Katalizator to ważny element układu wydechowego każdego współczesnego samochodu. Z zewnątrz katalizator samochodowy przypomina typowy tłumik końcowy. To blaszana puszka montowana zazwyczaj za kolektorem wylotowym silnika. Katalizatory samochodowe to obowiązkowe wyposażenie każdego auta. Konieczność stosowania tego urządzenia wynika z regulacji dotyczących ochrony środowiska i czystości spalin. Warto wiedzieć, że poprawna nazwa tego urządzenia to reaktor katalityczny. Określenie to nawiązuje wprost do zasady działania katalizatora samochodowego. Funkcjonowanie reaktora polega na tym, że wywołuje określone reakcje chemiczne, które powodują dopalanie spalin. Katalizatorem tych reakcji, czyli elementem, który inicjuje ich zachodzenie, są metale szlachetne, które znajdują się we wkładach. W zależności od budowy katalizator samochodowy może mieć jedno lub kilkusekcyjny wkład.
Budowa katalizatora samochodowego jest stosunkowo nieskomplikowana. Jednak warto zwrócić uwagę na fakt, że do jego produkcji konieczne jest zastosowanie rzadkich i kosztownych półproduktów, takich jak pierwiastki typu rod, pallad czy platyna. Wkład reaktora katalitycznego może być wykonany z ceramiki lub metalu. We współczesnych samochodach stosuje się katalizatory kilkufazowe, w nowych pojazdach układ wydechowy jest już wyposażony w zespół katalizatorów i filtrów cząstek stałych. Wszystko za sprawą coraz ostrzejszych wymagań dotyczących czystości spalin. Co do zasady katalizator samochodowy jest urządzeniem trwałym i nie wymaga specjalnej obsługi technicznej. Dotychczasowa praktyka wskazuje, że katalizatory z rdzeniem ceramicznym są znacznie mniej odporne na uszkodzenia mechaniczne niż te z rdzeniem metalowym.
Awarie katalizatorów są zazwyczaj związane z niedrożnością rdzenia. Może do tego dojść na skutek usterek mechanicznych lub poprzez niewłaściwą eksploatację pojazdu. Tylko co oznacza niewłaściwa eksploatacja z perspektywy katalizatora? Chodzi o niepoprawną mieszankę spalin, złe sterowanie układem wtryskowym, źle wyregulowaną instalację LPG, usterki układu doładowania i recyrkulacji spalin oraz nieszczelności układu wydechowego. Problem może wynikać z dopalania resztek paliwa w katalizatorze, co nie powinno mieć miejsca lub ze zbyt szybkiego wychładzania reaktora. Uszkodzenia mechaniczne i niedomagania układu zasilania oraz niewłaściwy skład spalin powodują, że trudno uzyskać właściwe warunki do pracy katalizatora. Długotrwała eksploatacja samochodu w taki sposób prowadzi zazwyczaj do niedrożności lub uszkodzenia wkładu katalizatora i konieczności wymiany go na nowy.
Katalizatory samochodowe nie są elementami tanimi, jednak mając na uwadze ich trwałość i materiały, z jakich są wyprodukowane, można powiedzieć, że cena katalizatora samochodowego w naszym sklepie kształtuje się na rozsądnym poziomie. Koszt zakupu fabrycznie nowego elementu jest więcej niż konkurencyjny w porównaniu do renowacji zużytego.
Nasza cena katalizatora sprawia nawet, że kompleksowa operacja usunięcia tego ważnego elementu układu wydechowego staje się ekonomicznie nieuzasadniana. Tym bardziej że jest to element obowiązkowego wyposażenia samochodu, który ma znaczący wpływ na jakość spalin, która jest przecież sprawdzana w trakcie okresowego badania technicznego.
344 produktów
Wybierz auto