ABC wymiany paska rozrządu
Regularne korzystanie pojazdu jest przyczyną szeregu różnego rodzaju usterek. Eksploatacja to jak najbardziej normalne zjawisko, które dotyczy w zasadzie każdej części samochodu. Oprócz czujnika wału korbowego bądź lampki engine check, wymiana paska rozrządu to normalna czynność dokonywana w wyniku np. przeglądu. Kiedy zwrócić na to szczególnie uwagę? Co ile wymienić rozrząd? Tego dowiesz się w niniejszym artykule!
Wszystko uzależnione jest od pojazdu, czy pochodzi on z rynku wtórnego, a także od stopnia jego eksploatacji. Wymiana paska rozrządu to jedna z podstawowych czynności, gdyż układ ten zajmuje się dostarczaniem mieszanki paliwowo-powietrznej i dopływem powietrza do cylindrów. Rozrząd odpowiada także za redukowanie poziomu spalin.
Układ rozrządu zapewnia również prawidłowy obieg cieczy chłodzącej w układzie chłodzenia. Napędza układ chłodzący i pompę oleju, która utrzymuje właściwe ciśnienie oleju silnikowego. W systemach z bezpośrednim wtryskiem paliwa, rozrząd wprawia w ruch pompę wysokiego ciśnienia w silnikach benzynowych i wysokoprężnych. Zadaniem rozrządu jest sprężanie paliwa do odpowiedniego ciśnienia, nim zostanie ono wstrzyknięte do wtryskiwaczy. Co ile wymiana rozrządu będzie więc konieczna?
Firmy zalecają z reguły wizytę w serwisie po przekroczeniu 200 000 km. Współczesne paski rozrządu to mocne i wytrzymałe podzespoły. Jednak warto mieć na uwadze, że na zużycie wpływa wiele czynników, które mogą być przyczyną awarii lub nadmiernej eksploatacji. Co wpływa na szybsze zużycie paska rozrządu?
Przykładowo, dynamiczny styl jazdy wymusza częste korzystanie z pełnej mocy silnika. Stanie w korkach również może być przyczyną wymiany paska rozrządu bez względu na to ile km jest na liczniku. Na nadmierną eksploatację wpływa także zużycie jednostki napędowej.
Kolejną kwestią są środowisko i czynniki atmosferyczne, w którym samochód jest używany. Elementy wykonane z gumy w kontakcie z olejem mogą łatwo ulec zatarciu. Faktycznie w sprzyjających okolicznościach pasek wytrzyma dystans deklarowany przez producenta. Jednak nie jest to żelazna reguła. Ponadto inne elementy również mogą wpływać negatywnie na stan rozrządu. W przypadku uszkodzenia pompy, rolki prowadzącej lub napinacza żywotność paska zostaje ograniczona, co najmniej o połowę. Przebieg nie jest więc jedynym czynnikiem.
Przyjmuje się, że bez względu na aktualny kilometraż, po pięciu latach pasek podlega wymianie. Co warto przy okazji wymienić w trakcie wymiany rozrządu? Przede wszystkim w trakcie typowego serwisu montuje się nie tylko nowy pasek, ale i napinacz. Jest to wymiana ewentualna, jednak z reguły warto dopłacić kilka złotych, aby zyskać całkowicie nowe komponenty.
Napinacz wymienia się z reguły, gdy uległ on zużyciu bądź przy wymianie rozrządu. Co ile lat warto to zrobić? Wielu producentów samochodów podaje czas, po jakim należy go wymienić. Jest on jednak bardzo zbliżony do paska, czyli co około 5 lat bądź po przejechaniu 180 000 km. Poza tym często warto zamontować także nowe rolki napinające i śruby mocujące. Jednak ich stan określa mechanik. Jeśli uzna, że nie jest konieczny zakup nowych, to wystarczy wymienić je przy kolejnej okazji. Jeśli doszło do poważnego uszkodzenia któregokolwiek z wyżej wymienionych elementów, to powinno się przemyśleć montaż zupełnie nowej pompy cieczy chłodzącej.
Cena serwisu uzależniona jest od wielu rzeczy. Przede wszystkim od ceny i jakości materiałów komponentu, a także czy razem z paskiem należy wymienić również wariator faz, koła pasowe lub element spinający wałki. Ogólnie należy szacować koszty od 500 zł do 1500 zł. Cena uzależniona jest także od tego co ile wymiana paska rozrządu następowała w przypadku samochodu z rynku wtórnego.
Drożej będzie wówczas, gdy okaże się, że np. konieczny będzie demontaż całego układu napędowego ze względu na jego długotrwałą eksploatację. Jednak należy podkreślić jeszcze raz, że wymiana rozrządu jest konieczna po upływie 5 do 10 lat w zależności od interwału wyznaczonego przez producenta. Z tego względu można się przygotować na taki wydatek odkładając co roku niezbędną sumę.