Wszystko o wymianie filtra paliwa
Regularna wymiana części eksploatacyjnych jest konieczna, żeby samochód mógł sprawnie i bezawaryjnie służyć przez długie lata. Okresowa wymiana filtrów jest wręcz niezbędna, żeby zadbać nie tylko o auto, ale przede wszystkim o swój portfel.
Kierowcy nie zawsze są pewni, jak często wymieniać filtr paliwa. Częstotliwość wymiany filtra jest uzależniona przede wszystkim od wskazań jego producenta. Rozpiętość zalecanego kilometrażu może być bardzo duża. Niektórzy producenci zalecają wymianę filtra paliwa po 30 000 km, a w innych przypadkach może to być nawet do 100 000 km. Są to jednak wartości skrajne. Jeżeli w ciągu roku średni kilometraż wynosi 10 000 – 20 000 km najoptymalniej jest wymieniać filtry właśnie raz do roku.
Trzeba jednak mieć na uwadze, że nie tylko wskazania producenta są wyznacznikiem wymiany filtra paliwa. Warunki eksploatacji, czystość paliwa czy sprawność i szczelność układów współpracujących z silnikiem również mają wpływ na żywotność filtra. Może się zdarzyć, że filtr paliwa się zapcha, co będzie dawało specyficzne objawy. Jeśli silnik pracuje nierówno, nie łapie obrotów, traci moc albo w ogóle nie chce pracować, może to obyć objaw zapchanego lub starego filtra paliwa. Długa jazda z takim filtrem, o ile w ogóle będzie możliwa, może doprowadzić do awarii pompy wtryskowej oraz wtryskiwaczy. Jeśli konieczna będzie ich wymiana, jej koszty wielokrotnie przekroczą cenę okresowej wymiany wszystkich filtrów i olejów razem wziętych.
Wymianę filtra paliwa w silnikach benzynowych można zlecić warsztatowi, ale dość łatwo można tego dokonać samodzielnie. Warunkiem jest łatwy dostęp do filtra. We współczesnych samochodach filtr paliwa to metalowa puszka średniej wielkości, z podłączonymi do niej przewodami paliwowymi, zlokalizowana przy kielichach kolumn MacPhersona albo przy ścianie grodziowej komory silnika. Stare modele miały montowane filtry paliwa pod autem, przy zbiornikach paliwa, albo wzdłuż przewodów paliwowych. Jeżeli mamy do czynienia z taką sytuacją, nie obejdzie się bez podnośnika albo kanału.
Sama wymiana filtra paliwa, jak już się go zlokalizuje, jest stosunkowo prosta. Należy wykonać następujące czynności:
Jeżeli filtr paliwa jest zamontowany w zbiorniku paliwa, samodzielna jego wymiana może się nie udać, gdyż potrzebne są do tego specjalne klucze.
W silnikach Diesla proces wymiany filtra wygląda prawie tak samo jak w przypadku silników benzynowych, z tym, że trzeba pamiętać o kilku dodatkowych zaleceniach. Po pierwsze, w silnikach wysokoprężnych filtr paliwa powinno się zmieniać przed każdą zimą. Ze względu na bardzo niskie temperatury warunki pracy silnika są trudne. W tym okresie w filtrze oleju odkłada się najwięcej wody, ciężkich frakcji oleju oraz parafiny.
W silnikach benzynowych z wtryskiem paliwa po wymianie filtra, przed uruchomieniem jednostki napędowej potrzeba kilka razy przekręcić kluczyk do pozycji zapłonu. Dzięki temu pompa wypełni cały układ benzyną i spręży je pod odpowiednim ciśnieniem.
W starych modelach silników diesla trzeba będzie odpowietrzyć układ. Służy do tego specjalna pompka: jest to nic innego jak zgrubienie na przewodach doprowadzających paliwo albo przycisk na obudowie filtra. Należy nimi pompować do momentu, aż cały układ wypełni się paliwem. Jeżeli nie będzie wypełniony wystarczająco, silnik nie będzie chciał się uruchomić.
W nowszych modelach z silnikiem wysokoprężnym nie ma już takiej konieczności, gdyż same się one odpowietrzają. Jedyne co kierowca musi zrobić, to przytrzymać przez chwilę kluczyk w pozycji do uruchamiania.
Wymiana filtra paliwa jest tak tania w stosunku do kosztów awarii, jakie może wywołać zapchany filtr, że nie warto odkładać jej w nieskończoność. Regularna wymiana wszystkich filtrów i olejów w dłuższej perspektywie wychodzi znacznie taniej, niż naprawa awarii, które może powodować zaniedbanie.