Wybierz samochód:
Wybierz markę
Wybierz model
Wybierz silnik

 

Jakie zadania spełnia układ napędowy?

Zadaniem układu napędowego samochodu jest przeniesienie momentu obrotowego jednostki napędowej i przyłożenie go na koła osi napędzanej. Podstawowymi elementami układu napędowego są, jednostka napędowa, sprzęgło, skrzynia biegów oraz przekładnia główna z mechanizmem różnicowym oraz półosie napędowe przekazujące moment obrotowy bezpośrednio na koła. Układ napędowy samochodu jest odpowiedzialny za płynne ruszanie i przyspieszanie oraz utrzymanie prędkości jazdy niezalżenie od zmiany sił oporów ruchu, jak ma to miejsce np. w przypadku wjazdu na wzniesienie.

Pozostałe siły oporu ruchu, z którymi układ napędowy musi sobie radzić podczas ruszania i przyspieszenia to opór toczenia, powietrza i opór bezwładności. Warto mieć na uwadze, że prędkość obrotowa silnika i jego moment obrotowy nie odpowiadają prędkości obrotowej kół, ani momentowi równoważącemu opory ruchu. W celu przeniesienia momentu z silnika na koła konieczna jest redukcja prędkości obrotowej do czego stosuje się przekładnię główną.

 

Jak działa układ napędowy samochodu?

Balans pomiędzy siłą napędową a siłami oporów ruchu powoduje, że samochód zwalnia, porusza się ruchem jednostajnym lub przyspiesza. Jakakolwiek zmiana sił oporów ruchu np. większe opory toczenia czy jazda po wzniesieniu, bez zmiany obciążenia silnika (siły napędowej) powodowałaby zmianę prędkości jazdy. Aby korygować stosunek siły napędowej do siły oporów ruchu adekwatnie do potrzeb i warunków na drodze stosuje się manualne lub automatyczne skrzynie biegów.

Dzięki przełożeniom skrzyni biegów możliwe jest płynne ruszanie i rozpędzanie się oraz utrzymanie właściwej prędkości jazdy przy niskich obrotach silnika. Stopniowe zmniejszanie przełożenia, czyli jazda na coraz wyższym biegu skutkuje wzrostem prędkości jazdy i utrzymaniem niskich obrotów silnika. Natomiast, gdy siły oporu ruchu rosną, jak ma to miejsce podczas podjazdów pod wzniesienia czy ruszania konieczne jest zwiększanie przełożenia, czyli redukcja biegów w celu zapewnienia efektywnej siły napędowej.

Promocje