Resor piórowy to wynalazek wręcz prastary. Został po raz pierwszy zastosowany w wozie konnym na początku XIX wieku. Mimo, że resory piórowe zaczęły być wypierane przez sprężyny śrubowe, ich prostota oraz dość wysoka funkcjonalność sprawiły, że świat motoryzacji nie tylko pamięta o nich do dziś, ale nadal z nich korzysta.
Jak wynika z jego nazwy, resor piórowy zbudowany jest z „piór”, czyli płaskowników ze stali sprężynowej. Są one mieszczone równolegle do osi wzdłużnej pojazdy. Pióro główne, czyli to położone najwyżej w konstrukcji zawieszenia piórowego, jest najdłuższe. Każde kolejne pióro położone niżej jest odpowiednio krótsze, przez co konstrukcja przypomina nieco odwróconą piramidę ze ściętym czubkiem. Poszczególne pióra są połączone w zawieszenie piórowe za pomocą śruby ustalającej, która przechodzi przez ich środki. Ponadto są one spięte stalowymi opaskami ściągającymi. Jako, że pióra są wygięte w górę, mają one właściwości amortyzujące, a dodatkowe obciążenie pojazdu „rozprostowuje” je.
Resory piórowe są przymocowane do mostu napędowego albo do belki osi. Jako element mocujący służą tzw. strzemiona. Całość konstrukcji jest przytwierdzona do ramy lub nadwozia, co jest operacją bardziej skomplikowaną, niż może się na pierwszy rzut oka wydawać. Wynika to z faktu, że podczas jazy resor piórowy niemal cały czas się odkształca, a odległość między jednym a drugim końcem pióra głównego na okrągło się zmienia. Istnieje kilka rozwiązań tego problemu. Jeżeli resor posiada na końcach pióra głównego zagięcia, czyli ucha, wówczas jest mocowany za pomocą sworznia z jednej strony i tzw. wieszaka z drugiej. Dla resorów piórowych z płaskimi zakończeniami stosuje się ślizgacz. Alternatywą dla tych rozwiązań są gniazda z poduszkami gumowymi. Współcześnie resory piórowe są wykorzystywane zwłaszcza w tylnych zawieszeniach dostawczaków i pick-upów. Dzieje się tak dlatego, że resory piórowe są w stanie znosić nawet bardzo znaczne obciążenia, co w połączeniu z ich prostotą stanowi idealne rozwiązanie dla pojazdów tego typu.
423 produktów
Wybierz auto
LES6159211
Strona zabudowy: Oś tylna
Długość 1/długość 2 [mm]: 520/690
Rozwiń więcej danych
1 081,46
zł/szt.
Kraków: wt. 25.02
U ciebie: wt. 25.02
1 081,46
zł/szt.
Darmowa dostawa
CSG1067389000
Strona zabudowy: Oś tylna
Długość 1/długość 2 [mm]: 750 / 722 mm
Rozwiń więcej danych
440,71
zł/szt.
Kraków: pon. 24.02
U ciebie: pon. 24.02
440,71
zł/szt.
Darmowa dostawa
LES6127538
Strona zabudowy: Oś tylna
Długość 1/długość 2 [mm]: 580/743
Rozwiń więcej danych
656,07
zł/szt.
Kraków: wt. 25.02
U ciebie: wt. 25.02
656,07
zł/szt.
Darmowa dostawa
LES5827539
Opcja wyposażenia: Model 300l lwb
Strona zabudowy: Oś tylna
Rozwiń więcej danych
456,75
zł/szt.
Kraków: pon. 24.02
U ciebie: pon. 24.02
456,75
zł/szt.
Darmowa dostawa
CSG1067395000
Strona zabudowy: Oś tylna
Długość 1/długość 2 [mm]: 750 / 750 mm
Rozwiń więcej danych
425,23
zł/szt.
Kraków: pon. 24.02
U ciebie: pon. 24.02
425,23
zł/szt.
Darmowa dostawa
LES5856821
Strona zabudowy: Oś tylna
Długość 1/długość 2 [mm]: 740/753
Rozwiń więcej danych
1 155,75
zł/szt.
Kraków: wt. 25.02
U ciebie: wt. 25.02
1 155,75
zł/szt.
