Zadaniem paska rozrząd u jest przeniesienie napędu z wału korbowego na wałek rozrządu. Z punktu widzenia funkcjonowania silnika, rozrząd jest kluczowy, gdyż kontroluje czas otwierania i zamykania zaworów. To z kolei warunkuje proces napełniania cylindrów mieszanką oraz wypuszczania spalin. Jak łatwo się domyśleć, jakiekolwiek awarie i nieprawidłowości układu rozrządu są przyczyną zaburzenia pracy jednostki napędowej. Jeżeli pasek zerwie się, silnik straci synchronizację i stanie. W przypadku, kiedy mamy do czynienia z silnikiem kolizyjnym, zawory uderzą w tłoki i zostaną uszkodzone. W skrajnych przypadkach, zerwanie paska rozrządu może doprowadzić do zniszczenia wałka rozrządu, panewek, głowicy lub wału korbowego.
Sprawdzenie stanu paska rozrządu jest dość trudnym zadaniem. W najlepszym wypadku trzeba będzie zdemontować lub odgiąć plastikowe osłony. W pojazdach z głębiej zabudowanym paskiem, trzeba będzie wjechać na kanał lub użyć podnośnika. Co świadczy o „kończeniu się” paska? Pęknięcia na powierzchni, sfatygowane zęby, lub strzępienie się. Pasek nie daje oznak dźwiękowych, ale może je dawać pompa wody napędzana paskiem. Nie należy ignorować żadnych objaw awarii w systemie rozrządu, gdyż jego awaria może doprowadzić do poważnego uszkodzenia silnika.
Wymiana paska rozrządu to koszt ok. 700-1500 zł, jednak w droższych samochodach może on być wyższy. Sama cena paska rozrządu to od kilkunastu do nawet 400 zł, jednak bardzo droga jest w tym przypadku robocizna. Jaki pasek rozrządu wybrać? Nie zaleca się oszczędzania na częściach, sugerowane jest używanie markowych części tego samego producenta.
2119 produktów
Wybierz auto