🔥 -7% na klocki i tarcze hamulcowe! Kod: HAMULCE7

Za co odpowiada czujnik położenia wału korbowego?

ABC czujnika położenia wału korbowego

Silnik samochodowy to serce każdego samochodu. Jest duży, wykonany z bardzo wytrzymałych materiałów i pozwala na czerpanie pełnej satysfakcji z nawet drobnej przejażdżki. Jednak usterka nawet najmniejszego elementu może utrudnić jego pracę, a w większości przypadków uniemożliwić całkowite korzystanie z pojazdu. Dotyczy to m.in. wału korbowego. Jakie są objawy jego awarii i jakie są koszty jego wymiany? Jakie występują objawy uszkodzonego czujnika położenia wału? Tego dowiesz się właśnie tutaj!

Czujnik położenia wału korbowego

Silniki benzynowe i wysokoprężne od lat działają w asyście elektroniki i komputerów. Wyznaczają one precyzyjne dawki paliwa, które dostają się komór spalania. Zadaniem elektroniki jest zapewnienie optymalnych i jak najbardziej efektywnych warunków pracy silnika.

Komputer pokładowy dba o to, aby nie emitował on szkodliwych substancji w spalinach, a także wyznacza moment, w którym komory spalania wypełniane są przez spaliny. Części elektroniczne sterują również EGR z układu wylotowego. Komputer analizuje sygnały z czujników i na ich podstawie optymalizuje funkcjonowanie silnika. W zasadzie są to dziesiątki różnego rodzaju sensorów, które przetwarzają sygnały z np. wału korbowego, katalizatora, a także filtra cząstek stałych DPF/FAP. Elektronika może nawet zadecydować o dotrysku paliwa w celu wypalenia sadzy w przypadku wystąpienia odpowiednich objawów. Jednym z najbardziej istotnych jest jednak czujnik położenia wału korbowego.

wał korbowy,a czujnik

Jaką rolę pełni czujnik położenia wału korbowego?

Jego zadaniem jest informowanie o tym, jakie jest aktualne położenie wału korbowego, a także jaka jest jego wyjściowa prędkość obrotowa. Na podstawie danych przekazanych do komputera sterującego pracą silnika może on ustalić odpowiedni moment wtrysku paliwa i kąt zapłonu. We współczesnych silnikach ogromny nacisk położony jest na ekonomię spalania i redukowanie toksycznych składników spalin uwalnianych do atmosfery. Odpowiada za to recyrkulacja spalin EGR, która zmniejsza emisję toksycznych tlenków azotu do powietrza. Czujnik montowany jest zazwyczaj:  przy kole zamachowym lub przy kole pasowym wału korbowego. Obecnie stosuje się trzy rodzaje czujników:

  • Inteligentne,
  • Indukcyjne,
  • Hallotronowe.

 

Czujnik położenia wału korbowego - objawy awarii

Powodów usterki może być wiele. Czujnik zużywa się regularnie i w zasadzie jest mocniej eksploatowany niż skrzynia biegów. Awaria obejmuje nie tylko uszkodzenia mechaniczne, ale również zwarcia elektryczne samego czujnika bądź jego komponentów. Objawy uszkodzonego czujnika położenia wału to najczęściej:

  • Zapalenie się kontrolki check engine,
  • Problem z uruchomieniem bądź brak możliwości rozruchu silnika,
  • Gaśnięcie silnika,
  • Nierównomierna praca silnika,
  • Niższe osiągi jednostki napędowej,
  • Podwyższone zużycie paliwa,
  • Problem z pracą EGR.

 

Należy wspomnieć, że czujnik położenia wału, jeśli chodzi o objawy przejawia się podobnie w przypadku benzyny, jak i silnika diesla. Inaczej wygląda jednak kwestia napraw. Objawy czujnika położenia wału w kontekście diesla są z reguły nieco bardziej kosztowne w naprawie.

Powody i objawy uszkodzonego czujnika położenia wału - diesel i benzyna       

Przyczyn może być wiele. Od najbardziej prostych, takich jak uszkodzenie, zabrudzenie, wyeksploatowanie po:

  • Korozję wtyczki bądź gniazda czujnika,
  • Zaśniedzenie elementów przekazujących impulsy z czujnika do komputera sterującego pracą silnika,
  • Zwarcie wewnętrzne czujnika,
  • Usterka mechaniczna tarczy pomiarowej,
  • Uszkodzenie mechaniczne bądź elektroniczne przewodów, wtyczki albo gniazdka,
  • Przerwanie izolacji bądź całkowite przerwanie przewodów łączących,
  • Zanieczyszczenie głowicy czujnika.

 

W każdej z wymienionych powyżej sytuacji niezbędna jest wizyta u mechanika. Korzystanie z samochodu z takim uszkodzeniem jest bowiem niemożliwe bądź niezwykle niebezpieczne zarówno dla kierowcy, jak i pasażerów.

Naprawa czujnika położenia wału korbowego

Zabrudzenie głowicy czujnika wymaga wyłącznie oczyszczenia. Jednak w przypadku przerwania przewodów bądź innych objawów, bardzo ważna jest interwencja specjalisty. Czujnik położenia wału korbowego wymaga z reguły po prostu wymiany na nowy. Nie są to zbyt duże koszta, a samodzielna naprawa przez osobę bez doświadczenia jest całkowicie niemożliwa

.