Darmowa dostawa przy zakupach od 49 zł! Kod: DOSTAWA49

Wymiana płynu hamulcowego - jak często?

ABC wymiany płynu hamulcowego

Układ hamulcowy wypełniony jest specyficznym rodzajem cieczy eksploatacyjnej. Odgrywa ona niezwykle ważną rolę w pod kątem bezpieczeństwa jazdy. Jednak tak jak każdy komponent w samochodzie podlega ona procesowi eksploatacji. Z biegiem czasu płyn przestaje spełniać swoją funkcję i traci swoje właściwości. Jest to skutkiem szeregu bardzo różnych czynników zarówno mechanicznych, jak i środowiskowych. Co ile wymiana płynu hamulcowego jest konieczna? Jakie są objawy, kiedy płynu hamulcowego jest za mało?

Niski poziom płynu hamulcowego

Ciecz eksploatacyjna pełni kluczową rolę w działaniu układu hamulcowego. Dlaczego? Z tego względu, że płyn hamulcowy jest elementem spajającym pomiędzy pompą hamulcową, a hamulcem. Płyn reguluje ciśnienie i dociska powierzchnię hamulców do tarcz. Jego główną funkcją jest wywieraniu nacisku na tłoczki, które w efekcie dociskają klocki do tarczy. Dzięki temu samochód zwalnia. Niski poziom płynu hamulcowego powoduje, że hamowanie jest nie tylko wolniejsze, ale i o wiele słabsze. Droga hamowania przede wszystkim znacząco się wydłuża, ale i sam moment rozpoczęcia procesu przesuwa się w czasie.

Drugi problem jest taki, że płyn hamulcowy również podlega procesom starzenia i posiada określoną żywotność. Ciecz podlega działaniu dużych sił termicznych generowanych przez pompę w środowisku skrajnych zmian ciśnienia. Oprócz tego największym wrogiem płynu hamulcowego jest wilgoć, która najmocniej wpływa na tempo zużycia. W tym aspekcie warto dodać, że ciecz w układzie hamulcowym jest mocno higroskopijna, przez co nawet małe ilości wilgoci są bardzo niebezpieczne dla całości.

Co ile i jak wymienić płyn hamulcowy?

Ogólny interwał dla wymiany płynu hamulcowego można podzielić na dwa rodzaje. Jednym jest kilometraż od ok. 50 000 przejechanych kilometrów, a drugim przedział czasowy od 2 do 3 lat regularnej jazdy. Zalecenia serwisowe dla każdego modelu samochodu są indywidualne i uzależnione od producenta. Dlatego warto zapoznać się z informacjami, które zawarte są zawsze w książce obsługi danego pojazdu.

wymiana płynu hamulcowego

 

Bardzo ważna jest również regularna kontrola poziomu płynu w zbiorniczku wyrównawczym. Dlaczego? Z tego względu, że interwały to jedynie wskazówka. Natomiast może okazać się w pewnym momencie, że po upływie roku w zbiorniku jest za mało płynu hamulcowego. Objawy to obniżenie skuteczności działania hamulców i dłuższy czas reakcji całości układu. Jeśli ubytki pojawiają się regularnie, to jest to sygnał, że układ może być uszkodzony. Jak wymienić płyn hamulcowy w takiej sytuacji?

Gdzie jest zbiornik płynu hamulcowego i jak ocenić jego stan?

Najpierw trzeba sprawdzić zawartość zbiornika. Bardzo łatwo jest go rozpoznać, gdyż po odkręceniu korka, zbiorniczek płynu hamulcowego jest wyposażony w filtr siatkowy. Bez niego bowiem nie wolno uzupełniać zawartości. Jak sprawdzić stan cieczy? Najprościej można to zrobić wykorzystując tester. Mierzy on w skali procentowej zawartość wody w płynie hamulcowym. Substancja charakteryzuje się tym, że jest skrajnie higroskopijna, a pochłaniana wilgoć istotnie obniża temperaturę wrzenia. Jeśli zawartość wody jest zbyt wysoka, to w czasie regularnego użytkowania pojazdu, płyn hamulcowy może się zagotować. W efekcie dojdzie do zapowietrzenia układu, które może być skrajnie niebezpieczne zarówno dla kierowcy samochodu, jak i pozostałych uczestników ruchu. Najtańsze testery obecnie posiadają charakterystyczne wskaźniki diodowe. 

