Koło dwumasowe to element zlokalizowany w samochodzie pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów, którego zadaniem jest przeniesienie mocy. Jak sama nazwa wskazuje, składają się na nie dwie podstawowe części – masa pierwotna i masa wtórna. Ta pierwsza znajduje się od strony silnika przy wale korbowym, natomiast ta druga od strony skrzyni biegów. Pomiędzy masami znajduje się układ sprężyn, które tłumią drgania wywoływane przez pracę silnika. Praca koła dwumasowego przebiega w dwóch etapach: w pierwszym etapie, dzięki miękkim sprężynom, możliwe jest włączanie i wyłączanie silnika. W trakcie drugiego, twarde sprężyny tłumią drgania skrętne.
Pierwszorzędnym zadaniem koła zamachowego dwumasowego jest przeniesienie momentu obrotowego, a następnie wytłumienie drgań. Jest to o tyle istotne, że drgania te często mają częstotliwość rezonansową i oddziałują na sąsiadujące układy, m. in. skrzynię biegów, skracając ich żywotność.
Niestety koło dwumasowe jest elementem względnie awaryjnym, przez co część kierowców nie jest do tego rozwiązania przekonana. Do przyczyn awarii można zaliczyć jazdę na niskich obrotach, częste szarpanie oraz przegrzewanie silnika, regularne pozostawianie samochodu na jałowym biegu, a także niewłaściwa praca zapłonu oraz wtrysków.
Koło dwumasowe to element eksploatacyjnym a jego żywotność szacuje się na 160-200 tys. kilometrów. Wymieniając koło dwumasowe, optymalnie jest zakupić nowe, oryginalne, wraz z łożyskiem wyciskowym oraz nowymi śrubami.
Koło zamachowe to element w kształcie masywnego, zazwyczaj żeliwnego talerza, który jest odpowiedzialny za prawidłową pracę jednostki napędowej. Ze względu na to, że silnik czterosuwowy generuje energię tylko w jednym suwie, tj. suwie pracy, pozostałe trzy suwy: ssania, sprężania i wydechu, potrzebują energii z zewnątrz. Zadanie to spełnia właśnie koło zamachowe, które jest w zasadzie mechanicznym akumulatorem energii. Koło to łączy silnik ze sprzęgłem. Z jednej strony jest przytwierdzone do końca wału korbowego wychodzącego z silnika, a z drugiej łączy się ze sprzęgłem. Do jego podstawowych zadań, oprócz akumulacji energii, należy podtrzymywanie ruchu silnika podczas fazy sprężania oraz zapobieganie wahaniom chwilowej prędkości kątowej wału korbowego. Zapewnia to płynną pracę silnika oraz zdecydowanie ułatwia rozruch. Innym wariantem koła zamachowego jest koło dwumasowe, które składa się z dwóch lżejszych kół zamachowych połączonych tłumikiem drgań skrętnych. Sprzęgło dwumasowe jest bardziej dostosowane do wymagań nowych silników, jednak cechuje się znacznie większą awaryjnością. Ponadto cena koła dwumasowego jest znacznie wyższa.
Awaria koła zamachowego może dawać o sobie znać na kilka różnych sposobów. Powoduje hałas w okolicach koła lub skrzyni biegów, z którą mogą występować problemy w postaci trudności ze zmianą biegów. Zepsute koła zamachowe może ponadto objawiać się drganiami kabiny, brakiem przyspieszenia przy zwiększeniu obrotów silnika, zauważalnie wyższym zużyciem paliwa oraz szybszym zużywaniem się opon i elementów zawieszenia.
1072 produktów
Wybierz auto