Mechanizm wycieraczek to jeden z układów, które umożliwiają bezpieczną jazdę w czasie opadów atmosferycznych i w warunkach, w których na drogach zalega sporo wody, wilgoci czy kurzu. W każdym samochodzie mechanizm wycieraczek jest napędzany niewielkim silnikiem elektrycznym. Jest to element solidny oraz dobrze chroniony przed zanieczyszczeniami i wilgocią, ale czasem zdarzają się awarie na skutek normalnego zużycia komponentów, zanieczyszczeń i wilgoci czy uszkodzeń mechanicznych. Objawem uszkodzenia silnika do wycieraczek jest kompletny brak reakcji na próbę ich uruchomienia. W takich okolicznościach pozostaje jedynie wymiana na fabrycznie nowy.
Zanim silnik do wycieraczek przestanie działać, kierowca może obserwować pewne symptomy. Objawy te świadczą o tym, że warto zainteresować się stanem mechanizmu wycieraczek. Jeżeli w czasie pracy wycieraczek słychać mechaniczny zgrzyt lub inne odgłosy dobiegające z okolic podszybia to może to oznaczać, że mamy do czynienia z postępującym uszkodzeniem właśnie silniczka do wycieraczek. W trakcie wycieraczki mogą na przemian przyspieszać i zwalniać w niekontrolowany sposób lub skokowo przesuwać się po powierzchni szyby. Często w momencie awarii silnika czuć typową woń, jaka wydziela się przy spaleniu silnika elektrycznego.
Jeżeli już doszło do unieruchomienia wycieraczek, to w pierwszej kolejności warto sprawdzić, czy nie został przepalony bezpiecznik. Może okazać się, że zwarcie spowodowało jego awaryjne przepalenie, a po wymianie wszystko będzie działać poprawnie. Wymiana bezpiecznika w takich sytuacjach może przywrócić sprawność układu, jednak należy traktować ją jako symptom postępującej usterki, której przyczynę trzeba zdiagnozować. Jeżeli pomimo wymiany bezpiecznika wycieraczki nie działają, to problem może leżeć w przełączniku zespolonym przy kole kierownicy, który uruchamia wycieraczki, w silniku elektrycznym lub instalacji zasilającej silnik.
Co prawda, silnik i mechanizm wycieraczek są dobrze osłonięte przed zabrudzeniami i wilgocią, ale z czasem może dojść do wniknięcia zabrudzeń i wilgoci do podszybia. W takich okolicznościach często dochodzi do korozji styków elektrycznych, może też zdarzyć się przetarcie lub uszkodzenie starych przewodów czy korozja mechanizmu wycieraczek, wszystkie uszkodzenia tego typu powodują przyspieszone zużycie silnika do wycieraczek. Aby sprawdzić, czy silnik wycieraczek jest sprawny, można podać zasilanie bezpośrednio do silnika. Jeżeli będzie działać oznacza to, że przyczyn usterki powinno szukać się gdzie indziej.
1218 produktów
Wybierz auto