Sprawdzenie jakości płynu jest dość proste. Wystarczy zwykłe odkręcenie korka zbiornika i umieszczenie w środku urządzenia pomiarowego. Wymianę najlepiej wykonać, jeśli zawartość wilgoci składzie cieczy hamulcowej przekracza 1,75 %, z kolei wszelkie odstępstwa od tej normy np. powyżej 2,5 % to sygnał, że niezbędna jest niezwłoczna wizyta w warsztacie.

Zawartość wody to jedno. Jednak można również stwierdzić na podstawie wskazań testera, że w zbiorniku znajduje się zbyt mało cieczy. Całkowity brak płynu hamulcowego to sytuacja skrajna i rzadko występująca. Jednak jeśli jest go po prostu niewiele, to w takiej sytuacji konieczne będzie dolewanie płynu hamulcowego.

Wymiana płynu hamulcowego

W większości przypadków bezpieczniej w tym aspekcie jest skorzystać z pomocy specjalisty. Samodzielnie wymieniać lub dolewać płyn hamulcowy możemy jeśli:

  • Posiadamy ten sam, który obecnie znajduje się w zbiorniku - standard DOT-3, DOT-4 i DOT-5.1,
  • samochód nie jest wyposażony w systemy ABS.

 

Jeśli płyn w zbiorniku po pomiarze jest w dobrym stanie, nie zawiera zbyt dużej ilości wilgoci, to własnoręcznie można dolać kilkaset militrów cieczy eksploatacyjnej. Wystarczy otworzyć zbiorniczek wyrównawczy i ostrożnie dolewać płyn hamulcowy do poziomu wskaźnika maksymalnego.

Wymiana płynu jest już nieco bardziej skomplikowana i czasochłonna. Trzeba się nastawić na minimum godzinę pracy. W tej sytuacji z reguły lepiej jest udać się do warsztatu. Do własnoręcznej operacji niezbędny będzie podnośnik i wężyk gumowy. Najlepiej o średnicy co najmniej 6 mm. Płyn można także odsączyć za pomocą strzykawki podłączonej do wężyka. Najpierw należy podnieść samochód i zdemontować koła. W większości pojazdów jest to niezbędne, aby dostać się do zaworów odpowietrzających. Jeszcze raz należy podkreślić, że samodzielna wymiana płynu hamulcowego z ABS jest niedopuszczalna i bardzo niebezpieczna dla samochodu.

wymiana płynu hamulcowego 2

Ze zbiorniczka wyrównawczego za pomocą strzykawki z wężykiem wyciągamy starą ciecz hamulcową. Zbiornik uzupełniamy świeżym płynem. Następnie wężyk umieszczamy w zaworze koła najmocniej oddalonego od pompy paliwowej. Z reguły jest to tylne prawe koło. W tym momencie konieczne będzie wypompowanie hamulcem resztek starego płynu i naciskanie do chwili, gdy nie zacznie wypływać z wężyka świeży. Operację powtarza się przy każdym z pozostałych kół.

Wymiana płynu hamulcowego - cena

Niejednokrotnie samodzielna wymiana jest niemożliwa albo po prostu niesamowicie czasochłonna. Ponadto jeśli nie mamy doświadczenia to zawsze o wiele lepszym rozwiązaniem jest wizyta w warsztacie. W nowszych samochodach konieczna jest także wymiana płynu hamulcowego z abs i esp, a taka operacja nie może być wykonywana samodzielnie bez odpowiedniej wiedzy i zaplecza sprzętowego.  W samochodzie z układem ABS przy wymianie płynu hamulcowego całość jest bardzo wrażliwa na zabrudzenie. Sam skład mieszanki, którą uzupełniamy jest o wiele podatniejszy na wilgoć i zanieczyszczenia niż standardowy płyn

Poza tym koszt wymiany płynu hamulcowego u większości mechaników to około 100 zł. Cena tego rodzaju nie jest wysoka, daje za to pewność i gwarancję bezpieczeństwa. Płyn najlepiej jest zakupić osobiście, gdyż możemy w takiej sytuacji sami wybrać jakiej klasy, chcemy zastosować w przypadku naszego samochodu. W tym celu najlepiej jest udać się samodzielnie do sklepu motoryzacyjnego. Warto wskazać, że jest to też wydatek dokonywany raz na kilka lat. Jest to niewielka inwestycja, która zabezpieczy pojazd i kierowcę przez co najmniej 50 000 km wskazanych w ogólnym interwale.