🔥 -7% na klocki i tarcze hamulcowe! Kod: HAMULCE7

Czym grozi zatkana odma olejowa w samochodzie?

Objawy zatkanej odmy

Zatkanie odmy olejowej brzmi w ustach mechanika samochodowego niczym wyrok. Wybijanie uszczelnień - regularny efekt odmy - prowadzi do poważnych problemów z silnikiem. Świadomość jest szczególnie istotna: prawidłowa konserwacja oraz szybkie wychwycenie problemów - jeszcze na wczesnym etapie - pozwalają ograniczyć ryzyko awarii.

Odma olejowa i jej prawidłowe działanie ma szczególne znaczenie dla optymalnego działania silnika. To system zapewniający odpowietrzanie skrzyni korbowej. Ponieważ silnik w naturalny sposób wykorzystuje gazy - są one typowym zjawiskiem występującym podczas pracy tłoka - dochodzi do naporu ciśnienia na elementy ściany maszyny napędowej. W efekcie oddziałuje na uszczelnienia silnika. I tu pojawia się newralgiczna kwestia jaką jest odma olejowa.

Przyjmując, że odma olejowa to swoisty przewód odpowietrzania komory korbowej - przestrzeni w komorze silnikowej - musi zapewniać prawidłową cyrkulację gazów. Skrzynia jest bowiem miejscem, w którym dochodzi do wstępnego sprężenia mieszanki paliwa i powietrza. W kolejnym etapie ona, już wraz z domieszką oleju, zostaje skierowana do komory spalania.

uzupełnianie oleju

Odma olejowa służy więc do odpowietrzenia skrzyni korbowej - skierowania gazów we właściwym kierunku, czyli do cylindrów. Sprawne działanie odmy oznacza więc ograniczenie do minimum ryzyka niekontrolowanego wzrostu ciśnienia wygenerowanego przez gazy w skrzyni korbowej. Konsekwencje takich problemów mogą być wyjątkowo kosztowne. Zatkanie odmy nie powinno być bagatelizowane - musi raczej stanowić impuls do szybkiej reakcji: wymiany lub udrożnienia tego elementu.

 

Zapchana odma olejowa, a objawy - co sygnalizuje kłopoty?

Nieprawidłowe działanie odmy olejowej nie jest czymś, co staje się nagle - to raczej proces, który zostaje stopniowo rozciągnięty w czasie. W efekcie - wiedząc jakie są objawy - można w swoisty sposób wyprzedzić przyszłość i zapobiec poważniejszym problemom.

Zapchana odma to efekt zgromadzonej przez lata mazi, która zatyka przewód odpowiedzialny za odpowietrzenie skrzyni. W ten sposób dochodzi do wzrostu ciśnienia wspomnianych gazów. Konsekwencją jest uszkodzenie uszczelek i wyciek oleju silnikowego. I to właśnie on powinien być pierwszym sygnałem, że odma silnika jest zapchana. Jeśli olej wycieka przez uszczelki można być pewnym tego, co nastąpi w kolejnym etapie: nieszczelna odma doprowadzi do poważnych problemów z napędem samochodu.

Objawy odmy olejowej nie powinny jednak ograniczać się wyłącznie do tego procesu. Problemy sygnalizować mogą również takie sytuacje jak:

  • nietypowe zachowanie bagnetu do analizy pomiaru poziomu oleju - syczenie podczas wyciągania,
  • samoczynne podnoszenie się bagnetu,
  • specyficzna praca silnika - inna niż zwykle.

 

Szczególnie syczenie powinno stanowić impuls do tego, by odwiedzić szybko zakład mechaniczny. Sygnalizuje ono uciekający gaz, który dotychczas był pod dużym ciśnieniem. Warto więc - niezależnie od tego, czy odma jest w silniku benzynowym czy też auto to diesel - regularnie otworzyć maskę, by zweryfikować pojazd właśnie pod tym kątem.

Zapchana odma przełoży się również - już w nieco późniejszym etapie - na daleką od ideału pracę silnika. Charakterystyczne “szarpanie” jednostki, nierównomierna praca na wolnych obrotach czy sygnalizacja w postaci kontrolki silnika - to wszystko wskazuje na potencjalne problemy z odmą.

 

Auta starsze, ale i nowe - odma to problem dla wszystkich

Oczywiście bardzo duży wpływ na to, jak samochód narażony jest na nieszczelność odmy ma wiek pojazdu. Zapchanie i zatkanie przewodu odpowietrzającego skrzynię korbową to proces, który występuje głównie w modelach starszych - z czasem zbierająca się w nich maź prowadzi do naturalnego procesu ograniczenia cyrkulacji gazów.

Nie oznacza to jednak, że zapchana odma nie dotyka aut relatywnie młodych. W tym przypadku najczęstszym źródłem problemów bywają niewielkie przebiegi. Jeśli samochód użytkowany jest rzadko i raczej na krótkich dystansach, może dojść do zatorów. Dzieje się tak np. jesienią czy zimą - wilgoć obecna w powietrzu oraz nie rozgrzewanie samochodu to droga do tego, by olej zgęstniał i w konsekwencji zatkał przewód. Warto więc pamiętać o tym w kontekście samochodów nowych i używanych głównie na krótkich, kilkunasto minutowych dystansach - podczas mrozów odpowiednie nagrzanie pojazdu i odpowiednie rozprowadzenie oleju samochodowego powinno wystarczyć do ograniczenia ewentualnych problemów. 

 

Odma olejowa - jak dbać o jej prawidłowe działanie?

Podstawowa, wręcz fundamentalna zasada dbania o odmę jest prosta - to regularna wymiana olejów oraz stosowanie wyłącznie smarów wysokiej jakości, zalecanych przez producenta samochodu. Tanie oleje silnikowe charakteryzują się często podwyższoną gęstością, co podwyższa z kolei ryzyko zatkania odmy. Z kolei regularna wymiana oleju silnikowego przekłada się na lepsze parametry smaru; nowy - wprowadzony zgodnie z zaleceniami i terminami producenckimi - oznacza nie tylko brak zanieczyszczeń, ale zdecydowanie lepszą płynność działania.

Odrębną kwestią jest konserwacja odmy olejowej - weryfikacja stanu oraz oczyszczanie. Szczególnie w przypadku starszych pojazdów należy zwrócić na to szczególną uwagę. Standardem z kolei musi być regularna kontrola filtra i separatora oraz terminowe wymiany elementów.

Warto zwrócić uwagę na to, jak relatywnie niewielki jest koszt zadbania o odmę wobec potencjalnych kosztów naprawy. Sama część nie należy do drogich - nowe odpowietrzniki, w zależności od producenta i typu auta znaleźć można od kilkudziesięciu do ok. 200 zł. Również ewentualna wymiana odmy nie powinna wiązać się z dużymi kosztami, ponieważ to element, który znajduje się w stosunkowo dostępnym miejscu. Tymczasem zapchana odma, która jest ignorowana przez właściciela pojazdu prowadzi do wycieków oleju, które z kolei negatywnie wpłyną na pracę silnika - nawet skutkując jego generalnym remontem. Udrożnienie lub wymiana odmy olejowej jest więc kosztem niewspółmiernie małym wobec stopnia późniejszego zabezpieczenia.