Resor piórowy to wynalazek wręcz prastary. Został po raz pierwszy zastosowany w wozie konnym na początku XIX wieku. Mimo, że resory piórowe zaczęły być wypierane przez sprężyny śrubowe, ich prostota oraz dość wysoka funkcjonalność sprawiły, że świat motoryzacji nie tylko pamięta o nich do dziś, ale nadal z nich korzysta.
Jak wynika z jego nazwy, resor piórowy zbudowany jest z „piór”, czyli płaskowników ze stali sprężynowej. Są one mieszczone równolegle do osi wzdłużnej pojazdy. Pióro główne, czyli to położone najwyżej w konstrukcji zawieszenia piórowego, jest najdłuższe. Każde kolejne pióro położone niżej jest odpowiednio krótsze, przez co konstrukcja przypomina nieco odwróconą piramidę ze ściętym czubkiem. Poszczególne pióra są połączone w zawieszenie piórowe za pomocą śruby ustalającej, która przechodzi przez ich środki. Ponadto są one spięte stalowymi opaskami ściągającymi. Jako, że pióra są wygięte w górę, mają one właściwości amortyzujące, a dodatkowe obciążenie pojazdu „rozprostowuje” je.
Resory piórowe są przymocowane do mostu napędowego albo do belki osi. Jako element mocujący służą tzw. strzemiona. Całość konstrukcji jest przytwierdzona do ramy lub nadwozia, co jest operacją bardziej skomplikowaną, niż może się na pierwszy rzut oka wydawać. Wynika to z faktu, że podczas jazy resor piórowy niemal cały czas się odkształca, a odległość między jednym a drugim końcem pióra głównego na okrągło się zmienia. Istnieje kilka rozwiązań tego problemu. Jeżeli resor posiada na końcach pióra głównego zagięcia, czyli ucha, wówczas jest mocowany za pomocą sworznia z jednej strony i tzw. wieszaka z drugiej. Dla resorów piórowych z płaskimi zakończeniami stosuje się ślizgacz. Alternatywą dla tych rozwiązań są gniazda z poduszkami gumowymi. Współcześnie resory piórowe są wykorzystywane zwłaszcza w tylnych zawieszeniach dostawczaków i pick-upów. Dzieje się tak dlatego, że resory piórowe są w stanie znosić nawet bardzo znaczne obciążenia, co w połączeniu z ich prostotą stanowi idealne rozwiązanie dla pojazdów tego typu.
412 produktów
Wybierz auto
FEB185653
Strona zabudowy: Oś tylna strona lewa, oś tylna strona prawa
Długość [mm]: 681, 694
Rozwiń więcej danych
427,82
zł/szt.
Kraków: już jutro
U ciebie: już jutro
427,82
zł/szt.
Darmowa dostawa
CSG1067389000
Strona zabudowy: Oś tylna
Długość 1/długość 2 [mm]: 750 / 722 mm
Rozwiń więcej danych
440,71
zł/szt.
Kraków: już jutro
U ciebie: już jutro
440,71
zł/szt.
Darmowa dostawa
LES6127540
Liczba drzwi: 4
Strona zabudowy: Oś tylna
Rozwiń więcej danych
1 025,24
zł/szt.
Kraków: pon. 20.01
U ciebie: pon. 20.01
1 025,24
zł/szt.
Darmowa dostawa
KIL638014
Strona zabudowy: Oś tylna
Długość 1/długość 2 [mm]: 740/753
Rozwiń więcej danych
665,59
zł/szt.
Kraków: już jutro
U ciebie: już jutro
665,59
zł/szt.
Darmowa dostawa
LES6162016
Strona zabudowy: Oś tylna
Długość 1/długość 2 [mm]: 670/740
Rozwiń więcej danych
935,01
zł/szt.
Kraków: już jutro
U ciebie: już jutro
935,01
zł/szt.
Darmowa dostawa
CSG1031587000
Strona zabudowy: Oś tylna
Długość 1/długość 2 [mm]: 740 / 810 mm
Rozwiń więcej danych
417,42
zł/szt.
Kraków: już jutro
U ciebie: już jutro
417,42
zł/szt.
