Uszczelka pod głowicą to bardzo ważny element. Czasem dochodzi do jej uszkodzenia, co może powodować różne problemy, jeżeli samochód będzie nadal użytkowany. Uszkodzona uszczelka może powodować wyciek oleju silnikowego spod głowicy i mieszanie się oleju z płynem chłodniczym. To z kolei może doprowadzić do szeregu innych usterek i awarii oraz przyspieszonego zużycia metalowych elementów współpracujących w silniku.
Uszczelka pod głowicą z czasem traci swoje właściwości. W przypadku samochodów o znacznym przebiegu prewencyjna wymiana tego elementu należy do dobrych praktyk stosowanych w ramach profesjonalnej obsługi technicznej jednostek napędowych. W praktyce taki zabieg jest rzadko stosowany. Dlatego czasem dochodzi do uszkodzenia uszczelki nawet w samochodach eksploatowanych racjonalnie, których właściciele regularnie kontrolują stan techniczny i wykonują podstawowe czynności serwisowe na czas.
Usterki uszczelki pod głowicą w nowszych samochodach są zazwyczaj spowodowane przegrzaniem jednostki napędowej. Duże obciążenie sprzyja zużyciu każdego elementu silnika, w tym uszczelki pod głowicą. Niedomagania układu chłodzenia, zbyt niski stan oleju i brawurowa jazda lub ponad normatywne obciążanie pojazdu może powodować przegrzanie silnika i pęknięcie uszczelki pod głowicą.
Uszkodzona uszczelka pod głowicą objawia się w charakterystyczny sposób. W początkowym okresie kierowca może obserwować spadek mocy silnika, wzrost zużycia paliwa, oleju lub płynu chłodniczego. Pęknięciu uszczelki może też towarzyszyć obfite dymienie, które zdradza niewłaściwy skład mieszanki.
Jak sprawdzić uszczelkę pod głowicą? Trzeba sprawdzić kilka punktów kontrolnych, po których stanie można określić czy problem na pewno jest spowodowany usterką uszczelki pod głowicą, np.:
- korek wlewu oleju silnikowego – zanieczyszczenie korka wlewu oleju silnikowego świadczy o tym, że do kanałów olejowych dostał się płyn chłodniczy; to spore zagrożenie dla jakości smarowania i może doprowadzić do wielu kosztownych do usunięcia awarii;
- zbiorniczek wyrównawczy płynu chłodniczego – ubytek płynu i jego zanieczyszczenie może wskazywać także na uszkodzenie uszczelnienia pomiędzy kanałem olejowym i kanałem płynu chłodniczego; olej w zbiorniczku, osad na korku zbiorniczka i wlewu oleju potwierdzają taką tezę;
- powietrze w zbiorniczku wyrównawczym – czasem uszkodzenie uszczelki powoduje zasysanie powietrza do kanałów. W przypadku kanałów płynu chłodzącego można wtedy obserwować pęcherzyki powietrza w zbiorniczku wyrównawczym.
W przypadku uszkodzenia uszczelki trzeba ją wymienić na nową. Na koszt wymiany uszczelki pod głowicą składa się cena uszczelki oraz dodatkowo koszt czyszczenia i wymiany oleju silnikowego i filtra, a także czyszczenie i wymiana płynu chłodniczego.
5760 produktów
Wybierz auto