Uszkodzenie zaworu rozprężnego klimatyzacji powoduje pogorszenie wydajności pracy klimatyzacji. Zawór rozprężny reguluje ciśnienie i ilość czynnika chłodniczego w parowniku, który odpowiada za chłodzenie powietrza nawiewanego do kabiny. Praca zaworu w dużej mierze zależy od jakości czynnika chłodniczego, który dociera do zaworu oraz ogólnej jego ilości w układzie. Zawory rozprężne stosowane we współczesnych układach klimatyzacji różnią się konstrukcją, jednak wszystkie odpowiadają za to, aby do parownika docierał czynnik chłodzący wyłącznie w stanie gazowym.
Zawór rozprężny jest montowany pomiędzy filtrem klimatyzacji, czyli osuszaczem, a parownikiem końcówki, przez którą wychodzi czynnik chłodniczy. Odfiltrowany czynnik w stanie gazowym jest tłoczony do parownika, gdy tylko wzrasta temperatura chłodziwa wypływającego z parownika. Uszkodzenie zaworu i otwarcie napływu, jak i odpływu czynnika chłodniczego powoduje obniżenie skuteczności chłodzenia, a przy dłuższej eksploatacji układu z wadliwym zaworem, może dojść do awarii jego poszczególnych komponentów.
Uszkodzony zawór rozprężny powoduje szronienie parownika. Użytkownik może obserwować wzrost wilgoci powietrza nawiewanego z do kabiny, spadek skuteczności chłodzenia oraz szronienie przewodów doprowadzających czynnik chłodniczy do zaworu rozprężnego. Najczęstszym problem zaworów jest ich zatkanie, które uniemożliwia właściwą dystrybucję czynnika chłodniczego. Zawór może zatkać się na skutek awarii mechanicznej lub uszkodzenia elektromagnesu. Czasami zatkanie powodują zanieczyszczenia w układzie klimatyzacji lub krystalizująca się woda, której nie odfiltrował niesprawny osuszacz.
Eksploatacja klimatyzacji z niesprawnym zaworem rozprężnym w długim okresie może powodować przyspieszone zużycie filtra klimatyzacji, uszkodzenie parownika, sprężarki i innych komponentów układu. W przypadku awarii konieczna jest wymiana na nowy. Aby sprawdzić, czy zawór rozprężny działa poprawnie, można wykonać badanie ciśnienia w układzie klimatyzacji lub pomiar temperatury na wejściu i wyjściu czynnika chłodniczego z zaworu. Ważna jest też kontrola szczelności połączenie i zasilania zaworu rozprężnego. Warto mieć na uwadze, że awaria zaworu rozprężnego może świadczyć o niesprawności innych elementów układu lub jego nieszczelności. Wymieniając zawór, warto sprawdzić całą instalację.
340 produktów
Wybierz auto