Choć bez niego nie pojedzie żaden samochód, nie każdy kierowca zdaje sobie sprawę, co to jest tłok samochodowy. Tłok silnika jest podstawową częścią układu cylinder-tłok w silnikach spalinowych, tak benzynowych jak i wysokoprężnych. Tłoki samochodowe wytwarza się ze stopu aluminium i krzemu. Są one połączone za pomocą sworznia z korbowodem. Podstawowym i najważniejszym zadaniem tłoka silnika jest odbieranie energii mechanicznej, która powstaje w efekcie spalania mieszanki paliwowej.
W trakcie każdego cyklu roboczego, tłok samochodowy wykonuje cztery ruchy posuwisto zwrotne, zwane suwami. Są to: ssanie, sprężanie, praca oraz wydech.
Jedną z najpowszechniejszych przyczyn uszkodzenia tłoka silnika jest zerwanie się paska rozrządu. Wówczas tłoki zderzają się z zaworami. Kiedy tłok silnika uderzy w zawór, wykrzywia jego trzonek. Co naturalne, uszkodzeniu ulega również sam tłok oraz prowadnice zaworów. Rzadko, lecz zdarza się, że uszkodzeniu w takim przypadku ulega również korbowód oraz głowica silnika, w której pęka uszczelka. Jedynym wyjątkiem od tej reguły są tzw. silniki bezkolizyjne.
W momencie, w którym dochodzi do nagłego wzrostu temperatury tłoka, oraz zwiększenia się ciśnienia wewnątrz cylindra, może dojść do uszkodzenia tłoka. Dzieje się tak, ponieważ silnik przegrzewa się, a na powierzchniach bocznych tłoka dochodzi do zatarcia. Przyczyną o analogicznym efekcie jest zbyt małą ilość oleju na części prowadzącej tłoka. Podobnie dzieje się w przypadku eksploatacji samochodu na zużytym lub zabrudzonym oleju. Jeżeli w warsztacie samochodowym mechanik popełni błąd, np. montażowy, tłoki mogą zakleszczyć się w cylindrach. Bezpośrednią przyczyną tego zjawiska jest wstawienie niewłaściwych tulei lub nieprawidłowo obrobionych tulei, albo zbyt mocne przykręcenie głowicy silnika.
Jeżeli zaniedbana zostanie okresowa wymiana oleju, może dojść do nadmiernej eksploatacji powierzchni czołowych pierścieni oraz zatarcia się tłoków. Efektem ubocznym jest również dostanie się zanieczyszczeń zewnętrznych do wewnątrz silnika za pośrednictwem układu dolotowego. Dlatego też regularna kontrola oleju, oraz niedopuszczenie do jego nadmiernego zużycia są kluczowe dla żywotności silnika. Porównując koszty okresowej wymiany oleju do kosztów naprawy związanych z zatartymi tłokami oczywiste staje się, że nie warto zaniedbywać tej cyklicznej czynności.
850 produktów
Wybierz auto
Długość [mm]: 51.1
Średnica cylindra [mm]: 84
Rozwiń więcej danych
195,55
zł/szt.
Kraków: wt. 15.07
U ciebie: wt. 15.07
195,55
zł/szt.
Darmowa dostawa od 250 zł
Długość [mm]: 68.8
Otwór o śr [mm]: 81.26
Rozwiń więcej danych
431,83
zł/szt.
Kraków: wt. 15.07
U ciebie: wt. 15.07
431,83
zł/szt.
Darmowa dostawa
Długość [mm]: 53.7
Średnica cylindra [mm]: 81.5
Rozwiń więcej danych
294,69
zł/szt.
Kraków: wt. 15.07
U ciebie: wt. 15.07
294,69
zł/szt.
Darmowa dostawa
Długość [mm]: 46.92
Średnica cylindra [mm]: 76.5
Rozwiń więcej danych
224,75
zł/szt.
Kraków: wt. 15.07
U ciebie: wt. 15.07
224,75
zł/szt.
Darmowa dostawa od 250 zł
Długość [mm]: 75.5
Otwór o śr [mm]: 83.5
Rozwiń więcej danych
445,71
zł/szt.
