🔥 -7% na klocki i tarcze hamulcowe! Kod: HAMULCE7

Czujnik położenia wałka rozrządu - detal o niebagatelnym znaczeniu

Objawy uszkodzonego czujnika położenia wałka rozrządu

Czujnik wałka rozrządu to niewielki element o dużym znaczeniu - wszelkie nieprawidłowości silnika przekładają się na działanie CMP i generowany przez niego impuls informujący o niewłaściwym działaniu maszyny.

Wałek rozrządu jest jednym z kluczowych elementów napędu samochodu; wprawiając w ruch zawory jednostki prowadzi do poruszania pojazdu. Gdy jednak jego kontroler - to właśnie czujnik położenia wałka rozrządu błędnie mylony często z czujnikiem położenia wału korbowego - wykazuje błąd, komputer pokładowy auta ograniczy możliwości jezdne.

Czujnik przekazuje bowiem komplet informacji do sterownika silnika - dotyczy to obecnej pozycji wałka rozrządu. W ten sposób komputer samochodu odnotowuje bieżący stan pojazdu: ustala czy jest ono w stanie spoczynku czy też w trakcie jazdy. To dla maszyny swoista kompleksowa baza informacji niezbędna do właściwego poruszania się po drodze. Komputer pokładowy na ich podstawie dokonuje optymalizacji dostarczanego paliwa, kontroluje pracę świec czy analizuje spalanie samochodu. W efekcie awaria i problemy z czujnikiem prowadzą do zniekształcenia danych przekazywanych jednostce napędowej. Efekt to nic innego jak niespodziewany chaos: uszkodzony czujnik położenia nie przekaże właściwych informacji o zapotrzebowaniu na paliwo, co z kolei poskutkuje niespodziewanym wyłączeniem samochodu - np. podczas jazdy na autostradzie.

rozrząd w silniku

Uszkodzony czujnik położenia wałka rozrządu - objawy awarii

Nieprawidłowe działanie czujnika - np. błędne dane przekazywane do komputera pokładowego - zostanie zasygnalizowane przez samą jednostkę; na pulpicie kierowcy wyświetli się bowiem informacja o błędach silnika. Jeśli jednak spojrzeć na objawy uszkodzenia szerzej, warto pamiętać o tym, że awaria powoduje określone nietypowe zachowania samego samochodu. Również one powinny być kojarzone z ewentualnym uszkodzeniem czujnika.

Podstawowym objawem są problemy z zapłonem samochodu - uruchomieniem czy późniejszym przejściem w etap płynnej jazdy. Auto z zepsutym czujnikiem wałka rozrządu będzie wykazywało charakterystyczne szarpanie. Podczas jazdy nagle będzie tracić szybkość tak, jakby dochodziło do gaśnięcia silnika.

Innymi odczuwalnymi objawami awarii czujnika są również:

  • utrata dynamiki - zdecydowanie słabsze przyspieszenie samochodu
  • zużycie nadmiernie wysokiej ilości paliwa na trasie
  • samoczynna blokada skrzyni biegów.

Szczególnie wszelkie nieprawidłowości jezdne - np. nagłe zmiany dynamiki samochodu - powinny stanowić impuls do tego, by sprawdzić stan pojazdu w stacji obsługi.

Generalnie można więc przyjąć, że o problemach z czujnikiem wałka rozrządu świadczyć będą cztery główne objawy. Są nimi:

  • ogólne problemy  z uruchomieniem silnika niezależnie od pory roku,
  • wygenerowanie właściwego kodu usterki widocznego na pulpicie,
  • praca sterownika w trybie awaryjnym,
  • zasygnalizowanie awarii poprzez lampkę kontrolną silnika.

 

Przyczyny awarii czujnika wałka rozrządu są bardzo zróżnicowane. W większości przypadków to efekt zwarcia wewnętrznego. Trudno więc się awarii spodziewać; należy być gotowym na tę ewentualność, jednak trudno o kroki wyprzedzające.

Innym z powodów bywają również uszkodzenia mechaniczne - np. awarię przewodów doprowadzających do modułu.

Jak sprawdzić czujnik wałka rozrządu?

Przede wszystkim warto zweryfikować przewód przyłączeniowy omomierzem pod kątem przewodności. Należy również sprawdzić okablowanie - np. tego, czy przewody nie wykazują zwarcia do masy. Kolejnym etapem powinno być sprawdzenie napięcia zasilania. Proces ten powinien uwzględniać wszystkie wskazówki producenta, ponieważ wartości zadane mogą się różnić w zależności od modelu samochodu. Innym z punktów powinna być weryfikacja napięcia sygnału - podłączenie przewodu pomiarowego i uruchomienie silnika oraz analiza na oscyloskopie.

Ponieważ samodzielne odnalezienie przyczyny wymaga nie tylko wiedzy technicznej, ale też np. dostępu do komputera pokładowego samochodu, warto te prace zlecić wyspecjalizowanemu warsztatowi mechanicznemu.