Darmowa dostawa
LES5826108
Strona zabudowy: Oś tylna
Długość 1/długość 2 [mm]: 715/715
Rozwiń więcej danych
560,80
zł/szt.
Kraków: wt. 25.02
U ciebie: wt. 25.02
560,80
zł/szt.
Darmowa dostawa
LES5895016
Strona zabudowy: Oś tylna
Długość 1/długość 2 [mm]: 720/790
Rozwiń więcej danych
394,33
zł/szt.
Kraków: wt. 25.02
U ciebie: wt. 25.02
394,33
zł/szt.
Darmowa dostawa
LES6195011
Strona zabudowy: Oś tylna
Długość 1/długość 2 [mm]: 745/745
Rozwiń więcej danych
1 220,92
zł/szt.
Kraków: wt. 25.02
U ciebie: wt. 25.02
1 220,92
zł/szt.
Darmowa dostawa
LES6162016
Strona zabudowy: Oś tylna
Długość 1/długość 2 [mm]: 670/740
Rozwiń więcej danych
935,01
zł/szt.
Kraków: wt. 25.02
U ciebie: wt. 25.02
935,01
zł/szt.
Darmowa dostawa
KIL638014
Strona zabudowy: Oś tylna
Długość 1/długość 2 [mm]: 740/753
Rozwiń więcej danych
656,09
zł/szt.
Kraków: pon. 24.02
U ciebie: pon. 24.02
656,09
zł/szt.
Darmowa dostawa
KIL642015
Strona zabudowy: Oś tylna
Długość 1/długość 2 [mm]: 670/740
Rozwiń więcej danych
904,34
zł/szt.
Kraków: pon. 24.02
U ciebie: pon. 24.02
904,34
zł/szt.
Darmowa dostawa
CSG1050743000
Strona zabudowy: Oś tylna
Długość 1/długość 2 [mm]: 695 / 680 mm
Rozwiń więcej danych
456,20
zł/szt.
Kraków: pon. 24.02
U ciebie: pon. 24.02
456,20
zł/szt.
Darmowa dostawa
CSG1021107000
Strona zabudowy: Oś tylna
Długość 1/długość 2 [mm]: 695 / 680 mm
Rozwiń więcej danych
665,25
zł/szt.
Kraków: pon. 24.02
U ciebie: pon. 24.02
665,25
zł/szt.
Darmowa dostawa
LES6137203
Strona zabudowy: Oś tylna
Długość 1/długość 2 [mm]: 525/675
Rozwiń więcej danych
987,24
zł/szt.
Kraków: pon. 24.02
U ciebie: pon. 24.02
987,24
zł/szt.
Darmowa dostawa
LES6188902
Strona zabudowy: Oś tylna
Długość 1/długość 2 [mm]: 500/500
Rozwiń więcej danych
450,78
zł/szt.
Kraków: wt. 25.02
U ciebie: wt. 25.02
450,78
zł/szt.
Darmowa dostawa
CSG1031587000
Strona zabudowy: Oś tylna
Długość 1/długość 2 [mm]: 740 / 810 mm
Rozwiń więcej danych
417,42
zł/szt.
Kraków: pon. 24.02
U ciebie: pon. 24.02
417,42
zł/szt.
Darmowa dostawa
LES5827536
Opcja wyposażenia: Model 280l lwb, model 280m mwb, model 280s swb
Strona zabudowy: Oś tylna
Rozwiń więcej danych
516,41
zł/szt.
Kraków: wt. 25.02
U ciebie: wt. 25.02
516,41
zł/szt.
Darmowa dostawa
LES5856825
Opcja wyposażenia: H/d alt 2d0511131f, h/d alt 2d0511131p, h/d alt 5118621aa, h/d alt 9043200506, h/d alt 9043200606, h/d alt 9043201106, h/d alt 9043201606, h/d alt 9043201806, h/d alt 9043202106
Strona zabudowy: Oś tylna
Rozwiń więcej danych
1 495,82
zł/szt.
Kraków: wt. 25.02
U ciebie: wt. 25.02
1 495,82
zł/szt.
Darmowa dostawa
LES5863411
Opcja wyposażenia: Twin rear wheels
Strona zabudowy: Oś tylna
Rozwiń więcej danych
1 730,39
zł/szt.
Kraków: wt. 25.02
U ciebie: wt. 25.02
1 730,39
zł/szt.
Darmowa dostawa