Jak prawidłowo usunąć powietrze z układu chłodzenia?
Nadmiar powietrza w układzie chłodzenia przekłada się na możliwości auta, jego wydajność i ogólną optymalizację działania tego systemu. Stąd tak istotne jest regularne odpowietrzanie. Co zrobić, by prawidłowo usunąć powietrze z układu chłodzenia i po czym poznać, że niezbędne jest odpowietrzenie?
Zapowietrzony układ chłodzenia to spore zagrożenie dla funkcjonalności samochodu i perspektywa drogiego serwisu. Wynika to ze znaczenia, jakie dla funkcjonalności auta ma sprawna i wydajna kontrola nad temperaturą. Wymiana płynu chłodniczego w naturalny sposób prowadzi do sytuacji, w której do wnętrza układu dostaje się powietrze. Odpowietrzanie układu chłodzenia usuwa nadmiar, co z kolei ogranicza ryzyko nieprawidłowego obiegu płynu. Jeśli z kolei powietrze pozostaje w systemie chłodzenia, prowadzi do zablokowania prawidłowej cyrkulacji. Efektem tego jest nadmierna temperatura silnika.
Podstawowym sygnałem, że doszło do zapowietrzenia układu chłodzenia jest przegrzewanie się płynu, a w efekcie całego systemu i - co naturalne - samej jednostki napędowej. Nie będzie to efekt natychmiastowy. Można obserwować stopniowe cykliczne wzrosty temperatur nienaturalne np. wobec wcześniejszych parametrów. Warto więc obserwować uważnie wskaźnik temperatury - zarówno w formie cyfrowej w nowszych autach jak i strzałkę temperatury silnika w przypadku samochodów starszej daty.
Nie należy jednak kierować się wyłącznie poszukiwaniem objawów nieprawidłowego działania układu. Sygnałem do niepokoju powinny być nieterminowe wymiany płynu chłodniczego. Standardowo proces ten powinien odbywać się co dwa lata. W niektórych przypadkach wymiana płynu chłodniczego powinna następować nieco wcześniej i w zależności od liczby pokonanych kilometrów. Patrząc więc na zapowietrzony układ chłodzenia - objawy i problemy z nim związane - można przyjąć, że właśnie profilaktyka oraz regularne przeglądu samochodu są głównym sposobem na ograniczenie ryzyka.
Zapowietrzony układ chłodzenia można odblokować własnymi siłami, choć oczywiście najkorzystniejszym rozwiązaniem będzie oddanie auta doświadczonemu mechanikowi - np. w powiązaniu z ogólnym przeglądem stanu samochodu. Jeśli jednak właściciel auta chce wykonać odpowietrzanie samodzielnie, musi przede wszystkim zwrócić uwagę na właściwą temperaturę silnika. Jednostka napędowa powinna być chłodna - nie wolno rozpoczynać procedury np. po jeździe, ponieważ gorący silnik oraz chłodziwo, pod wpływem ciśnienia będa niekontrolowalne.
Wystarczy do tego - oczywiście przy uwzględnieniu, że silnik jest wystudzony - odkręcenie nakrętki chłodnicy oraz zbiornika wyrównawczego. Uruchamiając w następnym etapie silnik, układ zostanie poddany wstępnej pracy. Jeśli w takiej sytuacji na płynie widać będzie tworzące się pęcherzyki powietrza, będą to pierwsze i podstawowe objawy, że układ chłodzenia jest zapowietrzony.
W takiej sytuacji wystarczy w naturalny sposób umożliwić uwolnienie gazu z systemu. Skutkuje to opadnięciem płynu w zbiorniku wyrównawczym. Należy więc wcześniej przygotować zasobnik tak, by dolać go do odpowiedniego poziomu.
Taka procedura jest standardem w sytuacji, gdy auto ma odpowietrzniki. W przypadku starszych modeli, w przypadku których wyposażenie nie obejmuje tego elementu, niezbędne będzie ręczne odpowietrzenie. Wystarczy do tego zaciśnięcie przewodów tak, by nadmiar powietrza kierowany był do zbiornika wyrównawczego. W momencie, kiedy w nie będzie w jego wnętrzu widać pęcherzy, można założyć, że odpowietrzenie układu chłodzenia zostało zakończone. Dodatkowo warto sprawdzić czy system wentylacji w aucie wytwarza ciepłe powietrze - będzie ono dowodem na to, że układ działa bez zarzutu. Przede wszystkim prawidłowe działanie układu chłodzenia w samochodzie uzależnione jest od wiedzy, świadomości i regularności przeglądów właściciela auta.