ABC czujnika położenia wału korbowego
Silnik samochodowy to serce każdego samochodu. Jest duży, wykonany z bardzo wytrzymałych materiałów i pozwala na czerpanie pełnej satysfakcji z nawet drobnej przejażdżki. Jednak usterka nawet najmniejszego elementu może utrudnić jego pracę, a w większości przypadków uniemożliwić całkowite korzystanie z pojazdu. Dotyczy to m.in. wału korbowego. Jakie są objawy jego awarii i jakie są koszty jego wymiany? Jakie występują objawy uszkodzonego czujnika położenia wału? Tego dowiesz się właśnie tutaj!
Silniki benzynowe i wysokoprężne od lat działają w asyście elektroniki i komputerów. Wyznaczają one precyzyjne dawki paliwa, które dostają się komór spalania. Zadaniem elektroniki jest zapewnienie optymalnych i jak najbardziej efektywnych warunków pracy silnika.
Komputer pokładowy dba o to, aby nie emitował on szkodliwych substancji w spalinach, a także wyznacza moment, w którym komory spalania wypełniane są przez spaliny. Części elektroniczne sterują również EGR z układu wylotowego. Komputer analizuje sygnały z czujników i na ich podstawie optymalizuje funkcjonowanie silnika. W zasadzie są to dziesiątki różnego rodzaju sensorów, które przetwarzają sygnały z np. wału korbowego, katalizatora, a także filtra cząstek stałych DPF/FAP. Elektronika może nawet zadecydować o dotrysku paliwa w celu wypalenia sadzy w przypadku wystąpienia odpowiednich objawów. Jednym z najbardziej istotnych jest jednak czujnik położenia wału korbowego.
Jego zadaniem jest informowanie o tym, jakie jest aktualne położenie wału korbowego, a także jaka jest jego wyjściowa prędkość obrotowa. Na podstawie danych przekazanych do komputera sterującego pracą silnika może on ustalić odpowiedni moment wtrysku paliwa i kąt zapłonu. We współczesnych silnikach ogromny nacisk położony jest na ekonomię spalania i redukowanie toksycznych składników spalin uwalnianych do atmosfery. Odpowiada za to recyrkulacja spalin EGR, która zmniejsza emisję toksycznych tlenków azotu do powietrza. Czujnik montowany jest zazwyczaj: przy kole zamachowym lub przy kole pasowym wału korbowego. Obecnie stosuje się trzy rodzaje czujników:
Powodów usterki może być wiele. Czujnik zużywa się regularnie i w zasadzie jest mocniej eksploatowany niż skrzynia biegów. Awaria obejmuje nie tylko uszkodzenia mechaniczne, ale również zwarcia elektryczne samego czujnika bądź jego komponentów. Objawy uszkodzonego czujnika położenia wału to najczęściej:
Należy wspomnieć, że czujnik położenia wału, jeśli chodzi o objawy przejawia się podobnie w przypadku benzyny, jak i silnika diesla. Inaczej wygląda jednak kwestia napraw. Objawy czujnika położenia wału w kontekście diesla są z reguły nieco bardziej kosztowne w naprawie.
Przyczyn może być wiele. Od najbardziej prostych, takich jak uszkodzenie, zabrudzenie, wyeksploatowanie po:
W każdej z wymienionych powyżej sytuacji niezbędna jest wizyta u mechanika. Korzystanie z samochodu z takim uszkodzeniem jest bowiem niemożliwe bądź niezwykle niebezpieczne zarówno dla kierowcy, jak i pasażerów.
Zabrudzenie głowicy czujnika wymaga wyłącznie oczyszczenia. Jednak w przypadku przerwania przewodów bądź innych objawów, bardzo ważna jest interwencja specjalisty. Czujnik położenia wału korbowego wymaga z reguły po prostu wymiany na nowy. Nie są to zbyt duże koszta, a samodzielna naprawa przez osobę bez doświadczenia jest całkowicie niemożliwa
.