Jakie są metody czyszczenia wtryskiwaczy?
Wtryskiwacze to niewielkie, ale wysoce precyzyjne i zaawansowane podzespoły układu wtryskowego. Dzięki nim paliwo może być wprowadzane do komory spalania z niebywałą dokładnością. W efekcie dawka paliwa jest dobrana i rozpylona tak, aby uzyskać możliwie najwyższą efektywność pracy silnika. Wtryski są jednak przez to również wyjątkowo drogim podzespołem – pojedynczy wtryskiwacz to wydatek nawet kilku tysięcy złotych. Sposobem na utrzymanie ich w dobrej kondycji jest czyszczenie specjalnym preparatem. Czyszczenie wtryskiwaczy może zatem znacząco przedłużyć ich żywotność. Istnieją przy tym metody czyszczenia, które można wykonać samodzielnie. Są również efektywniejsze i bardziej złożone sposoby, które wymagają wizyty w serwisie. Jak wyczyścić wtryskiwacze?
Wtryskiwacze są wyjątkowo wrażliwe na zanieczyszczenia zawarte w paliwie. Oczywiście większość zanieczyszczeń zostaje zatrzymana na filtrze paliwa, ale część z nich i tak przedostaje się przez układ paliwowy do wtryskiwaczy. W efekcie odkładające się zanieczyszczenia obniżają sprawność wtryskiwaczy, co z czasem prowadzi do ich uszkodzenia. Dlatego na żywotność wtrysków wpływa także regularna wymiana filtra paliwa. Oprócz tego warto jednak przeprowadzać okresowe czyszczenie wtryskiwaczy, co pozwoli usunąć z nich zanieczyszczenia.
Czyszczenie wtryskiwaczy zapobiega ich przedwczesnemu zużyciu. Nie może jednak przywrócić sprawności uszkodzonym wtryskom – jeżeli zanieczyszczenia zawarte w paliwie doprowadzą do ich zniszczenia, pozostaje jedynie wymiana lub regeneracja. Gdy jednak zauważymy objawy wskazujące na narastające zabrudzenie wtryskiwaczy – jak m.in. wzrost spalania czy spadek mocy, to czyszczenie wtrysków przeprowadzone odpowiednio szybko może pomóc przywrócić ich sprawność.
Jak wyczyścić wtryski w dieslu samodzielnie? Podstawową metodą jest dodanie odpowiedniego dodatku czyszczącego do oleju napędowego podczas tankowania. Odpowiednim produktem może być np. dodatek do oleju napędowego Liqui Moly 8343. Preparat musi być wymieszany z paliwem w odpowiednich proporcjach – należy zawsze przestrzegać instrukcji na opakowaniu. Działanie takiego dodatku powoduje usunięcie osadów z układu wtryskowego, a ponadto sprawia, że kolejne zanieczyszczenia nie odkładają się tak szybko.
Jeżeli efekty takiego czyszczenia wtrysków w dieslu będą niewystarczające, to można spróbować zastosować bardziej bezpośrednie metody. Istnieje jednak pewne ryzyko zapowietrzenia układu paliwowego. Niedoświadczone osoby mogą również popełnić przy tym kosztowny błąd. Dlatego, choć teoretycznie można wykonać je samodzielnie bez potrzeby użycia specjalnej maszyny do czyszczenia układu, to najlepiej powierzać to zadanie wykwalifikowanym specjalistom w serwisie.
Metoda bezpośrednia polega na wprowadzeniu środka do czyszczenia wtrysków bezpośrednio do pompy wysokiego ciśnienia podczas uruchamiania silnika. Umieszczenie papierowych filtrów na przewodach pozwoli przy tym wyłapać nieczystości z układu. Należy pamiętać o wyłączeniu silnika, zanim pojemnik z płynem do czyszczenia wtrysków zostanie opróżniony – w przeciwnym razie powietrze przedostanie się do układu i go zapowietrzy.
Istnieje również metoda czyszczenia wtrysków w dieslu, którą można wykonać podczas wymiany filtra paliwa. Należy zalać nowy filtr środkiem czyszczącym i dopiero wówczas zamontować go w pojeździe.
Czyszczenie wtrysków w benzynie można wykonać samodzielnie zarówno w autach z wtryskiem bezpośrednim, jak i pośrednim. Jak wyczyścić wtryskiwacze benzynowe? Wystarczy wlać do baku środek do czyszczenia wtryskiwaczy benzynowych – np. oczyszczacz wtryskiwaczy do benzyny Liqui Moly 1971, pamiętając, by wymieszać go przy tym z paliwem w odpowiednich proporcjach podanych na opakowaniu – podobnie jak w dieslu.
W odróżnieniu od silników wysokoprężnych, w jednostkach benzynowych nie można zastosować metody z pompą wysokiego ciśnienia oraz z zalaniem filtra paliwa środkiem do czyszczenia wtrysków. Dlatego, jeżeli pierwszy sposób okaże się nieskuteczny, można spróbować czyszczenia mechanicznego – wykonuje się je w serwisie z użyciem odpowiedniego urządzenia.
Jeżeli płukanie wtrysków środkiem wymieszanym z paliwem nie przyniesie skutku, pozostaje wizyta w serwisie. Być może bardziej zaawansowane czyszczenie da lepszy efekt i pozwoli uniknąć wymiany wtryskiwaczy na nowe. Czyszczenie mechaniczne może zostać wykonane bez konieczności demontażu wtrysków. Specjalistyczna maszyna do czyszczenia zostaje wówczas podłączona do listwy wtryskowej. Jej zadaniem jest wtłoczenie pod ciśnieniem odpowiedniego środka chemicznego do wnętrza układu. To metoda o wysokiej skuteczności – przewyższa efektywnością płukanie z użyciem dodatku do paliwa. Może być z powodzeniem stosowana zarówno w silnikach wysokoprężnych, jak i benzynowych. Należy jednak wybierać warsztaty stosujące certyfikowane preparaty i urządzenia – wykorzystanie środków niskiej jakości może wyrządzić więcej szkód niż korzyści.
Ostatnia metoda czyszczenia wymaga wymontowania wtryskiwaczy – dlatego jest najbardziej kosztowna i czasochłonna. Każdy wtryskiwacz zostanie wówczas poddany kontroli, która pozwoli zweryfikować, czy wtryski są jeszcze do odratowania za pomocą czyszczenia. W przeciwnym razie pozostaje wymiana lub regeneracja wtrysków, które w trakcie kontroli wykazały zużycie. Czyszczenie wymontowanych wtrysków jest przeprowadzane z wykorzystaniem ultradźwiękowej myjki oraz odpowiednich preparatów czyszczących.
Wysoka skuteczność zaawansowanych metod czyszczenia wtrysków być może pozwoli uratować je lub chociaż wydłużyć nieco ich żywotność. Jednak regularne dodawanie odpowiedniego preparatu do paliwa – producenci środków do czyszczenia wtrysków zwykle podają na opakowaniu zalecaną częstotliwość użycia – jest najprostszym sposobem na zapobieganie przedwczesnemu zużyciu wtryskiwaczy.