Wybierz samochód:
Wybierz markę
Wybierz model
Wybierz silnik

 

Budowa układu wydechowego

Główne elementu układu wydechowego to kolektor wydechowy oraz tłumik rury wydechowej, dodatkowo w celu oczyszczenia spalin stosuje się katalizatory, w których montowana jest sonda lambda oraz filtry cząstek stałych. Warto mieć na uwadze, że do niedawna filtry cząstek stałych były stosowane jedynie w układach wydechowych silników wysokoprężnych, jednak restrykcyjne normy emisji spalin spowodowały, że rozwiązanie to coraz częściej pojawia się w nowych samochodach wyposażonych w silniki benzynowe.

W przypadku samochodów osobowych wyposażonych w nowoczesne silniki wysokoprężne, pogoń za redukcją emisji spalin spowodowała zastosowanie dodatkowego systemu oczyszczania w postaci znanego z ciężarówek Adblue, a dokładnie układu selektywnej redukcji katalitycznej SCR, w którym czynnikiem aktywnym jest płyn Adblue. W samochodach osobowych katalizator SCR znajduje się tuż za konwencjonalnym filtrem cząstek stałych. W niektórych samochodach oba elementy mogą być montowane w tej samej obudowie.

 

Elementy układu wydechowego

Układ wylotowy współczesnych samochodów staje się coraz bardziej zaawansowanym systemem oczyszczania spalin. W przypadku samochodów wyposażonych w DPF i SCR wymaga precyzyjnego sterowania elektronicznego, a SCR nie może funkcjonować bez uzupełnienia poziomu dodatkowego płynu eksploatacyjnego w postaci AdBlue. Wraz z zaostrzaniem się norm dotyczących emisji spalin rośnie liczba elementów układu wydechowego, które podlegają okresowej wymianie. Zalicza się do nich katalizator, filtr cząstek stałych, filtr SCR stosowany w pojazdach ciężarowych i nowych autach osobowych z silnikami diesla. Natomiast płyn AdBlue staje się kolejnym płynem eksploatacyjnym.

Oprócz tego okresowej wymianie podlegają inne elementy układu wydechowego jak uszczelka kolektora wydechowego czy tłumik końcowy. Wszystkie elementy układu wydechowego dostępne są w naszym sklepie. Niezależnie od tego jaki, element układu podlega wymianie, warto dokładnie przyjrzeć się wszystkim połączeniom i elementom zawieszenia i mocowania układu wydechowego. Do dobrych praktyk należy wymiana wszystkich uchwytów i gumowych elementów amortyzujących na nowe, nawet gdy wymieniamy jedynie tłumik końcowy.

Promocje