🔥 -7% na klocki i tarcze hamulcowe! Kod: HAMULCE7

Zapchany katalizator a jazda samochodem. To ryzyko, które nie ma sensu

ABC zatkanego katalizatora

Zatkanie katalizatora z jednej strony może być wręcz nieodczuwalne. Z drugiej - szybko doprowadzić do całkowitej niedrożności i poważnego uszkodzenia samochodu. Poważnym błędem jest ignorowanie objawów zapchania. Wiedząc o tym, że katalizator nie jest w pełni drożny, warto szybko oddać go w ręce fachowca.

Jazda z zatkanym katalizatorem będzie utrudniona - w zależności od tego, jak bardzo jest on zapchany. Ostatecznie, w konsekwencji doprowadzi do uszkodzenia samochodu tak, że niezbędny okaże się generalny remont silnika. Zepsuty katalizator będzie bowiem stopniowo coraz bardziej wpływał na możliwości jezdne pojazdu - m.in. jego dynamikę - aż w końcu definitywnie ograniczy jego działanie.

 

Jak działa układ wydechowy w samochodzie?

By zrozumieć, jak negatywnie na auto wpływa zapchany katalizator trzeba zwrócić uwagę na samą specyfikę układu wydechowego. Kluczowym elementem w kontekście katalizacji jest kolektor wydechowy zapewniający odbieranie gazów spalinowych pochodzących z komór cylindrów. Również tam znajduje się sonda lambda, która analizuje spaliny.

Układ wydechowy kończą tłumiki dźwiękowe ograniczające wysokie i niskie częstotliwości. Katalizator zlokalizowany pomiędzy tłumikiem a kolektorem wydechowym - na pozór: niewielka puszka wypełniona kanalikami - jest mało widoczny. Jednak dla działania układu ma szczególne znaczenie.

Wynika to z jego budowy oraz zastosowania. Kanaliki katalizatora zawierają szlachetne metale, które ograniczają reakcje chemiczne podczas kontaktu z gazami spalinowymi. W ten sposób katalizator zapewnia ich redukcję. Jeśli jednak jest zapchany, proces ten jest zakłócony.

mechanik naprawiający zatkany katalizator

Uszkodzony katalizator - objawy zapchania

Tu powstaje pytanie: jak rozpoznać, że katalizator jest zapchany? Które objawy zatkanego katalizatora występują w przypadku benzyny, a jakie ma auto z napędem Diesla? Niedrożność będzie stopniowo coraz bardziej odczuwalna. Zepsuty katalizator sprawia, że auto działa tak, jakby w trybie ciągłym poruszało się na zaciągniętym hamulcu.

Objawy zapchanego katalizatora to m.in.:

  • utrata dynamiki samochodu
  • odczuwalny spadek mocy silnika
  • zdecydowanie gorsze przyspieszenie
  • nierównomierna praca na biegu jałowym
  • drgania auta wywołane specyficzną pracą silnika.

 

Co zrobić jeśli katalizator jest zapchany? Przede wszystkim - zachować spokój. Zmiany nie są nagłe - raczej stopniowe, więc pierwsze symptomy problemów i objawy uszkodzenia katalizatora powinny stanowić impuls do wizyty u mechanika.

W pierwszym stadium, zepsuty katalizator samochodu spowoduje problemy z jazdą czy rozruchem. W drugim - uniemożliwia w ogóle uruchomienie pojazdu. Będzie to wynikało z maksymalnego zapchania katalizatora.

Warto w tym kontekście pamiętać, że jest to element o ograniczonej żywotności. Zapchanie katalizatora nie jest równoznaczne z po prostu uszkodzeniem tego produktu - w większości przypadków te części samochodowe powinny być wymieniane po ok. 180-200 tys. przejechanych km.

 

Jak sprawdzić stan katalizatora samodzielnie?

Jeśli kierowca ma doświadczenie w zakresie motoryzacji i poruszania się po labiryncie, którym jest jego układ napędowy, może dokonać analizy stanu katalizatora samodzielnie. Warto pamiętać jednak, że ingerencja w samochód bez dokładnej wiedzy jak działają poszczególne elementy może skutkować poważniejszymi problemami.

 

Jak sprawdzić katalizator w dieslu, a jak w silniku benzynowym?

Bez wizyty w zakładzie mechanicznym będzie to raczej ocena pobieżna - katalizator znajdujący się pod spodem auta jest trudno dostępny. Niemniej warto sprawdzić wygląd rury wydechowej - jeśli jest bardzo pokryty sadzą, może być to sygnał o awarii katalizatora. Jeśli już kierowca sam odnajdzie katalizator, warto zwrócić uwagę nie tylko na ewentualne zapchanie, ale również to, czy dany element nie ma pęknięć, zgięć czy uszkodzeń mechanicznych.

 

Jazda z zapchanym katalizatorem to błąd

Jak długo można jeździć z zapchanym katalizatorem? Zdecydowanie nie warto czekać z wymianą lub naprawą - nawet mimo tego, że to jeden z elementów, które nie należą do najtańszych. Zapchany katalizator ograniczy możliwości jezdne samochodu, co może - np. podczas wyprzedzania - okazać się bardzo niebezpieczne. Dodatkowo negatywnie wpłynie na działanie komputera pokładowego i ogólny monitoring układu spalin.

Warto pamiętać, że o ile w starszych modelach samochodów jazda z zapchanym katalizatorem będzie - od strony technicznej możliwa, nowe taką opcję wykluczają. Ich konstrukcja nie pozwala na użytkowanie ponieważ komputer będzie regularnie sygnalizował poważny błąd. To brak możliwości analizowania składu spalin.

Nawet biorąc pod uwagę koszty katalizatora - w przypadku aut wyższej klasy to nawet kilka tys. zł - zapchanie czy uszkodzenie tego elementu nie może być ignorowane. Nie tylko wpłynie negatywnie na przyjemność z prowadzenia samochodu i podwyższy ryzyko kosztownego remontu. Przede wszystkim zapchany katalizator obniża dynamikę pojazdu, co podczas aktywnej jazdy na drodze może być niebezpiecznym zaskoczeniem.