Koło pasowe wału korbowego przenosi napęd z wału korbowego na urządzenia, które wymagają jego zasilania: alternator, sprężarkę klimatyzacji, pompę wody. Ze względu na to, że wał korbowy jest narażony na drgania, wynikające z eksplozji mieszanki w tłokach, koła pasowe są współcześnie wyposażane w tłumik drgań skrętnych TVD. Na rynku są dostępne dwa warianty koła pasowego: otwarte oraz zamknięte. Otwarte koło pasowe jest typowe dla silników benzynowych, natomiast zamknięte dla silników wysokoprężnych. Jest bardzo istotne, aby koło pasowe było dobrze wyważone, gdyż tylko wówczas silnik będzie pracował bez żadnych zakłóceń. Żywotność koła pasowego to około 120 tys. przejechanych kilometrów, jednak już po połowie tego kilometrażu warto poprosić mechanika, aby rzucił na nie okiem. Posiadacze samochodów z jednostkami 1.6 i 2.0 HDI produkcji koncernu PSA powinni mieć na uwadze, że usterka koła pasowego to jedna z najpopularniejszych w tych silnikach usterek.
Koło pasowe w samochodzie może ulec awarii w wyniku kilku przyczyn. Gumowy element tłumiący może z czasem twardnieć i pękać, a także w niektórych przypadkach odkształcać pod wpływem temperatury, jeżeli tylna część tłumika znajduje się bliżej silnika. Uszkodzić mogą się również otwory szczelinowe i tuleje. Objawem usterki koła pasowego w samochodzie jest zazwyczaj głośne buczenie podczas pracy silnika. Wymiana koła pasowego wału korbowego to wydatek rzędu około 100 zł na usługę, jednak ceny części mogą znacząco się od siebie różnić, w zależności od zaawansowania technologicznego silnika. Cena koła pasowego wału korbowego z tłumikiem drgań skrętnych to wydatek od kilkuset, do ponad 2000 zł.
1874 produktów
Wybierz auto