🔥 Kod BLACK30 = 30 zł rabatu na wszystko przy zakupach od 299 zł! 🔥
Elektryka pojazdowa to bardzo ważny element, bez którego nawet nie da się uruchomić współczesnych samochodów. Coraz więcej elementów, mechanizmów i układów jest sterowanych elektronicznie przez oprogramowanie, które uwzględnia odczyty z różnych czujników i sond. Sprawna elektryka to gwarancja poprawnego funkcjonowania wszystkich innych komponentów zasilanych elektrycznie, których cały czas przybywa w nowych samochodach.
Podstawowe układy i elementy wyposażenia zasilane z samochodowego układu elektrycznego to m.in.: oświetlenie, komputer, przełączniki sterowania wyposażeniem samochodu i wiele innych. Sprawne komponenty elektryki samochodowej mają zatem kluczowe znaczenie dla poprawnego funkcjonowania samochodu.
Jako podstawowe części elektryczne samochodu każdy kierowca z pewnością wymieniłby akumulator i alternator. Bez tych komponentów nie da się po prostu uzupełnić zapasu energii elektrycznej, koniecznej do ponownego uruchomienia samochodu. Warto wiedzieć, że nawet najlepsze akumulatory z czasem tracą swoje właściwości, co powoduje ograniczenie ich możliwości magazynowania energii. Równie ważny dla sprawności akumulatora jest alternator, czyli urządzenie odpowiedzialne za ładowanie baterii w trakcie pracy jednostki napędowej.
Kolejnym istotnym elementem jest rozrusznik. Sprawny rozrusznik zasilany przez w pełni naładowany akumulator to gwarancja rozruchu nawet zimą w najcięższe mrozy. Rozruszniki to co do zasady trwałe elementy elektryczne, ale z czasem mogą pojawić się usterki wynikające z wieloletniej eksploatacji. W razie usterki, któregokolwiek z komponentów w naszym sklepie można zamówić odpowiednie części elektryczne. Oferujemy rozruszniki, alternatory, akumulatory, bezpieczniki i elementy wiązek do wszystkich typów samochodów.
Współczesne silnik spalinowe dzielą się na modele z zapłonem iskrowym i samoczynnym. Niezależnie od rodzaju, zadaniem układu zasilania jest dostarczanie do komory spalania mieszanki paliwa z powietrzem w odpowiednich proporcjach i wygenerowanie energii mechanicznej podczas jej spalania. W przypadku silników o zapłonie iskrowym wyróżnia się dwa rodzaje układów zasilania. Starszy gaźnikowy i współczesne wtryskowe. Zapłon mieszanki w silniku iskrowym jest inicjowany iskrą elektryczną, która powstaje między elektrodami świecy zapłonowej.
Sprawność silnika iskrowego zależy od stopnia sprężania oraz składu i sposobu podania mieszanki paliwowej. Warto wiedzieć, że pierwsze układy wtryskowe z tzw. wtryskiem jednopunktowym funkcjonują podobnie jak układ gaźnikowy i podają mieszankę do kolektora dolotowego w podobny sposób. Znacznie lepiej dystrybucja paliwa do kolektora odbywa się w przypadku układów z wtryskiem wielopunktowym. We współczesnych konstrukcjach coraz częściej stosowane są wydajne systemy wtrysku bezpośrednio do cylindra, znane szerzej jako GDi i FSI.
Zasada działania i budowa układu zapłonowego silnika wysokoprężnego różni się od iskrowego tym, że zapłon mieszanki paliwa i powietrza następuje na skutek wysokiego ciśnienia czynnika. Ciśnienie sprężania w silnikach diesla jest znacznie wyższe niż w jednostkach o zapłonie iskrowym i dzięki temu nie ma konieczności stosowania zewnętrznego źródła ciepła inicjującego zapłon, tak jak ma to miejsce w przypadku silników śbenzynowych i stosowanych w nich w tym celu świec zapłonowych.
Paliwo zapala się na skutek wzrostu temperatury pod wpływem sprężania mieszanki. Nowoczesne konstrukcje samoczynnych układów zapłonowych silników diesla korzystają z popularnych rozwiązań konstrukcyjnych takich jak pompowtryskiwacze, a jeszcze nowsze z systemu common rail. W silnikach wysokoprężnych stosuje się świece żarowe, których zadaniem jest wstępne podgrzanie paliwa co ma ułatwić rozruch silnika na zimno.
Wybierz auto
Popularne Kategorie
Układ elektryczny silnika
Alternatory
Rozruszniki
Wyposażenie elektryczne samochodu
Świece samochodowe
System zamykania i bezpieczeństwa
Czujniki układu elektrycznego