🔥 -5% na klocki i tarcze hamulcowe przy zakupach od 199 zł! Kod: HAMULCE5
Termostat to mózg układu chłodzenia. Decyduje, czy ciecz chłodząca opływa głowicę silnika czy też trafia po drodze do chłodnicy i ulega schłodzeniu. Jest to bardzo odpowiedzialne zadanie, gdyż uszkodzony termostat może doprowadzić do przegrzania silnika i poważnej awarii. Swoim kształtem termostat samochodowy przypomina mieszek z zaworem grzybkowym. Zazwyczaj jest wykonany z cienkiej blachy i w zależności od modelu samochodu może jeszcze zawierać wosk, grafit, miedź lub aluminium.
Kiedy termostat samochodowy jest zamknięty, ciecz chłodząca nie trafia do chłodnicy, tylko okrąża głowicę silnika i ogrzewa go – jest to tzw. obieg krótki. W momencie, kiedy ciecz osiągnie temperaturę 95 stopni Celsjusza, termostat otwiera się i kieruje ciecz do dużego obiegu, czyli przez chłodnicę. Po schłodzeniu do ok 20 stopni termostat znów się zamyka. Jako, że cała zasada działania termostatu samochodowego opiera się na jego otwieraniu i zmykaniu, jest bardzo ważne, aby mógł on to robić bez utrudnień. W momencie „zacięcia” się termostatu w jednej pozycji zaczynają się kłopoty. Może on zaciąć się na pozycji otwartej, wówczas ciecz krąży cały czas w dużym obiegu i silnik jest niedogrzany, co mocno zwiększa spalanie. Drugą opcją jest zacięcie na pozycji zamkniętej. Wówczas ciecz nie ma dostępu do chłodnicy i silnik bardzo szybko się przegrzewa.
Awarię termostatu można rozpoznać po osiągnięciu przez strzałkę temperatury silnika skrajnych, minimalnych albo maksymalnych wartości. Można także złapać za dwa przewody dochodzące z boków chłodnicy i sprawdzić ich temperaturę. Jeśli jest zbliżona, termostat najprawdopodobniej jest do wymiany. Cena termostatu samochodowego to kilkadziesiąt złotych, więc nie warto zwlekać z jego wymianą i regularnie kontrolować jego stan.
5773 produktów
Wybierz auto