Natychmiastowa
wysyłka części

Zamówienie złożone do 14:00 zostanie wysłane tego samego dnia

Darmowa
wysyłka

Dostawa gratis za zakup powyżej 400 zł

Najlepsi
producenci

Szeroki wybór części od najlepszych producentów

Wymiana lub
zwrot do 21 dni

Akceptujemy 21 dniowy zwrot na niemontowane części

Nasze porady

Porady ekspertów, pielęgnacja samochodów i nowości motoryzacyjne w jednym miejscu.

Olej silnikowy to czynnik bez którego nasz samochód może wiele nie przeżyć. Bez niego łatwo o zatarcie silnika. Jego odpowiedny dobór dla wielu może nie być zbyt łatwy. Pomagają nam w tym sami producenci samochodów podając jaki olej silnikowy powinniśmy stosować do swojego pojazdu. 

Obecnie wyróżniamy 3 główne kategorie olejów. Pierwszy z trójki to olej mineralny, który nie jest już tak popularny jak kiedyś. Stosuje się go głównie w starszych pojazdach i silnikach do niego przystosowanych. Nie nadaje się do stosowania w większości współczesnych jednostkach silnikowych ze względu na ich „wysilenie”. Olej mineralny nie wytrzymuje tak wysokich temperatur pracy przez dłuższe okresy pracy. Tym samym dochodzimy do następnej kategorii, czyli oleje syntetyczne.

Olej syntetyczny w przeciwieństwie do mineralnego charakteryzuje się wysoką odpornością na temperatury, dlatego we współczesnych jednostkach jest najczęstszym wyborem producentów samochodów. Olej syntetyczny charakteryzuje się niską lepkością, dzięki czemu jest równomiernie rozprowadzany po wszystkich częściach silnika. Sprawi nam też mniej problemu w niskich zimowych temperaturach, ponieważ nie traci w nich swoich właściwości.

Trzecim na liście jest olej półsyntetyczny. Nazwa może być delikatnie myląca, bo nie zawiera mieszanki 50/50 oleju mineralnego z syntetycznym. Zwykle jest to mniej więcej 70/30 (na korzyść mineralnego), ale zależy to głównie od norm poszczególnych krajów.

Olej półsyntetyczny to rozwiązanie pośrednie. Może być stosowany w samochodach, które nie mają zbyt wysokich wymagań jeśli chodzi o smarowanie. Nie obciąża uszczelnień silnika tak bardzo jak syntetyczny, i co bardzo istotne jest  tańszy.

W kwestii doboru oleju do silnika istotnym czynnikiem jest również lepkość produktu.

Weźmy pierwszy przykład z brzegu: olej 5W30. Pierwszy człon, mówi nam o lepkości zimowej, która jest oceniana wg specjalnych kryteriów. Tak samo ma się sytuacja z drugą częścią zapisu, ale tutaj olej jest klasyfikowany w kategorii letniej.

Bez względu na to jakiego producenta oleju używamy: olej 5W30, olej 5W40, olej 10W40 czy olej 15W40 będzie zawsze taki sam, bo określają go sprecyzowane wymagania, które muszą zostać spełnione. Tak więc wybór producenta jest już tak naprawdę sprawą bardziej marginalną. Czy to będzie olej Castrol, olej Elf, olej Mobil 1, olej Valvoline, olej Total czy olej Shell nie odczujemy żadnej różnicy w samych właściwościach czynnika smarnego.

Czasem, aby określić dopasowanie są podawane przez producentów dokładniejsze kryteria. Jednym z takich kryteriów jest kryterium organizacji europejskich producentów samochodów- ACEA.

W taki sposób, kryteria są bardziej rygorystyczne i możemy mieć pewność, że znajdziemy odpowiedni olej do silnika. Natomiast mylącym może być fakt, że nie jeden olej z oferty producentów należy do kilku kategorii na raz.

Olej o oznaczeniu  ACEA C3, to między innymi olej do diesla. Oznaczenie C1, C2, C3,C4 czy C5 odnosi się głównie do samochodów z tym silnikiem, ze względu na to że są one przystosowane do tego, aby działać, gdy w samochodzie jest DPF. Już taki ACEA A3/B3 stosuje się w silnikach o „luźnym spasowaniu”, czyli z polskiego na nasze- w pojazdach europejskich oraz starszych samochodach amerykańskich i japońskich poza silnikami wysokoprężnymi z bezpośrednim wtryskiem.  

Tanie oleje i inne części znajdziesz na Deler.pl.