Wszystko o instalacji gazowej w samochodzie
Rosnące ceny benzyny mogą być dla wielu kierowców impulsem, skłaniającym do montażu instalacji gazowej w samochodzie. Wcześniej jednak należy przygotować się na koszta związane z jej zakupem i zamontowaniem w pojeździe. Wymaga ona również odpowiedniej obsługi, co także generuje pewne koszty. Jak wysokie są wydatki związane z instalacją LPG w samochodzie i jakie oszczędności przynosi jazda „na gazie”?
Litr LPG jest około 50% tańszy od litra benzyny. Nowoczesne instalacje gazowe nie powodują znacznego wzrostu spalania podczas jazdy na gazie. Zazwyczaj jest to około 15-25% więcej spalonego gazu licząc w litrach. Zakładając średnią cenę benzyny 95 wynoszącą 6 zł i cenę litra gazu 3,20 zł, łatwo oszacować oszczędności.
Samochód spalający 10 litrów benzyny na 100 kilometrów zużywa zatem na takim dystansie około 12 litrów gazu. Obliczenia pokazują, że przejechanie 100 kilometrów na benzynie to koszt około 60 zł, natomiast na gazie jest to około 38 zł. Różnica wynosi zatem 22 zł. Pokonując miesięcznie średnio 1000 km, można zaoszczędzić około 220 zł. Zakup instalacji może zwrócić się już po około roku. Oszczędności kierowców, którzy jeżdżą intensywniej, mogą wynieść dużo więcej, a koszt instalacji zwróci się już po kilku miesiącach.
Przed zakupem instalacji gazowej warto poznać poszczególne rodzaje tego rozwiązania, stosowane w pojazdach o odmiennej konstrukcji układu paliwowego.
Wczesne typy instalacji gazowych mogą mieć zastosowanie w starszych samochodach. Do pojazdów z zasilaniem gaźnikowym przeznaczone są instalacje gazowe I generacji. II generacja sprawdzi się w samochodach z lat 90. z jednopunktowym wtryskiem paliwa. Instalacje III generacji mają zastosowanie w samochodach z wielopunktowym wtryskiem paliwa, ale są obecnie najmniej popularne.
Najpopularniejszym rozwiązaniem są aktualnie instalacje LPG IV generacji – sekwencyjne. Są one dostosowane do pracy z wielopunktowym pośrednim wtryskiem paliwa. Jazda na instalacji sekwencyjnej nie wiąże się z widocznym spadkiem osiągów, jak w przypadku starszych generacji. Zużycie gazu w instalacjach IV generacji jest wciąż zauważalnie wyższe od zużycia benzyny.
Instalacje V generacji zasilają pojazd poprzez wtrysk ciekłego gazu do kolektora dolotowego. Wiąże się to z koniecznością montażu w kolektorze wtryskiwaczy gazowych. Prawidłowo skalibrowane nie powodują spadku mocy ani wzrostu spalania.
Instalacje gazowe VI generacji są rozwinięciem V generacji. Wykorzystują wtryskiwacze benzynowe do aplikowania gazu wprost do komory spalania. VI generacja instalacji gazowych to rozwiązanie przeznaczone do silników z bezpośrednim wtryskiem. Jazda z instalacją VI generacji wiąże się z niewielkim zużyciem benzyny podczas pracy silnika.
Montaż instalacji gazowej w samochodzie powinno poprzedzić zastanowienie się, jaki produkt wybrać. Na rynku oferowane są instalacje różnych producentów, a przedział cenowy jest dosyć duży.
Zakup instalacji LPG to jeszcze nie czas na oszczędności. Przyjdzie na nie pora, gdy zaczniemy jeździć na gazie. Wybierając tanie instalacje, narażamy się na szereg awarii i problemów z jej działaniem. Rozsądnym wyborem będą produkty renomowanych producentów, takich jak wytwarzane przez polską firmę AC S.A. instalacje STAG, włoskie BRC czy holenderskie Prins.
Najlepiej postawić na instalacje rekomendowane do montażu w posiadanym samochodzie. Należy unikać „składaków” złożonych z podzespołów, które mogą być niekompatybilne. Najnowocześniejsze instalacje wykorzystują zaawansowane moduły elektroniczne, które sterują instalacją. Istotne są również odpowiednio dopasowane elementy mechaniczne, od których zależy prawidłowa praca silnika.
Cena instalacji gazowej do samochodu zależy od typu silnika, do którego ma być przeznaczona. Koszty zakupu i montażu dobrej jakości instalacji poszczególnych generacji kształtują się następująco:
Instalacja LPG w samochodzie wiąże się z kilkoma dodatkowymi kosztami. Jednym z nich jest dodatkowa opłata podczas badania technicznego. Przegląd samochodu zasilanego LPG jest o 63 zł droższy.
Pod uwagę należy wziąć również serwis instalacji LPG. Jego koszt to około 100-200 złotych. W tej cenie zawarte są również konieczne filtry. W przypadku instalacji VI generacji należy liczyć się z wydatkiem nawet 450 zł. Serwis i wymianę filtrów należy wykonywać co 12 miesięcy lub po przejechaniu 10 000 km, jeżeli taki dystans jest pokonywany w krótszym czasie niż rok.
Dodatkowe koszty wynikające z użytkowania instalacji gazowej nie są zatem wysokie. W przypadku powszechnych instalacji sekwencyjnych roczne wydatki na obsługę i serwis powinny zamknąc się w okolicach 250 zł. W porównaniu do oszczędności, które przy rocznym przebiegu 12 000 km wynoszą około 2700 zł, nie jest to duża kwota. Montaż instalacji LPG jest zatem zasadną decyzją z finansowego punktu widzenia. Prędzej czy później zwróci się i zacznie generować oszczędności.