Czujnik wałka rozrządu to obok czujnika wału korbowego jeden z najistotniejszych sensorów zbierających dane na temat położenia wałka rozrządu i jego prędkości obrotowej, które są konieczne do precyzyjnego sterowania układem zapłonowym silnika. Prawidłowe wskazania umożliwiają precyzyjne określenie położenia tłoka w cylindrze i podawanie mieszanki paliwa i powietrza we właściwym czasie. Sprawny czujnik położenia wałka rozrządu zapobiega spalaniu stukowemu, zapewnia płynną pracę silnika nawet podczas zmiany obciążenia i gwarantuje łatwy rozruch w każdych warunkach. We współczesnych jednostkach napędowych stosuje się dwa rodzaje czujników położenia wałka rozrządu. Są to czujniki Halla i indukcyjne. Warto wiedzieć, że rozróżnienie ich może okazać się trudne. Co do zasady czujniki Halla są bardziej precyzyjne i dostarczają danych w postaci niewymagającej dodatkowego przetwarzania.
Uszkodzony czujnik daje następujące objawy: trudności z uruchomieniem silnika, komunikat check engine, gaśniecie silnika, nierównomierna praca, szarpanie i problem ze zmianą prędkości obrotowej silnika, zwiększone zużycie paliwa, spadek mocy silnika. W skrajnych przypadkach może dojść do tego, że sterownik przejdzie w awaryjny tryb pracy i kompletnie odetnie zapłon, co spowoduje unieruchomienie silnika. Warto pamiętać, że we współczesnych jednostkach stosuje się więcej czujników tego typu, w tym czujnik położenia wału korbowego. Dzięki temu niektóre jednostki napędowe mogą pracować w sposób zbliżony do optymalnego nawet z uszkodzonym czujnikiem położenia i prędkości obrotowej wałka rozrządu.
Jak już wspomnieliśmy, we współczesnych samochodach stosuje się dwa rodzaje czujników – Halla i indukcyjny. Ich budowa zewnętrzna może być identyczna, a dobranie nieodpowiedniej metody sprawdzania może uszkodzić czujnik Halla, który nie powinien być badany omomierzem. Do jego diagnostyki trzeba użyć oscyloskopu. Trzeba wiedzieć, że uszkodzone czujniki tego typu są nienaprawialne i w razie awarii konieczna jest wymiana na nowy. W przypadku zaobserwowania objawów, wskazujących na czujnik położenia i prędkości obrotowej koniecznie trzeba sprawdzić, stan przewodów i styków. Uszkodzenia mechaniczne, zwarcie, korozja i zabrudzenie to najczęstsza przyczyna niedomagań wywołanych brakiem komunikacji pomiędzy czujnikiem, a jednostką centralną. Stosunkowo rzadko niepoprawna praca czujnika jest spowodowana uszkodzeniem mechanicznym koła pomiarowego, z którym współpracuje czujnik.
1809 produktów
Wybierz auto
Dostawa na wtorek, 23 kwietnia
Dostawa na wtorek, 23 kwietnia
Dostawa na wtorek, 23 kwietnia
Dostawa na wtorek, 23 kwietnia
Dostawa na wtorek, 23 kwietnia
Dostawa na środę, 24 kwietnia
Dostawa na wtorek, 23 kwietnia
Dostawa na wtorek, 23 kwietnia
Dostawa na wtorek, 23 kwietnia
Dostawa na środę, 24 kwietnia
Dostawa na wtorek, 23 kwietnia
Dostawa na czwartek, 25 kwietnia
Dostawa na środę, 24 kwietnia
Dostawa na środę, 24 kwietnia
Dostawa na środę, 24 kwietnia
Dostawa na wtorek, 23 kwietnia
Dostawa na wtorek, 23 kwietnia
Dostawa na wtorek, 23 kwietnia
Dostawa na wtorek, 23 kwietnia
Dostawa na wtorek, 23 kwietnia