powłoka ceramiczna? Co daje? Kiedy i jak ją wykonać, i przede wszystkim – czy warto ją zastosować? Postaramy się odpowiedzieć na te pytania.

Kiedyś tylko woskowanie auta

Jeśli chcemy długo cieszyć się blaskiem lakieru na naszym samochodzie musimy rozważyć, w jaki sposób będziemy o niego dbać.

Od kilku lat przy produkcji samochodów używa się lakierów wykonanych w technologii wodnej. Są one bardziej przyjazne dla środowiska od używanych wcześniej lakierów produkowanych na bazie rozpuszczalników, są jednak mniej odporne, a ich grubość nie jest przesadnie duża i wynosi około 60 – 80 mikronów.

Do niedawna na rynku dostępne były tylko i wyłącznie różnego rodzaju woski – miękkie lub twarde. Niestety, efekt połysku jaki otrzymamy po zabezpieczeniu lakieru woskiem jest dość krótkotrwały. Wosk tylko „okleja” lakier, co powoduje, ze może on zostać po prostu zmyty.

auto pokryte pianą aktywną

Ochrona lakieru jak w luksusowym samochodzie

Najnowszym wynalazkiem który zdobywa coraz większą popularność na rynku są powłoki ceramiczne. Po odpowiednim przygotowaniu powierzchni i naniesieniu kilku warstw dają efekt „lakieru oblanego szkłem”, a efekt jest naprawdę piorunujący. Auto zyskuje nowy blask, który kiedyś był zarezerwowany tylko dla klientów ekskluzywnych marek samochodowych.

I najważniejsze - ceramika na stałe łączy się z lakierem tworząc na jego powierzchni bardzo twardą powłokę która nie zmyje się w odróżnieniu od wosku.

Czy zazdrościliście kiedyś właścicielowi któregoś z luksusowych samochodów blasku, jaki roztaczał wokół siebie jego samochód?

Technologia, która pozwala na osiągnięcie takiego efektu jest teraz dostępna dla szerokiej grupy użytkowników. Rozwój car detailingu spowodował konkurencję na rynku i spadek cen tego typu usług, a rosnące zapotrzebowanie na odpowiednią chemię samochodową przełożyło się na poszerzenie oferty firm produkujących specjalistyczne kosmetyki samochodowe.

chemia samochodowa do nanoszenia powłoki ceramicznej

Zrób to sam

Dzisiaj przybliżymy wam, jak taką powłokę nałożyć własnoręcznie. Nie jest to wcale bardzo trudne – wystarczy trochę zdolności manualnych, czasu i dużo chęci. Taka operacja wykonana samemu będzie tańsza, oraz powinna sprawić nam mnóstwo frajdy. W końcu sami doprowadzimy do tego, że nasz samochód będzie lśnił niczym wystawowe modele na targach motoryzacyjnych.

W ostatnim artykule pokazaliśmy, jak prawidłowo umyć samochód. Odpowiednie oczyszczenie nadwozia jest pierwszym etapem przygotowania do nałożenia powłoki

Przygotowanie lakieru

Kolejny krok to usunięcie z lakieru zanieczyszczeń których nie udało się pozbyć wcześniej. Do tego celu użyjemy glinki do lakieru oraz środka poślizgowego w postaci specjalnego płynu (który możemy również przygotować sami - dodając do wody odrobinę szamponu samochodowego bez wosku). Jeśli zamierzamy użyć „robionego” płynu, warto przelać go do atomizera. Rozpylanie pozwoli na sprawniejszą pracę.

Uwaga - glinkowanie zaczynamy od dachu i schodzimy coraz niżej w dół karoserii.

Glinką nigdy nie pracujemy na sucho!

Przygotowany wcześniej kawałek glinki ugniatamy aż stanie się elastyczny. Następnie formujemy z niego płaski „placek”, pryskamy płynem poślizgowym na fragment nadwozia i z wyczuciem, nie dociskając zbyt mocno glinki do lakieru przesuwamy zbierając drobne zabrudzenia.

Na bieżąco kontrolujmy stan naszego „placka z glinki” – jeśli na jego powierzchni przykleiło się już dużo nieczystości, zagniećmy je do środka i na nowo uformujmy odpowiedni kształt.

Po oczyszczeniu każdego elementu karoserii, jego powierzchnię wycieramy ścierką z mikrofibry.

Oczyszczoną w ten sposób powierzchnię należy przygotować do nakładania ceramiki. Jeśli nasz samochód jest już eksploatowany od jakiegoś czasu, sprawdźmy czy być może potrzebna będzie korekta lakieru. Niezależnie od tego czy będzie to wymagane czy nie – warto wykonać polerowanie lakieru (zabieg ten znacząco poprawi efekt końcowy). Gdy poprzednie etapy mamy za sobą, czeka nas jeszcze odtłuszczenie i pozbycie się silikonów z powierzchni, którą chcemy zabezpieczyć.

zarysowania na lakierze

Nakładanie powłoki ceramicznej

Odpowiednio przygotowane nadwozie oznacza, że możemy rozpocząć nakładanie powłoki ceramicznej.

Musimy pamiętać, że nakładana przez nas chemia jest bardzo odporna i jej usunięcie będzie mocno kłopotliwe, więc musimy kłaść ją etapami (nie na cały element naraz). Jeśli zabieramy się np. za dach samochodu, powinniśmy podzielić pracę na kilka równych części - mniej więcej 50x50 cm. Pozwoli nam to na uzyskanie prawidłowego efektu. Kolejna warstwa powinna być nakładana pod kątem prostym do poprzedniej - jeśli pierwszą nakładaliśmy wzdłuż samochodu, kolejną nakładajmy w poprzek.

Po naniesieniu warstwy na przygotowany lakier po ok. 2 minutach (zależnie od temperatury panującej na zewnątrz i producenta) powłoka zacznie mienić się kolorami tęczy (wygląda to bardzo podobnie do plamy ropy lub oleju w kałuży). Nie wolno przegapić tej chwili – to właśnie moment w którym należy zacząć polerowanie powłoki – a nie możemy dopuścić do jej wyschnięcia bez wypolerowania. Powtarzamy ten zabieg aż cały element zostanie zabezpieczony.

Aby nasza ochrona miała odpowiednią grubość powinniśmy nałożyć 3 warstwy. Oczywiście, przed nałożeniem kolejnej poprzednia powinna wyschnąć – najlepiej dokładnie sprawdzić to w instrukcji użycia naszej ceramiki.

lakier pokryty powłoką ceramiczną

Efekt końcowy

Po nałożeniu 3 warstw powinniśmy uzyskać efekt „szkła rozlanego na lakierze”, czyli piękny połysk. Samochód powinien wyglądać niesamowicie, a naniesiona powłoka dodatkowo sprawi że będzie się mniej brudził i łatwiej go będzie umyć.

Podsumowując – niezależnie od tego czy naniesienie powłoki ceramicznej wykonamy we własnym zakresie, czy zdecydujemy się zlecić jej wykonanie specjaliście od car detalingu – naprawdę warto to zrobić.