Czym się różnią światła postojowe od pozycyjnych?
Właściwe wykorzystanie świateł w samochodzie przekłada się wyższe bezpieczeństwo ruchu drogowego. Szczególne wątpliwości może wzbudzać zastosowanie świateł pozycyjnych i postojowych, które bywają czasem mylnie uznawane za to samo. Czym różnią się te dwa rodzaje oświetlenia w pojeździe i w jaki sposób należy z nich korzystać?
Podstawowa różnica pomiędzy światłami pozycyjnymi oraz postojowymi jest taka, że światła pozycyjne stanowią obowiązkowe wyposażenie samochodu. Światła postojowe są natomiast elementem wyposażenia dodatkowego – mogą, ale nie muszą znajdować się w pojeździe.
Jedną z ważniejszych różnic jest również sposób działania jednych i drugich świateł:
Funkcją świateł pozycyjnych jest oświetlanie pojazdu z przodu i z tyłu w celu zasygnalizowania innym uczestnikom ruchu jego pozycji w określonych sytuacjach:
Światła pozycyjne mogą podczas awarii zastąpić światła awaryjne, jeżeli pojazd nie jest w nie wyposażony lub uległy one uszkodzeniu. Ponadto światła pozycyjne świecą zawsze wraz ze światłami mijania oraz światłami drogowymi, zatem należy z nich korzystać także podczas jazdy od zmierzchu do świtu. Ich użycie nie jest natomiast konieczne w warunkach umożliwiających poruszanie się wyłącznie na światłach do jazdy dziennej (DRL).
Przełącznik świateł pozycyjnych można odnaleźć po infografice przedstawiającej dwa reflektory zwrócone do siebie tyłem. Jest on zwykle zlokalizowany w pokrętle na końcu manetki po lewej stronie kierownicy lub przyjmuje formę osobnego pokrętła umieszczonego na desce rozdzielczej z lewej strony kierownicy.
Uruchomienie świateł pozycyjnych następuje po przekręceniu pokrętła o jeden stopień – wówczas na zegarach samochodu pojawia się zielona kontrolka z symbolem świateł pozycyjnych. Przekręcając pokrętło o jeszcze jeden stopień, uruchomimy również światła mijania.
Z uwagi na nieobowiązkowy charakter świateł postojowych, zakres ich wykorzystania jest znacznie węższy – używa się ich tylko i wyłącznie na postoju. Funkcją świateł postojowych jest poprawa zauważalności samochodu stojącego na poboczu, gdy jego widoczność może być ograniczona z powodu niedostatecznego oświetlenia. Dodatkowe ograniczenie stanowi fakt, że nie mogą być one montowane w pojazdach dłuższych niż 6 m i szerszych niż 2 m. Światła pozycyjne należy uruchamiać wyłącznie od strony osi jezdni, nigdy od strony pobocza.
Przełącznik pozwalający uruchomić światła postojowe jest oznaczony infografiką przedstawiającą literę „P” z trzema kreskami symbolizującymi promienie światła. Zazwyczaj jest to ta sama manetka, którą uruchamia się kierunkowskazy. Włączanie świateł postojowych jest możliwe jedynie przy wyłączonym silniku i odbywa się tak samo, jak uruchamianie kierunkowskazów – przesunięcie wajchy w dół zapala światła postojowe z lewej strony pojazdu, po podniesieniu jej do góry włączy oświetlenie postojowe z prawej strony.
W niektórych samochodach włącznik świateł postojowych może być też po prostu przełącznikiem. Po wciśnięciu go i zgaszeniu silnika światła postojowe automatycznie zapalą się z lewej strony, a jeżeli auto jest przystosowane do ruchu lewostronnego, to z prawej.
Podsumowując, światła pozycyjne są obowiązkowym wyposażeniem i należy ich używać w określonych sytuacjach, mogą spełniać również rolę świateł postojowych. Światła postojowe są natomiast rozwiązaniem opcjonalnym, które stanowi po prostu dodatkową funkcję świateł pozycyjnych lub kierunkowskazów – zapalają światła pozycyjne lub kierunkowskazy tylko z jednej strony samochodu.