Kompresory klimatyzacji o zmiennej wydajności regulują pojemność skokową elektromagnetycznym zaworem sterowania. Gdy elektrozawór jest w pozycji wyłączonej, wychylenie krzywek wału korbowego znajduje się w pozycji normalnej, przy której sprężarka ma minimalna lub zerową wydajność. Uszkodzony zawór sterujący sprężarki klimatyzacji uniemożliwia zmianę jej pojemności, a przez to poprawną pracę.
Najczęstszą przyczyną niewłaściwej pracy zaworu kompresora jest nadmiar oleju do sprężarek w układzie. Poza tym zdarzają się też usterki. Jak najczęściej spotykane wymienia cię uszkodzenie elektromagnesu lub iglicy zaworu sterującego. Uszkodzony zawór sprężarki klimatyzacji trzeba wymienić na nowy.
Jeżeli problem z zaworem sterującym sprężarki klimatyzacji pojawia się po okresowym przeglądzie klimatyzacji i uzupełnieniu czynnika chłodniczego, to możliwe jest, że doszło do zalania układu nadmierną ilością oleju do sprężarek. Dzieje się tak zazwyczaj w sytuacji, gdy historia serwisowa układu klimatyzacji nie jest znana, a kolejny serwis podał wraz z czynnikiem chłodzącym następna standardową dawkę oleju. W takich okolicznościach rekomenduje się odessanie czynnika chłodniczego i ponowne napełnienie klimatyzacji już tylko samym czynnikiem. W skrajnych przypadkach konieczne jest czyszczenie całego układu.
Jeżeli problem elektrozaworu nie wynika z nadmiaru oleju w układzie, który go blokuje, to trzeba sprawdzić stan samego zaworu sterującego. Problemem może być sterowanie elektrozaworem, cewka elektromagnesu lub iglica. Stan cewki można sprawdzić, badając oporność zaworu, a starowanie przez pomiar napięcia pod obciążeniem. Niestety uszkodzenie iglicy jest praktycznie niemożliwe do określenia. Warto jednak mieć świadomość, że w przypadku problemów ze sterowaniem problem może leżeć w przewodach zasilających i stykach. Niezależnie od usterki elektrozawór trzeba wymienić na fabrycznie nowy.
Aby dobrać właściwy zawór sprężarki klimatyzacji, warto sprawdzić model in oznaczenia sprężarki klimatyzacji. Poszukiwania można sobie ułatwić, korzystając z wyszukiwarki po danych samochodu. Kupując zawór sterujący do kompresora klimatyzacji o zmiennej pojemności, warto wybrać część produkowaną przez dostawcę oryginalnego wyposażenia. Trzeba mieć świadomość, że uszkodzenie elektrozaworu może być spowodowane postępująca awarią sprężarki. W takich okolicznościach klimatyzacja może nie zadziałać nawet pomimo wymiany elektrozaworu na fabrycznie nowy.
Dysze dławiące w układzie klimatyzacji odpowiadają za regulację przepływu czynnika chłodniczego, zmniejszając jego przekrój i obniżając temperaturę poprzez rozprężenie. Działają jako zawory regulujące, wpływając na wydajność chłodzenia. Zanieczyszczenie lub uszkodzenie dyszy może prowadzić do spadku efektywności lub awarii układu. Regularne sprawdzanie stanu dyszy dławiącej jest kluczowe dla utrzymania sprawności klimatyzacji. W przypadku stwierdzenia problemów z dyszą dławiącą, konieczna jest jej wymiana na nową, aby zapewnić poprawne działanie systemu.
110 produktów
Wybierz auto