Turbosprężarka w silnikach spalinowych jest na ogół urządzeniem, które cechuje się wysoką trwałością. Jednak jego żywotność zależy w głównej mierze od kierowcy, który musi regularnie kontrolować i serwisować ten kluczowy dla silnika element. Właściwa praca turbiny jest ściśle uzależniona od precyzyjnego regulowania ciśnienia. W tym celu stosuje się zawory sterowania turbiną. Stosowane są różne metody sterowania, wykorzystujące elektrozawory i/lub siłę nadciśnienia lub podciśnienia.
Pierwszą z metod sterowania ciśnieniem w turbinie jest sterowanie zaworem upustowym sprężarki jest sterowanie nadciśnieniem wytwarzanym przez sprężarkę. W tym wypadku, nadciśnienie, które generuje sprężarka, jest przekazywane do zasobnika ciśnienia zintegrowanego z zaworem upustowym. Kiedy ciśnienie osiągnie odpowiedni pułap, naciska na membranę zasobnika i po pokonaniu oporu sprężyny otwiera zawór sterowania turbiną.
Kolejnym rozwiązaniem jest sterowanie nadciśnieniem regulowanym przez elektrozawór sterujący turbiną. Ciśnienie, które trafia do zasobnika ciśnienia jest regulowane dodatkowym elektrozaworem. Zaletą tego rozwiązania jest dostosowywanie wartości ciśnienia do danych warunków pracy.
Sterowanie zaworem upustowym może być również dokonywane przez wykorzystanie podciśnienia wytwarzanego przez pompę. Wartość tego podciśnienia jest regulowana przez elektrozawór sterowania turbiną, sterowany prądem przez sterownik silnika. W układach o zmiennej geometrii wykorzystuje się elektrozawory sterowania turbiną oraz nastawniki elektroniczne.
178 produktów
Wybierz auto