🔥 -7% na klocki i tarcze hamulcowe! Kod: HAMULCE7

Spalone sprzęgło - jak rozpoznać objawy?

Jakie są objawy spalonego sprzęgła?

Wielu kierowców nie wyobraża sobie jazdy z automatyczną skrzynią. Samochody z manualnym układem zmiany biegów umożliwiają bowiem pełną kontrolę nad układem napędowym. Niektórzy uważają również, że jazda tego typu sprawia więcej radości i nie jest nudna. Z jednej strony można to uznać po części za prawdę. Jednak każde rozwiązanie ma swoje plusy, jak i minusy. W przeciwieństwie do automatów, w których komputer samodzielnie zmienia biegi, to w przypadku skrzyni manualnej kierowca sam decyduje w jaki sposób zmienić bieg. W tym momencie odpowiada on za moment odłączenia silnika od układu napędowego. Warto mieć więc w takiej sytuacji świadomość jak można spalić sprzęgło. O co chodzi i dlaczego jest to istotne? Tego dowiesz się właśnie tutaj!

Spalenie sprzęgła

Naciśnięcie pedału sprzęgła powoduje odłączenie napędu od kół samochodu. W tym momencie tarcza sprzęgła odsuwa się od koła zamachowego i pozwala zmienić bieg. Następnie zdjęcie nogi ze sprzęgła samochodu pozwala przenieść moment obrotowy silnika na koła pojazdu nadając mu daną prędkość. Sprzęgło i jego elementy odpowiedzialne są więc za koordynację napędu z kołami oraz silnikiem. Z tego względu komponenty te pracują niezwykle intensywnie i ulegają stosunkowo szybkiemu zużyciu. Średnio przy przekroczeniu 100 tysięcy kilometrów na liczniku, niezbędna jest wymiana poszczególnych części układu. Do tego przebiegu należy wliczyć także defekty wynikające z nieprawidłowego stylu jazdy.

Jak można spalić sprzęgło?

Spalone sprzęgło - objawy

Najczęstszą przyczyną spalenia sprzęgła jest dynamiczny i mało płynny sposób prowadzenia pojazdu oraz dłuższa jazda na półsprzęgle. Podczas zmiany biegów oddziałuje duża siła tarcia i wydziela się ogromna ilość ciepła. Dlatego jeżeli sprzęgło jest wciskane i wykorzystywane w nieodpowiedni sposób bądź w złych momentach, to wydzielana temperatura może spowodować stopienie się okładzin ciernych na powierzchni tarczy sprzęgła. Najczęstym objawem spalenia jest charakterystyczny zapach oraz zwiększona praca silnika bez napędu.

Spalone sprzęgło - jak rozpoznać?

Najbardziej specyficznym objawem spalonego sprzęgła jest wspomniany zapach. W trakcie zmiany biegu okładziny cierne rozgrzewają. Jak można więc najprościej spalić sprzęgło? Jeśli zostawiamy je zbyt długo wciśnięte przy równoczesnym wykorzystywaniu gazu i braku wbitego biegu, to można będzie poczuć charakterystyczny zapach podobny do intensywnie ścieranych hamulców. Znaczny wzrost temperatury w czasie jazdy samochodem powoduje, że palone są okładziny sprzęgła, co może stać się przyczyną całkowitego zniszczenia sprzęgła. W efekcie nie będzie możliwa zmiana biegów, a samochód zostanie unieruchomiony. Warto podkreślić, że w przypadku automatów usterki tego typu zdarzają się niezmiernie rzadko i występują z reguły w bardziej wyeksploatowanych modelach. W praktyce oznacza to, że wina za przypalone sprzęgło stoi najczęściej po stronie kierowcy.

Jak postępować zanim nastąpi spalenie sprzęgła?

Zużycie okładzin ciernych również może być przyczyną powstawania charakterystycznego zapachu. Należy wspomnieć, że spalone bądź uszkodzone sprzęgło może doprowadzić do trwałego uszkodzenia całej skrzyni biegów. W przypadku samochodów eksploatowanych regularnie należy codziennie obserwować, w jaki sposób układ napędowy reaguje na ich zmianę. Przetarte okładziny ścierne najłatwiej jest wcześniej rozpoznać poprzez tzw. ślizgające się sprzęgło. Charakterystycznym objawem jest także sytuacja, w której tarczy sprzęgła brakuje przyczepności. W tym momencie wrzucanie pierwszego lub wstecznego biegu może być nieco trudniejsze niż w przypadku reszty.

Rozpoznanie spalonego sprzęgła, zanim nastąpi wydzielanie się nieprzyjemnego zapachu, bywa po prostu trudne. Ślizganie się nie jest jednoznacznym sygnałem wskazującym na sprzęgło, gdyż może wynikać także ze złego transferu mocy i momentu obrotowego, które stoją po stronie innych układów. Poślizg na tarczy może być spowodowany wyciekiem oleju ze skrzyni, zużyciem koła zamachowego bądź wysprzęglika, a także awarii pompy sprzęgła. W zasadzie prawidłowa diagnoza nie jest możliwa bez wizyty u fachowca.

Spalone sprzęgło - jak rozpoznać?

Jak uniknąć przypalonego sprzęgła?

W zasadzie jest to bardzo proste. Wystarczy nie wystawiać go na zbyt długie lub częste działanie wysokiej temperatury. W ten sposób będzie się ono wolniej zużywać. Co to oznacza w praktyce? Wystarczy unikać 4 podstawowych błędów, takich jak:

  • jazda na półsprzęgle,
  • wielokrotne, zbyt gwałtowne ruszanie z miejsca,
  • częsta jazda samochodem miejskim w trudnym terenie,
  • regularna jazda ze zbyt dużym obciążeniem, dotyczy to przykład holowania przyczep bądź dociążonych naczep.

Bardzo istotny jest spokojny styl jazdy. Płynność w trakcie zmian prędkości oraz wbijania biegów pozwala bowiem uniknąć wystawiania sprzęgła na spalenie poprzez działanie ciepła oraz tarcia. W trakcie przyspieszania należy zachować także jak najlepszą proporcję sprzęgła do stopnia wciśnięcia pedału gazu. W zasadzie jest to jeden z nielicznych komponentów w samochodzie, którego eksploatacja jest w tak dużym stopniu uzależniona od umiejętności oraz charakteru kierowcy.