Płyn chłodniczy zapewnia ochronę jednostki przed przegrzaniem. Płyn jest przechowywany w zbiorniku wyrównawczym, skąd jest doprowadzany do silnika. Płyn krążący w obiegu wokół jednostki odbiera z niej nadmiar ciepła, a gdy osiągnie wysoką temperaturę, jest kierowany przez termostat do chłodnicy. Płyn przepływający przez żebra chłodnicy ulega schłodzeniu. Jest wówczas ponownie transportowany do silnika, aby odebrać z niego kolejną dawkę ciepła. Ogrzany płyn chłodniczy jest wykorzystywany do ogrzewania powietrza wdmuchiwanego przez nawiew w zimne dni. Korozja pojawiająca się w układzie chłodniczym obniża właściwości płynu, przez co nie może on dostatecznie schładzać silnika. Korozja może powodować wytrącanie się składników z płynu chłodniczego, które następnie osadzają się na podzespołach układu chłodniczego. W efekcie eksploatacja samochodu wykorzystującego zużyty płyn chłodniczy prowadzi do uszkodzenia termostatu i elektrozaworów.
Wymianę płynu chłodniczego należy przeprowadzać co dwa lata. W przypadku nowych samochodów pierwsza wymiana płynu chłodniczego może być rekomendowana po około 5-7 latach użytkowania pojazdu. Płyn chłodniczy może być również niezbędny w przypadku nieszczelności układu. Ubytki płynu należy uzupełniać na bieżąco, aż do momentu usunięcia źródła wycieku.
114 produktów