Łącznik stabilizatora to element układu zawieszenia, który łączy stabilizator z wahaczem. Pomimo swojej delikatnej konstrukcji i niepozornego wyglądu, łącznik stabilizatora odgrywa ogromną rolę w prowadzeniu pojazdu, gdyż odpowiada za odpowiedni kontakt opon z podłożem w trakcie pokonywania zakrętów. Zazwyczaj montuje się je zarówno na przedniej jak i tylnej osi, a w zależności od modelu samochodu mogą różnić się od siebie długością, sztywnością, kształtem i grubością. Ze względu na duże obciążenie oraz delikatną konstrukcję, ten element zawieszenia zużywa się nawet po 10-20 tysiącach przejechanych kilometrów.
W czasie jazdy na wprost samochód z odpowiednio ustawioną zbieżnością zawieszenia, równym ciśnieniem w oponach i sprawnymi elementami resorującymi będzie prowadził się stabilnie. Problemy pojawiają się dopiero podczas pokonywania zakrętów, kiedy na pojazd zaczyna oddziaływać siła odśrodkowa. W takiej sytuacji, ze względu na odciążenie, koła po wewnętrznej stronie łuku tracą przyczepność, a czasem wręcz odrywają się od ziemi. W tym celu łączy się prawy i lewy wahacz, używając do tego stabilizatora i łączników stabilizatora. Dzięki temu, stateczność pojazdu w zakrętach znacznie się poprawia.
Pierwszym sygnałem, że łącznik drążka stabilizatora wymaga wymiany, jest pogorszenie się prowadzenia pojazdu nie tylko na zakrętach, ale również na prostej drodze. Przy wyższych prędkościach może być odczuwalne charakterystyczne myszkowanie. Na wysokim poziomie zużycia da się usłyszeć stukanie w okolicy koła. Po pewną ocenę stanu łączników stabilizatora, drążka stabilizatora, stabilizatora amortyzatora należy udać się do mechanika.
Łączniki stabilizatora należy wymieniać parami. Ich wymiana jest relatywnie prosta, a koszt w zależności od marki i modelu samochodu oscyluje w granicach kilkudziesięciu złotych. Wobec tego zaleca się częstą wymianę tego elementu.
10000 produktów
Wybierz auto