Kraków: wt. 15.07
U ciebie: wt. 15.07
445,71
zł/szt.
Darmowa dostawa
Długość [mm]: 70.48
Średnica cylindra [mm]: 80.25
Rozwiń więcej danych
268,80
zł/szt.
Kraków: śr. 16.07
U ciebie: śr. 16.07
268,80
zł/szt.
Darmowa dostawa
Długość [mm]: 46
Średnica cylindra [mm]: 72
Rozwiń więcej danych
365,04
zł/szt.
Kraków: wt. 15.07
U ciebie: wt. 15.07
365,04
zł/szt.
Darmowa dostawa
Długość [mm]: 68.55
Otwór o śr [mm]: 81.51
Rozwiń więcej danych
440,15
zł/szt.
Kraków: wt. 15.07
U ciebie: wt. 15.07
440,15
zł/szt.
Darmowa dostawa
Długość [mm]: 50.1
Otwór o śr [mm]: 82.51
Rozwiń więcej danych
353,31
zł/szt.
Kraków: wt. 15.07
U ciebie: wt. 15.07
353,31
zł/szt.
Darmowa dostawa
Długość [mm]: 51
Średnica cylindra [mm]: 83.01
Rozwiń więcej danych
519,39
zł/szt.
Kraków: pt. 18.07
U ciebie: pt. 18.07
519,39
zł/szt.
Darmowa dostawa
Długość [mm]: 54.13
Średnica cylindra [mm]: 86.5
Rozwiń więcej danych
429,28
zł/szt.
Kraków: wt. 15.07
U ciebie: wt. 15.07
429,28
zł/szt.
Darmowa dostawa
Długość [mm]: 52.6
Średnica cylindra [mm]: 77.01
Rozwiń więcej danych
204,74
zł/szt.
Kraków: wt. 15.07
U ciebie: wt. 15.07
204,74
zł/szt.
Darmowa dostawa od 250 zł
Strona zabudowy: Do 1 cylindra, do 2 cylindra
Długość [mm]: 69.8
Rozwiń więcej danych
336,59
zł/szt.
Kraków: wt. 15.07
U ciebie: wt. 15.07
336,59
zł/szt.
Darmowa dostawa
Długość [mm]: 49.97
Otwór o śr [mm]: 76.51
Rozwiń więcej danych
295,17
zł/szt.
Kraków: wt. 15.07
U ciebie: wt. 15.07
295,17
zł/szt.
Darmowa dostawa
Długość [mm]: 55.98
Otwór o śr [mm]: 82.51
Rozwiń więcej danych
306,17
zł/szt.
Kraków: wt. 15.07
U ciebie: wt. 15.07
306,17
zł/szt.
Darmowa dostawa
Długość [mm]: 53.7
Średnica cylindra [mm]: 81.25
Rozwiń więcej danych
294,69
zł/szt.
Kraków: wt. 15.07
U ciebie: wt. 15.07
294,69
zł/szt.
Darmowa dostawa
Długość [mm]: 49.92
Średnica cylindra [mm]: 76.5
Rozwiń więcej danych
171,48
zł/szt.
Kraków: wt. 15.07
U ciebie: wt. 15.07
171,48
zł/szt.
Darmowa dostawa od 250 zł
Strona zabudowy: Do 1 cylindra, do 2 cylindra
Długość [mm]: 69.8
Rozwiń więcej danych
363,18
zł/szt.
Kraków: wt. 15.07
U ciebie: wt. 15.07
363,18
zł/szt.
Darmowa dostawa
Długość [mm]: 68.8
Średnica cylindra [mm]: 81.26
Rozwiń więcej danych
584,57
zł/szt.
Kraków: wt. 15.07
U ciebie: wt. 15.07
584,57
zł/szt.
Darmowa dostawa
Długość [mm]: 61.23
Średnica cylindra [mm]: 84.51
Rozwiń więcej danych
297,53
zł/szt.
Kraków: wt. 15.07
U ciebie: wt. 15.07
297,53
zł/szt.
Darmowa dostawa