Dlaczego warto kupować auta wyposażone w układ ABS?
Z niemieckiego Antiblockiersystem, czyli popularny ABS to jeden z elementów układu hamulcowego. Dzięki jego pomocy pojazdy mechaniczne, takie jak samochody i motocykle, zyskują zmniejszoną szansę na wpadnięcie w poślizg w czasie gwałtownego hamowania bądź w trudnych warunkach atmosferycznych. Układ ABS ma za zadanie redukować prawdopodobieństwo zablokowania się kół w trakcie hamowania. ABS w samochodzie odpowiada za pulsacyjne zmniejszanie i zwiększanie siły hamowania w taki sposób, że pojazd pozostaje pod kontrolą kierowcy. Na czym dokładnie to polega? Co to jest ABS? Jaka jest zasada działania ABS i dlaczego warto kupować wyłącznie auta wyposażone w ten układ? Tego dowiesz się w niniejszym artykule!
System zabezpiecza i stabilizuje tor jazdy w dowolnych warunkach. Główne elementy systemu ABS to:
Czujniki odpowiedzialne są za analizę sił oddziałujących na samochód, następnie wysyłają one sygnały z sensorów, na których podstawie sterownik wprowadza korektę siły hamowania. Z reguły czujniki oraz modulator montowane są indywidualnie dla każdego z kół. Najczęściej producenci wykorzystują tzw. czujniki indukcyjne w ABS, które kontrolują tarcze zębate. Jeśli w trakcie hamowania do sterownika zostanie wysłany sygnał, że co najmniej z jednego z kół szybkość obrotu jest nierównomierna w stosunku do reszty, ABS redukuje automatycznie ciśnienie w układzie hamulcowym dla konkretnego koła. Redukcja prędkości obrotowej jednego z nich może doprowadzić do poślizgu, z kolei system ABS wyklucza taką sytuację poprzez wytworzenie siły przeciwstawnej. W momencie, gdy koło zaczyna znowu pracować z właściwą prędkością, ciśnienie w układzie hamulcowym ponownie wzrasta. Układ ABS stosuje bardzo skuteczne, nierównomierne pulsacyjne hamowanie, które utrzymuje poślizg na poziomie maksymalnie 30%.
System stanowi od 1 lipca 2004 roku obowiązkowy standard w przypadku aut osobowych dystrybuowanych na terenie Unii Europejskiej. W Polsce przepis ten funkcjonuje natomiast od roku 2006. Układ ABS jest także popularnym komponentem m.in. w pojazdach ciężarowych, przyczepach oraz szerokim spektrum motocykli. W zasadzie jest on montowany w większości pojazdów, które rozwijają większe prędkości. Hamowanie za pomocą ABS pozwala zrealizować trzy podstawowe cele jego zastosowania:
Najważniejsze są dwa pierwsze z wymienionych powyżej. Trzeci natomiast jest najbardziej uzależniony od warunków atmosferycznych, a także stanu poszczególnych komponentów w samochodzie. System ABS wpłynie na drogę hamowania, jednak jego skuteczność w tym aspekcie będzie całkowicie zależna od np. jakości oraz eksploatacji bloczków hamulcowych itp.
Niestety nie zawsze. Wpływa na to wiele elementów, jak wspomniano wcześniej. Uruchomienie się ABS w samochodzie podczas jest odczuwalne przez kierowcę poprzez drgania na pedale hamulca w czasie hamowania z dużą mocą. Zauważalny jest wtedy także charakterystyczny, chropowaty dźwięk tarcia jednej powierzchni o drugą.
System ABS nie jest skuteczny na luźnych nawierzchniach. Śnieg, żwir oraz piach zmniejszają jego efektywność. W takich sytuacjach bowiem o wiele lepiej jest całkowicie zablokować koła, gdyż zmniejszanie ciśnienia w jednym czy drugim niewiele da. Ponadto w momencie, gdy podczas hamowania koła z prawej strony toczą się po innej nawierzchni niż lewej ABS w zasadzie działania wręcz wydłuży drogę hamowania niż ją skróci. W praktyce jeśli prawe koło znajduje się na sypkim poboczu, a lewe na jezdni to ABS może lecz nie musi skrócić drogi hamowania. W przypadku niestabilnej nawierzchni samochód bez ABS lepiej sobie poradzi, gdyż wystarczy wtedy zablokować koła po jednej stronie wykorzystując siłę hamowania tych po drugiej. Jednak w takiej sytuacji samochód może też zarzucić w niekontrolowanej trajektorii. ABS ostatecznie stanowi bardzo dobry środek pośredni pomiędzy lepszą stabilność pojazdu, a długością drogi hamowania.
Zdecydowanie tak. Nie jest to układ bez wad. ABS potrafi zgubić się w sytuacji, kiedy wszystkie cztery koła są hamowane na raz. Dotyczy to jednak wyłącznie układów starszego typu. Obecnie samochody coraz częściej wyposażone w specjalny algorytm obliczający prędkość przewidywaną. Działa to na tej zasadzie, że na podstawie odczytu danych z kół i akcelerometru system ABS wykonuje pomiar opóźnienia samochodu w stosunku do trajektorii oraz szybkości. Oznacza to w praktyce, że całkując opóźnienie można wyliczyć aktualną prędkość i dostosować w ten sposób ciśnienie w układzie do hamowania.