Co to jest webasto?
Ogrzewanie postojowe jest systemem, który znacznie podnosi komfort użytkowania samochodu zimą. Jak się okazuje, Webasto może być użyteczne również latem, a także obniżyć zużycie elementów silnika. Jak działa ten system i do czego dokładnie można go wykorzystać?
Na początku warto zaznaczyć, że nazwa „webasto” nie odnosi się do samego ogrzewania postojowego, a do jednej z firm, która projektuje i wytwarza systemy ogrzewania postojowego. Firma Webasto przyczyniła się do popularyzacji tego rozwiązania na tyle, że jej nazwa przylgnęła potocznie do systemów ogrzewania postojowego, podobnie jak nazwa „adidasy” do modeli obuwia sportowego różnych producentów. Oprócz marki Webasto, na rynku dostępne są ogrzewania postojowe innych firm, jak m.in. Eberspacher.
Układ ogrzewania postojowego wymaga zamontowania dodatkowego agregatu grzewczego, działającego na tej samej zasadzie co silnik. Agregat spala mieszankę paliwowo-powietrzną, a uzyskana w ten sposób energia jest wykorzystywana do ogrzania wnętrza pojazdu. Do prawidłowej pracy systemu webasto konieczne są również inne podzespoły samochodu: pompa paliwa – do doprowadzenia paliwa do agregatu, akumulator – dostarczający energię elektryczną niezbędną do pracy ogrzewania, a także płyn chłodniczy i jego pompa – płyn jest wykorzystywany do przekazania ciepła z agregatu do kabiny.
Taki układ to ogrzewanie postojowe typu wodnego. Ogrzany w agregacie płyn chłodniczy krąży w układzie, oddając ciepło do kabiny poprzez kratki nawiewu. Po oddaniu ciepła ciecz chłodząca ponownie trafia do agregatu, znów zostaje rozgrzana i skierowana do obiegu. Płyn ogrzewa również silnik, dzięki czemu po uruchomieniu jednostka nie pracuje „na zimno”. W rezultacie obniża się zużycie jej podzespołów. Czas nagrzewania wnętrza wynosi około 15-20 minut.
Innym typem ogrzewania postojowego jest tzw. suche ogrzewanie postojowe. Ten typ układu pobiera zimne powietrze bezpośrednio z kabiny. Powietrze przepływa przez agregat, nagrzewając się, po czym jest ponownie doprowadzane do kokpitu poprzez kratki nawiewu. Tego typu konstrukcja nie ogrzewa silnika. Suche ogrzewanie postojowe jest wykorzystywane w busach, kamperach, maszynach rolniczych i innych pojazdach użytkowych.
Podczas jednego cyklu pracy webasto zużywa około 3A energii elektrycznej z akumulatora. Dodatkową energię zużywa nawiew wprowadzający ciepłe powietrze do kabiny. Dlatego zaleca się, aby używać webasto wyłącznie przed jazdą trwającą dłużej niż cykl pracy tego układu. Wówczas poziom naładowania akumulatora może zostać przywrócony do stanu sprzed uruchomienia ogrzewania.
Agregat ogrzewania postojowego zużywa również około 0,2 l paliwa na jeden cykl pracy. W przypadku webasto wodnego nie trzeba jednak obawiać się wzrostu spalania. Przed osiągnięciem temperatury roboczej silnika spalanie jest nieco wyższe niż po rozgrzaniu. Wodne ogrzewanie postojowe rozgrzewa również silnik, więc od razu po starcie ma on zapewnioną wyższą temperaturę, więc nie potrzebuje dodatkowej dawki paliwa w pierwszych chwilach po rozruchu.
W przypadku samochodów z ogrzewaniem postojowym zamontowanym w fabryce obsługa webasto odbywa się za pomocą przycisków na desce rozdzielczej samochodu lub z poziomu komputera pokładowego. Dokładając ogrzewanie postojowe do samochodu, który nie był w nie wyposażony fabrycznie, należy wybrać również jedną z opcji sterowania. Poszczególne rozwiązania różnią się poziomem zaawansowania oraz ceną, którą należy zapłacić przy montażu.
Do ustawienia webasto można wykorzystać montowany na desce rozdzielczej zegar preselekcyjny, na którym programuje się godzinę jego uruchomienia. To podstawowe rozwiązanie, które wymaga dokładnego zaplanowania czasu nagrzewania i dostosowania go do godziny odjazdu.
Zdecydowanie wygodniejszym rozwiązaniem jest pilot, który pozwala aktywować ogrzewanie w dowolnej chwili. Dzięki zasięgowi do nawet 1000 metrów można aktywować webasto z dala od samochodu i udać się spacerem do już rozgrzanego pojazdu. Możliwa jest również kontrola trybu nawiewu – skierowanie nawiewu na szyby lub przestrzeń na nogi. Bardziej nowoczesne rozwiązania wymagają jedynie ustawienia godziny rozpoczęcia podróży – system samodzielnie obliczy wyprzedzenie, z jakim należy uruchomić webasto.
Najnowsza generacja sterowania ogrzewaniem postojowym wykorzystuje technologię GSM, pozwalając uruchomić webasto za pomocą telefonu komórkowego z każdego miejsca, gdzie jest zasięg. Sterowanie odbywa się poprzez aplikację, za pośrednictwem wiadomości SMS lub wybierania tonowego. W tym wypadku konieczne jest jednak użycie dodatkowej karty SIM w pojeździe.
Koszt układu ogrzewania postojowego wraz z montażem rozpoczyna się od około 5500 zł w przypadku małych samochodów o pojemności silnika nieprzekraczającej 2 litrów. Za zestaw sterowany pilotem należy zapłacić około 6500 zł. Cena webasto sterowanego za pomocą telefonu komórkowego wynosi około 7000 zł.
W większych samochodach z silnikiem o pojemności w przedziale 2-3 litry, w tym pojazdach z napędem 4x4, ceny zaczynają się od około 6600 zł. Webasto z pilotem kosztuje w tym przypadku około 7600 zł. Koszt ogrzewania postojowego, wykorzystującego technologię GSM wraz z montażem wynosi około 8000 zł.
Samochody klasy premium z silnikami, których pojemność przekracza 3 litry, wymagają przeznaczenia około 7100 zł na podstawowe ogrzewanie postojowe sterowane zegarem preselekcyjnym. Zakup i montaż webasto sterowanego pilotem to koszt około 8000 zł. Ceny ogrzewania postojowego z obsługą przy pomocy telefonu wynoszą około 8500 zł.
Koszt montażu webasto może wydawać się wysoki, jednak wbrew pozorom ogrzewanie postojowe może być z powodzeniem użytkowane przez cały rok. Nowoczesne systemy oferują również funkcję wentylacji, która pozwala przewietrzyć i schłodzić nagrzane wnętrze samochodu. Dzięki temu nawet w upalne dni można cieszyć się komfortem jazdy już od pierwszych chwil spędzonych w pojeździe.