Wtryskiwacze to jeden z najważniejszych elementów w układzie paliwowym – zarówno w silnikach benzynowych, jak i dieslach. Mechanizm działania wtryskiwaczy pozwala dostarczyć precyzyjnie dobraną dawkę paliwa, która zapewni optymalne parametry pracy jednostki napędowej. Dzięki temu można zoptymalizować zużycie paliwa, osiągając przy tym możliwie wysoką wydajność. Uszkodzone wtryskiwacze zaburzają pracę silnika, co powoduje problemy z użytkowaniem pojazdu. Na uszkodzenie wtryskiwaczy może wskazywać szereg objawów jak np. pogorszenie osiągów, wzrost spalania, czy szarpanie i przerywana praca silnika. Aby potwierdzić, że powodem niepokojącego zachowania pojazdu są wtryskiwacze, należy przeprowadzić diagnostykę w serwisie samochodowym.
W silnikach benzynowych wykorzystywany jest pośredni lub bezpośredni układ wtryskowy. Dawniej za wprowadzanie paliwa do komory spalania odpowiadał gaźnik, który został zastąpiony wtryskiwaczami mechanicznymi. Obecnie stosowane są wtryskiwacze elektroniczne, które pozwalają dawkować paliwo z wysoką precyzją. Nowoczesne silniki diesla korzystają z układu common rail, w którym wtryskiwacze pobierają paliwo magazynowane pod wysokim ciśnieniem w specjalnej szynie, do której są podłączone. Najbardziej zaawansowane układy common rail wykorzystują wtryskiwacze piezoelektryczne, które charakteryzują się znakomitą precyzją pracy.
Wtryskiwacz, pomimo swojej mało skomplikowanej budowy, jest urządzeniem bardzo precyzyjnym. Bardzo charakterystycznym elementem wtryskiwacza jest jego końcówka. Obok pompy wysokiego ciśnienia, to ona w dużej mierze odpowiada za parametry wtrysku. Za pomocą końcówki wtryskiwacza określane są zasięg wtrysku oraz kąt wierzchołkowy rozpylanej mieszanki paliwowej. Ze względu na budowę końcówki wtrysku możemy podzielić wtryskiwacze na czopikowe oraz otworkowe. Wtryski czopikowe rozpryskują paliwo o czopik iglicy, z kolei we wtryskach otworkowych iglica nie ma żadnego wpływu na kształtowanie wtrysku. Ze względu na dużą precyzję działania oraz małe rozmiary, największym wrogiem końcówek wtrysków, a co za tym idzie i samych wtrysków, są zanieczyszczenia.
Końcówka wtryskiwacza, aby zapewnić optymalne spalanie, musi rozpylać mieszankę w odpowiednim stopniu i pod właściwym ciśnieniem. Uszkodzona końcówka wtrysku znacznie pogarsza stopień rozpylania paliwa, co przekłada się na mniejszą moc jednostki napędowej, większe zużycie paliwa, niestabilną pracę cylindrów, a czasami problemy z uruchomieniem silnika oraz charakterystyczne stukanie tłoków. Ponadto, uszkodzenie końcówki wtryskiwacza jest niemal jednoznaczne z niewłaściwym funkcjonowaniem całego układu wtryskowego. Zabrudzenia w paliwie mogą przyczynić się do awarii końcówki wtrysku, dlatego konieczna jest odpowiednia higiena całego układu. Dobrym nawykiem jest czyszczenie wtryskiwaczy co ok. 50 tys. kilometrów. Pozwala to uniknąć dużo kosztowniejszych awarii, które mogą wyniknąć z uszkodzenia końcówek wtrysku.
1158 produktów
Wybierz auto