Wahacze to jedne z najważniejszych elementów w układzie zawieszenia – stanowią łącznik pomiędzy kołami oraz nadwoziem. W związku z tym w znacznym stopniu odpowiadają za zapewnienie nośności utrzymującej ciężar nadwozia. Sprawność wahaczy przekłada się zarówno na komfort, jak i bezpieczeństwo jazdy. Ograniczony zakres ruchu wahacza sprawia, że samochód zachowuje stabilność prowadzenia.
Wahacze są wykonane ze stali lub aluminium i w zależności od rodzaju mogą być proste, ukształtowane w łuk, bądź trójkąt. Na skrajnych punktach wahaczy znajdują się sworznie oraz tuleje – to elementy, które są najbardziej narażone na zużycie. Zwykle konstrukcja wahacza umożliwia wymianę samych tulei oraz sworzni, chociaż w niektórych przypadkach niezbędny może być zakup całego elementu. Metalowa część wahacza jest wysoce wytrzymała – wymiana może być konieczna m.in. wskutek wypadku/stłuczki lub z powodu korozji, która niszczy strukturę tego podzespołu. Pierwszym objawem zużycia wahaczy jest zwykle głuchy metaliczny stukot wydobywający się z nadkola podczas jazdy.
Chociaż wahacze są klasyfikowane jako podzespoły zawieszenia, to mają kluczowe znaczenie dla pewności prowadzenia. Przednie wahacze wraz ze sworzniami odpowiadają za skręcanie i utrzymanie prawidłowej pozycji kół. Dlatego przez niesprawny wahacz przód pojazdu może utracić stabilność w trakcie manewrowania, przez co będzie dochodzić do zmiany obranego toru jazdy i konieczne będą nieustanne kontry kierownicy. Ponadto na kierownicy może pojawić się wyczuwalny luz.
Wahacze montowane na tylnej osi mają z reguły prostszą konstrukcję, gdyż nie muszą współpracować z układem kierowniczym. Jednak tylne koła wykonują minimalny skręt podczas pokonywania łuków, dlatego im również niezbędny jest sprawny wahacz. Tył pojazdu może dzięki temu pewnie podążać za ścieżką wyznaczoną przez przednie koła. Ponadto oczywiście wahacze mocowane na tylnej osi także muszą zapewniać odpowiednie podparcie dla nadwozia.
10000 produktów
Wybierz auto