🔥 -7% na klocki i tarcze hamulcowe! Kod: HAMULCE7

Jak wymienić akumulator, by zrobić to bez błędów?

Jak wymienić akumulator w samochodzie?

Wymiana akumulatora to zdecydowanie coś więcej niż po prostu wyjęcie jednego elementu i wstawienie drugiego. Ważną kwestią jest nie tylko właściwy dobór sprzętu, ale i jego podpięcie, a następnie weryfikacja prawidłowego działania. Na co zwrócić uwagę i jak wymienić akumulator tak, by w pełni wykorzystać jego potencjał?

Wymiana akumulatora

Pytania o to, jak wyjąć akumulator i dokonać jego naładowania lub wymiany nabierają częstotliwości - a zarazem znaczenia - głównie jesienią i zimą. Wtedy, na skutek wilgoci, niskich temperatur czy np. mniejszych odległości pokonywanych samochodem akumulatory mogą zaskoczyć - niespodziewanie odmawiają posłuszeństwa unieruchamiając samochód. Gdy nie pozostaje nic innego jak zakup nowej jednostki czas na proces, który bywa wyzwaniem. Oto wymiana akumulatora krok po kroku pokazująca, jak go odłączyć i wstawić nowy.

Ocena stanu akumulatora - jak właściwie oszacować zużycie?

Przede wszystkim: wymiana akumulatora nie powinna być pochopna i nazbyt szybka. Warto sprawdzić, czy rzeczywiście jednostka akumulująca energię w samochodzie osiągnęła kres swojej żywotności. W większości przypadków akumulatory powinny wystarczać na ok. 5-6 lat, choć to wartość ogólna. Są modele, które bez problemu działać będą dłużej. Można jednak na rynku znaleźć i takie, które zaledwie po kilku latach okazują się bezużyteczne. Stąd tak ważna jest ocena działania akumulatora. Wykorzystując tzw. magiczne oko, czyli podgląd stanu baterii można sprawdzić, czy jest on zielony - naładowany - czy też ma inny kolor. Jeśli oko stało się czarne, akumulator nadaje się do wymiany. Jeśli ma inną barwę - białą lub żółtą - czas na zakup nowej jednostki. Należy jednak pamiętać, że nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, co ile wymieniać akumulator. Powinno być to po prostu poprzedzone staranną analizą jego bieżącego stanu.

Jak wymienić akumulator w samochodzie?

Pierwszym krokiem jest właściwe zabezpieczenie auta. Powinno ono stać na płaskiej powierzchni; wszelkie przechyły będą sprawiały problemy podczas montażu. Samochód musi mieć zaciągnięty hamulec ręczny i być wyłączony. Nie dotyczy to tylko przekręcenia kluczyka. Musi być on wyciągnięty ze stacyjki tak, aby auto - bez prądu - nie zatrzasnęło go wewnątrz samochodu. Dodatkowo, warto wymianę akumulatora poprzedzić analizą instrukcji obsługi danego samochodu, bo każdy model ma własną specyfikę - np. pod kątem zabezpieczeń. Do wymiany akumulatora należy się więc przygotować i nie podchodzić do zadania niejako z biegu. Kierowca lub właściciel auta powinien być wyposażony w rękawiczki ochronne, a jeśli zamienia jednostkę pierwszy raz - zapoznany np. z instrukcją obsługi samochodu.

Kolejny etap wymiany akumulatora to odkręcenie zacisków mocujących na biegunie ujemnym oznaczonym jako “-”. Kiedy tak się stanie, czas na pozbycie się pozostałych zabezpieczeń. Często akumulator jest np. chroniony ociepleniem ułatwiającym rozruch; to właśnie czas na zdjęcie wszelkich elementów dodatkowych dla jednostki.

Ważne, by wyjmując akumulator utrzymywać go w jednolitej pionowej pozycji. Wszelkie obroty czy nienaturalne położenie sprzętu skutkować może awarią - jeśli np. ma on być używany w przyszłości po naładowaniu.

Akumulator samochodowy

Wymiana akumulatora kończy się zamontowaniem nowego. Ten musi zostać dobrany pod kątem danego modelu auta - samochody duże i wymagające większej energii z założenia muszą mieć optymalną jednostkę akumulującą. Tu należy pamiętać znów o kolejności zakładania klem. Pierwszą powinna być ta, która oznaczona została plusem - dodatnia. Dopiero następnie można podłączyć ujemną. Akumulator powinien być usadowiony stabilnie i tak, by nie miał możliwości poruszania się np. podczas jazdy. To szczególnie ważne; powszechnym błędem jest niewłaściwe przymocowanie go do samochodu, przez co - po demontażu i wymianie - pozostaje obluzowany.

Ważną kwestią jest również odpowiednie założenie klem. Nie chodzi tu jedynie o samą kolejność, ale również to, jak podłączone zostają do biegunów. Dość powszechnym problemem jest nadmiernie mocne dokręcenie tych elementów. Ważne, by końcówki biegunów nie zostały ukruszone, co przełoży się na prawidłowe działanie sprzętu. Specjaliści radzą w takich sytuacjach użycie smaru, dzięki któremu całość zadziała bez zarzutu, a ryzyko uszkodzenia zostanie ograniczone. Choć wydaje się to kwestią drugoplanową, ma spore znaczenie w kontekście przedłużenia żywotności sprzętu i jego optymalnego wykorzystania.

Weryfikacja działania akumulatora po wymianie

Kiedy proces wymiany akumulatora dobiega końca, warto sprawdzić jego ogólne działanie. Sama technika zależy od samochodu. Np. wymiana akumulatora w samochodzie z komputerem automatycznie przekłada się na jego analizę działania. Jeśli jednak auto nie posiada komputera pokładowego, można sprawdzić działanie jednostki samodzielnie - miernikiem natężenia. Warto zwrócić również uwagę na prąd rozruchowy oraz sposób i rozmiar mocowania - ważne, by sprzęt był stabilny pod maską samochodu.

Ostatni etap wymiany akumulatora - już po sprawdzeniu, że działa prawidłowo - to pozbycie się dotychczasowego. Zabronione jest wyrzucanie go do śmieci; prawo ściśle reguluje, że stary akumulator musi zostać w sklepie, gdzie został zakupiony nowy. Dzięki temu można skuteczniej zadbać o to, by nie dochodziło do masowego pozbywania się jednostek bez kontroli. Po wymianie akumulatora warto również wybrać się w dłuższą trasę tak, by doszło do pełnego naładowania nowego - choć jest on nieużywany, wcześniej może nie być optymalnie energetyczny.