🔥 -7% na klocki i tarcze hamulcowe! Kod: HAMULCE7

Jak sprawnie rozpoznać uszkodzenie sworznia wahacza?

Jak sprawdzić sworzeń wahacza?

Awaria wahacza - szczególnie sworznia - to jeden z tych problemów z samochodem, które pozornie wydają się być niewielkie. Jednak w praktyce jest całkowicie inaczej. Wybity sworzeń wahacza i inne uszkodzenia tego elementu mogą mieć poważne konsekwencje - ignorowanie ich to prosta droga do kosztownej naprawy. Stąd tak ważne jest to, by szybko i precyzyjnie rozpoznać podstawowe objawy uszkodzenia wahacza.

Czy jeśli sworzeń wahacza został uszkodzony można jeździć autem? Oto podstawowe pytanie, które zadaje kierowca w sytuacji, gdy już wie, że doszło do awarii. To swoiste przeciąganie liny: właściciel samochodu zwykle chce jeszcze użyć auta bez naprawy nawet kosztem późniejszych konsekwencji. Takie założenie jest błędne, bo sworzeń wahacza należy do najważniejszych elementów układu zawieszenia.

Wpływa bowiem na prawidłowość jazdy - właściwą pozycję podczas procesu skrętu przednich kół. Jeśli wahacz jest uszkodzony, a wybity sworzeń wykazuje typowe dla tego rodzaju usterki objawy, należy możliwie najszybciej przekazać samochód w ręce specjalisty.

Wynika to z naturalnych problemów, które generuje awaria sworznia wahacza. Może on oderwać się od zwrotnicy - jeśli dojdzie do tego np. w trakcie dynamicznej jazdy, kierowca straci kontrolę nad samochodem i doprowadzi do kolizji lub wypadku.

jak sprawdzić sworzeń wahacza?

Warto również pamiętać o tym, że jazda z uszkodzonym wahaczem jest jak motoryzacyjne domino. To awaria, która - jeśli jest ignorowana - będzie generowała kolejne problemy. Nawet jeśli nie skończy się np. wypięciem zwrotnicy koła, doprowadzi z czasem do szybszego zużycia innych elementów zawieszenia. Wtedy naprawa będzie zdecydowanie droższa niż koszty wymiany sworznia wahacza.

O ile właściciel samochodu - lub osoba poruszająca się nim na co dzień - wiedzą o awarii wahacza, sytuacja jest przejrzysta. Uszkodzony element staje się zdecydowanie groźniejszy, jeśli podczas prowadzenia samochodu ktoś nie ma informacji o awarii. A takich sytuacji może być sporo - wystarczy, że kierowca:

  • prowadzi samochód służbowy, który od dłuższego czasu nie przechodził przeglądu,
  • używa auta pochodzącego z wypożyczalni, która nie dba o jego stan techniczny,
  • nie zwraca uwagi na regularne analizowanie stanu pojazdu.

 

Stąd ważne, by znać objawy, które sygnalizują uszkodzony wahacz tylny lub przedni. Warto pamiętać o tym, że potencjalna awaria może dotknąć auto z obu tych stron. W większości przypadku uszkodzenia wahaczy kojarzone są głównie z przodem samochodu. Tymczasem sworzeń wahacza to trzy opcje - poprzeczny, który znajduje się wzdłuż osi równoległej samochodu, wzdłużny oraz umieszczony z tyłu samochodu, czyli skośny.

Uszkodzenie wahacza - co sygnalizuje awarię?

Awaria sworznia wahacza nie jest czymś, co byłoby automatycznie sygnalizowane przez system samochodu. Nowe auta mogą oczywiście w zróżnicowany sposób informować o potencjalnych problemach czy odejściach od normy, ale większość standardowych czy starszych aut nie wykaże w ten sposób nieprawidłowości. W efekcie to na kierowcę scedowana jest odpowiedzialność za to, by szybko i prawidłowo odnotować możliwą awarię układu zawieszenia.

Podstawowym objawem usterki jest charakterystyczny - i trudny do zignorowania - dźwięk z przodu auta, który przypomina mniej lub bardziej zaawansowane stukanie, rytmiczne uderzanie. Również irytujące skrzypienie może wskazywać na problemy z tą częścią układu zawieszenia - szczególnie w przypadku pojawiania się dźwięku podczas nagłego przyspieszania i hamowania auta.

Warto również uważać na sam sposób jazdy samochodu. Wśród objawów awarii wahacza będzie również problem z  utrzymaniem wytyczonego kierunku jazdy. Jeśli samochód - mimo prawidłowego ustawienia kół - zbacza i nie zachowuje trasy nakreślonej przez kierowcę, możliwe są problemy ze sworzniem.

Dość łatwym do zauważenia z perspektywy kierowcy objawem uszkodzenia wahaczy jest też tzw. luz na kierownicy - wrażenie, że jej działanie nie przekłada się idealnie na sterowanie samochodem.

Innym sygnałem powinno być specyficzne zużywanie ogumienia. Samochód, w którym sworzeń wahacza działa nieprawidłowo może nierównomiernie wykorzystywać oponę. Również sytuacja, w której właściciel auta kupił niedawno nowe opony, a po kilku miesiącach straciły one już sporo ze swojej warstwy wierzchniej może wskazywać na potencjalne usterki sworznia.

Bardziej zaawansowani kierowcy mogą również odnotować uszkodzenie wahacza sami - np. w kanale samochodowym. Przy niektórych anomaliach skrzywienie czy inna usterka będzie zauważalna od spodu.

uszkodzony wahacz objawy

Powody uszkodzenia sworznia wahacza

Niektóre sytuacje mogą stanowić impuls do tego, by zweryfikować jego stan. Z czasem wahacze oraz same sworznie tracą swoją wytrzymałość na skutek korozji. Jednak szczególnie częstą przyczyną mechaniczną jest prozaiczne wjechanie w dziurę - jeśli nastąpiło nagle, a auto nie zdołało odpowiednio tego procesu zamortyzować, siły doprowadzą do uszkodzenia wahacza. Naturalnym sygnałem do tego, by sprawdzić stan sworzni powinna być też np. kolizja - nawet w sytuacji, gdy uszkodzenia dotyczą wyłącznie blachy nadkola, warto sprawdzić też prawidłowe działanie wahaczy.

Awaria wahacza a koszty naprawy układu

Cena wahacza może się znacząco różnić: w przypadku małych i tańszych aut to koszt kilkudziesięciu zł, ale już droższe modele mogą wymagać sprzętu, który oznaczać będzie wydatek nawet 300 zł za sztukę. Dodatkowo - o czym bezwzględnie trzeba pamiętać - sworzeń wahacza musi być wymieniany nie jako jeden element, ale zawsze podwójnie, po obu stronach pojazdu. Nie ma w tym przypadku znaczenia to, czy awaria układu zawieszenia dotyczy tylko lewej lub prawej. Uszkodzony sworzeń wahacza bezwzględnie wymaga wymiany obustronnej.

Ceny te nie obejmują pracy mechanika, której koszt uzależniony jest zarówno od lokalizacji jak i indywidualnego zakresu uszkodzeń. Wymiana nie powinna przekraczać ok. kilkudziesięciu zł za sztukę. Choć sporo osób decyduje się na samodzielną wymianę wahacza, nie jest to zadanie dla laików - by zminimalizować ryzyko kolejnej awarii warto serwis pozostawić warsztatowi.