Tarczowy układ hamulcowy to najpopularniejsze rozwiązanie stosowane obecnie w samochodach. W tarczowych układach hamulcowych klocki zaciskają się na tarczach obracających się wraz z kołami. Pomiędzy klockami a tarczami wytwarza się wówczas tarcie, które prowadzi do obniżenia prędkości obrotowej kół i zatrzymania pojazdu. Aby klocki zacisnęły się na tarczach z odpowiednią siłą, w układzie hamulcowym musi znacznie wzrosnąć ciśnienie, które wywoła nacisk klocków na tarcze. Po naciśnięciu na pedał hamulca pompa podnosi ciśnienie płynu hamulcowego, który napiera na tłoczek przesuwający klocek do tarczy. Ciśnienie płynu jest tak wysokie, że umożliwia efektywne zatrzymywanie rozpędzonego pojazdu.
Wysokie ciśnienie znacznie podnosi temperaturę płynu, przez co z czasem jego parametry ulegają obniżeniu. Płyn hamulcowy ma właściwości higroskopijne, dlatego pochłania wodę, przedostającą się do wnętrza układu przez mikropory w przewodach hamulcowych. W rezultacie temperatura wrzenia płynu hamulcowego jest coraz niższa. Zużyty płyn hamulcowy może zagotować się wyjątkowo szybko, przez co nie będzie w stanie skutecznie zatrzymać rozpędzonego samochodu. Gotujący się płyn może prowadzić do powstawania tzw. korków parowych w układzie. Korki parowe to przestrzenie, które wypełniły się gazem powstałym podczas parowania płynu. Ich obecność może całkowicie uniemożliwić zatrzymywanie samochodu. Dlatego tak ważna jest regularna wymiana płynu hamulcowego. Co ile wymieniać płyn hamulcowy? Zaleca się, aby wymianę płynu hamulcowego przeprowadzać co około dwa lata lub 60 tys. km, jeżeli samochód pokonuje taki dystans w krótszym czasie.
34 produktów