Wybierz samochód:
Wybierz markę
Wybierz model
Wybierz silnik

 

Zasada działania mechanizmu różnicowego

Mechanizm różnicowy jest stosowany do korekty prędkości obrotowej kół napędzanych. Korekta prędkości obrotowej jest konieczna z uwagi na różnice drogi, jaką pokonują koła po każdej ze stron samochodu w czasie jazdy po łuku. Dzięki zastosowaniu mechanizmu różnicowego możliwe jest proporcjonalne wyhamowanie koła znajdującego się po stronie wewnętrznej łuku, które pokonuje mniejszą drogę niż koło zewnętrzne. Korekta prędkości obrotowej umożliwia toczenie się kół napędzanych bez poślizgu, co znacznie poprawia właściwości jezdne samochodu i redukuje zużycie ogumienia.

Zasada działania mechanizmu różnicowego jest stosunkowo prosta. Podczas jazdy na wprost, gdy prędkości obrotowe prawego i lewego koła napędzanego są takie same, mechanizm różnicowy nie pracuje. Natomiast w czasie jazdy po łuku, gdy jedno z kół zaczyna wyprzedzać drugie, satelity mechanizmu różnicowego zaczynają korygować prędkość drugiego koła dokładnie o taką samą wartość. Proporcjonalne działanie mechanizmy różnicowego obrazuje przykład unieruchomienia jednego z kół. Działanie mechanizmu różnicowego powoduje wtedy, że drugie porusza się z prędkością dwukrotnie wyższą, niż gdyby oba koła obracały się przy niezałączonym mechanizmie różnicowym.

 

Budowa mechanizmu różnicowego

Mechanizm różnicowy łączy półosie kół napędzanych, które przenoszą moment obrotowy na mechanizm różnicowy za pośrednictwem zębatych kół koronowych. Pomiędzy prawym i lewym kołem koronowym znajduje się krzyżak z satelitami, które w razie różnicy prędkości obrotowej pomiędzy osiami zaczynają obracać się i proporcjonalnie korygować prędkość obracania się półosi względem siebie, po wyrównaniu prędkości obu półosi krzyżak i satelity wirują razem z kołami koronowymi.

Objawy, jakie może dawać zużyty mechanizm różnicowy to narastający hałas z układu napędowego przypominający stukanie, takie jak w przypadku uszkodzonego przegubu słychać podczas przyspieszania na skręconych kołach. Różnica polega na tym, że odgłosy słychać podczas jazdy na wprost, głównie przy przyspieszaniu i hamowaniu silnikiem. Takie objawy mogą świadczyć o wytarciu lub wyłamaniu niektórych zębów. Powodem awarii mechanizmu różnicowego może być jego przegrzanie i uszkodzenie podczas dynamicznych manewrów lub wyciek oleju.

Promocje