Darmowa dostawa
CSG1067395000
Strona zabudowy: Oś tylna
Długość 1/długość 2 [mm]: 750 / 750 mm
Rozwiń więcej danych
425,23
zł/szt.
Kraków: już jutro
U ciebie: już jutro
425,23
zł/szt.
Darmowa dostawa
KIL642015
Strona zabudowy: Oś tylna
Długość 1/długość 2 [mm]: 670/740
Rozwiń więcej danych
916,73
zł/szt.
Kraków: już jutro
U ciebie: już jutro
916,73
zł/szt.
Darmowa dostawa
LES6159211
Strona zabudowy: Oś tylna
Długość 1/długość 2 [mm]: 520/690
Rozwiń więcej danych
562,42
zł/szt.
Kraków: już jutro
U ciebie: już jutro
562,42
zł/szt.
Darmowa dostawa
LES5895016
Strona zabudowy: Oś tylna
Długość 1/długość 2 [mm]: 720/790
Rozwiń więcej danych
420,35
zł/szt.
Kraków: pon. 20.01
U ciebie: pon. 20.01
420,35
zł/szt.
Darmowa dostawa
LES6137203
Strona zabudowy: Oś tylna
Długość 1/długość 2 [mm]: 525/675
Rozwiń więcej danych
950,88
zł/szt.
Kraków: pon. 20.01
U ciebie: pon. 20.01
950,88
zł/szt.
Darmowa dostawa
LES6188902
Strona zabudowy: Oś tylna
Długość 1/długość 2 [mm]: 500/500
Rozwiń więcej danych
450,74
zł/szt.
Kraków: pon. 20.01
U ciebie: pon. 20.01
450,74
zł/szt.
Darmowa dostawa
LES6127538
Strona zabudowy: Oś tylna
Długość 1/długość 2 [mm]: 580/743
Rozwiń więcej danych
656,07
zł/szt.
Kraków: pon. 20.01
U ciebie: pon. 20.01
656,07
zł/szt.
Darmowa dostawa
LES6195011
Strona zabudowy: Oś tylna
Długość 1/długość 2 [mm]: 745/745
Rozwiń więcej danych
1 302,59
zł/szt.
Kraków: pon. 20.01
U ciebie: pon. 20.01
1 302,59
zł/szt.
Darmowa dostawa
KIL622024
Strona zabudowy: Oś tylna
Rodzaj napędu: Napęd tylnych kół
Rozwiń więcej danych
467,86
zł/szt.
Kraków: już jutro
U ciebie: już jutro
467,86
zł/szt.
Darmowa dostawa
KIL622032
Opcja wyposażenia: Model 300l lwb, model 300m mwb, model 300s swb, model 330m mwb, model 330s swb
Strona zabudowy: Oś tylna
Rozwiń więcej danych
883,08
zł/szt.
Kraków: już jutro
U ciebie: już jutro
883,08
zł/szt.
Darmowa dostawa
KIL622036
Opcja wyposażenia: For medium/high roof, model 330l lwb, model 330m mwb, model 350l lwb, model 350m mwb
Strona zabudowy: Oś tylna
Rozwiń więcej danych
815,13
zł/szt.
Kraków: już jutro
U ciebie: już jutro
815,13
zł/szt.
Darmowa dostawa
KIL622050
Strona zabudowy: Oś tylna
Długość 1/długość 2 [mm]: 694/674
Rozwiń więcej danych
1 634,18
zł/szt.
Kraków: już jutro
U ciebie: już jutro
1 634,18
zł/szt.
Darmowa dostawa
KIL622035
Opcja wyposażenia: Model 300m mwb, model 300s swb
Strona zabudowy: Oś tylna
Rozwiń więcej danych
589,18
zł/szt.
Kraków: już jutro
U ciebie: już jutro
589,18
zł/szt.
Darmowa dostawa
KIL622053
Opcja wyposażenia: Model 300l lwb, model 300m mwb, model 300s swb
Strona zabudowy: Oś tylna
Rozwiń więcej danych
561,09
zł/szt.
Kraków: już jutro
U ciebie: już jutro
561,09
zł/szt.
Darmowa dostawa