Hamulce bębnowe to rozwiązanie, które jest wykorzystywane stosunkowo rzadko. Obecnie bębny hamulcowe można spotkać przede wszystkim w małych autach miejskich oraz w starszych modelach samochodów – są montowane na tylnej osi. Mechanizm bębnowy bywa także używany jako hamulec postojowy, czyli tzw. ręczny. Pomimo rosnącej popularności hamulców tarczowych, hamulce bębnowe wciąż są stosowane z kilku powodów. Przede wszystkim cechują się trwałością i pozwalają obniżyć koszty produkcji i eksploatacji pojazdu.
Mechanizm hamulca bębnowego jest umieszczony wewnątrz bębna przymocowanego do piasty koła. Bębny hamulcowe są najczęściej wykonane z żeliwa i kręcą się wraz z piastami kół. Wewnątrz znajdują się dwie szczęki hamulcowe, które są przymocowane do nieruchomej tarczy kotwicznej. Szczęki mają kształt łuków i są pokryte okładziną hamulcową, która jest zwrócona do wewnętrznej ściany bębna hamulcowego. Regulatory i sprężyny utrzymują szczęki z dala od powierzchni bębna. Po naciśnięciu na hamulec płyn hamulcowy w układzie zostaje sprężony i napiera na cylinderki hamulcowe, które dociskają okładziny hamulcowe szczęk do ścian bębnów w obydwu kołach. Wytworzone tarcie prowadzi do obniżenia prędkości i wyhamowania pojazdu.
Z uwagi na swoją zamkniętą budowę, hamulce bębnowe mają gorszą zdolność do odprowadzania ciepła. W efekcie są bardziej narażone na przegrzewanie w porównaniu do hamulców tarczowych. Zamknięty układ sprzyja również gromadzeniu się w nim zanieczyszczeń, które mogą uszkodzić lub skrócić żywotność podzespołów ukrytych w bębnie. Części do hamulców bębnowych dostępne na Deler.pl umożliwią odzyskanie sprawności układu i pozwolą przywrócić skuteczność hamowania.
Hamulce bębnowe nie są tak efektywne, jak hamulce tarczowe, ale okres ich eksploatacji jest zwykle dłuższy i może sięgnąć nawet 100 tys. km. O konieczności wymiany hamulców bębnowych świadczy zwykle pisk wydobywający się z bębnów w trakcie naciskania na hamulec, a także spadek skuteczności hamowania. Serwis będzie konieczny również, jeżeli dojdzie do uszkodzenia tłoczka hamulcowego, np. wskutek korozji. Ponadto w przypadku wycieku płynu hamulcowego do wnętrza bębna, szczęki będą ślizgać się podczas dociskania do ściany bębna, przez co obniży się siła hamowania.
Wyciek nie zawsze występuje symetrycznie – wówczas jedno z kół hamuje słabiej a drugie mocniej, przez co samochód może ściągać w bok. Zużyte sprężyny wywołują natomiast nieustanne dociskanie szczęk do bębna – zablokowane hamulce powodują wzrost spalania i prowadzą do przegrzania bębna. Bęben może też ulec uszkodzeniom mechanicznym np. poprzez uderzenie kołem w krawężnik.
10000 produktów
Wybierz auto