Jak przeprowadzić regenerację lamp samochodowych?
Lampy samochodów są często produkowane z tworzyw sztucznych, które z czasem matowieją. Wpływają na to czynniki atmosferyczne, ale również np. sól drogowa czy pył, które mają niekorzystny wpływ na powierzchnię reflektorów. Strumień światła nie przechodzi tak swobodnie przez zmatowiałe klosze reflektorów, przez co widoczność po zmroku ulega pogorszeniu. Rozwiązaniem może być wymiana lamp na nowe, ale można rozwiązać ten problem również dzięki polerowaniu. Jak przeprowadzić polerowanie lamp krok po kroku, aby odzyskać bezpieczeństwo jazdy i odpowiednią widoczność po zmroku, a także przywrócić im atrakcyjny wygląd?
Wykorzystanie tworzyw sztucznych w produkcji reflektorów ma swoje zalety – m.in. niższy koszt wykonania, czy niska masa, która nie obciąża zanadto pojazdu. Jednak tworzywa te nie są szczególnie odporne na upływ czasu oraz czynniki zewnętrzne. W efekcie reflektory zaczynają żółknąć oraz coraz gorzej przepuszczają światło. W skrajnych przypadkach może to prowadzić do problemów z przejściem przeglądu lub nałożeniem mandatu podczas kontroli drogowej.
Oczywiście, tak jak w przypadku zużywających się podzespołów zawieszenia czy hamulców, zmatowiałe lampy można wymienić. Jednak reflektory są przypadkiem, w którym zużycie nie zawsze skreśla podzespół z dalszej eksploatacji. Polerowanie pozwala odzyskać przejrzystość kloszy, przez co znów zapewniają one odpowiednią ilość światła. Wiadomo też, że im dłużej odkładamy to w czasie, tym bardziej stan lamp się pogarsza. Dlatego warto profilaktycznie przeprowadzać polerowanie, gdy na reflektorach pojawiają się pierwsze oznaki starzenia.
Przed rozpoczęciem polerowania reflektorów należy wyposażyć się w niezbędne narzędzia:
Polerowanie można wykonać przy pomocy ściereczki lub gąbeczki, ale można do tego użyć również maszyny polerskiej. Będzie to wówczas z pewnością szybsze, ale stwarza większe ryzyko uszkodzenia w przypadku braku doświadczenia. Ile trwa polerowanie lamp? Jest to zależne od stopnia zużycia i może zająć dla jednego reflektora od godziny do nawet 3-4 godzin.
Po skompletowaniu wszystkich narzędzi należy rozpocząć od zabezpieczenia lamp taśmą. W tym celu należy okleić elementy karoserii dookoła lamp. Należy przy tym pamiętać, że taśma zapewnia podstawową ochronę – jeżeli krążek ścierny zostanie do niej dociśnięty, to zedrze ją i uszkodzi lakier. Dlatego należy zachować szczególną delikatność podczas szlifowania i polerowania krawędzi lamp.
Przed rozpoczęciem szlifowania zniszczonej warstwy reflektora należy moczyć krążki papieru ściernego w wodzie przez około 5 minut. Szlifowanie rozpoczynamy od papieru o największej gradacji, schodząc coraz niżej aż do 3000. Szlifowanie wykonujemy na maksymalnie 600 obr./min.
Reflektor szlifujemy ze średnią siłą nacisku, spokojnie przesuwając papier poziomo – od lewej do prawej, a następnie pionowo – góra-dół. Należy dokładnie oszlifować powierzchnię klosza – ok. 3-5 min na każdy krążek. Podczas pracy należy co jakiś czas spryskać reflektor wodą. Pod żadnym pozorem nie należy szlifować ruchem kulistym.
Rozprowadzamy powoli pastę polerską na powierzchni lampy. W przypadku maszyny ustawiamy najwolniejsze możliwe obroty. Podczas polerowania nie należy przekraczać 800-1000 obr./min. Polerujemy ruchami od lewej do prawej i od góry do dołu kontrolując, czy ilość pasty na reflektorze jest wystarczająca. Nie dociskamy maszyny do powierzchni i nie utrzymujemy jej w jednym miejscu, gdyż może to uszkodzić klosz. Po zakończeniu polerowania myjemy klosz płynem do szyb. W razie pozostania mikrorys po szlifowaniu należy powtórzyć polerowanie.
Wypolerowane i oczyszczone lampy muszą ostygnąć, w przeciwnym wypadku środek zabezpieczający może spowodować pęknięcia. Po ostygnięciu kloszy za pomocą miękkiej szmatki nanosimy na ich powierzchnię środek zabezpieczający przed promieniowaniem UV. Rozprowadzamy go i wcieramy do uzyskania idealnej przejrzystości i gotowe! Wypolerowane lampy znów zapewniają skuteczne oświetlanie drogi nocą.