Jak samemu wymienić pasek klinowy i nie popełnić błędu

Jak wymienić pasek klinowy?

Pasek klinowy - choć brzmi nadzwyczaj poważnie dla motoryzacyjnego laika - nie musi wcale być aż takim wyzwaniem, na jakie wygląda. Wystarczy przestrzegać kilku zasad, by wymiana paska klinowego odbyła się samodzielnie i bez wsparcia mechanika.

Jak wymienić pasek klinowy - oto dylemat, który potrafi pojawić się znienacka. Choć oczywiście sama wymiana zwykle bywa poprzedzona wizytą w zakładzie i jest zaplanowana, zdarzają się również inne sytuacje. To np. zaskakująca awaria paska klinowego: moment, gdy kierowca zaczyna odczuwać, że z jego autem dzieje się coś dziwnego i nieprawidłowego. Jak rozpoznać uszkodzenie tego elementu? I kluczowa kwestia: na czym polega wymiana paska klinowego, jeśli ma zostać przeprowadzona samodzielnie?

Pasek, czyli właściwie co?

By zrozumieć, jak ważne jest właściwe działanie paska klinowego trzeba przede wszystkim zrozumieć jego istotę: zastosowanie, właściwe działanie i znaczenie dla układu jezdnego pojazdu. Pasek klinowy w silniku odpowiedzialny jest za napędzanie dodatkowych urządzeń - np. alternatora i pompy wodnej oraz sprężarki klimatyzacji czy pompy wspomagania kierownicy. W praktyce więc uszkodzenie drobnego elementu przekłada się na unieruchomienie podzespołów, które są kluczowe dla prawidłowej eksploatacji samochód. Efekt? Uszkodzony pasek klinowy to automatyczny koniec jazdy - konstrukcja auta nie pozwoli na jego dalsze użytkowanie.

Wytrzymałość pasków klinowych

Ważne jest, by regularnie sprawdzać w jakim stanie jest ten element. Jeśli spojrzeć na pasek klinowy, wymiana powinna wynikać albo z doświadczeń kierowcy - odczucia, że z autem dzieje się coś nieprawidłowego - albo z cyklicznej analizy stanu auta. Każdy przegląd samochodu powinien bowiem uwzględniać sprawdzenie prawidłowego działania i naciągu paska. Nie zmienia tego fakt, że trwałość pasków klinowych jest obecnie zdecydowanie większa niż w przeszłości, gdy dość regularnie dochodziło do zaskakujących pęknięć czy ich uszkodzeń. Obecnie dobrej jakości paski klinowe - nie jest to część samochodowa, na której warto oszczędzać - gotowe są do eksploatacji przez ok. kilkadziesiąt tys. km. Dzięki temu wymianę paska można swobodnie powiązać np. z wymianą pasku rozrządu. Nie należy jednak traktować tego jak regułę. Słabsze paski wystarczyć mogą na np. kilkanaście tys. km - w efekcie, przy intensywnym użytkowaniu auta powinny zostać zastąpione np. w ciągu roku. Kluczową kwestią są tu nie tylko właściwości samego elementu, ale również odpowiedni montaż. Ważne są tu m.in.:

● odpowiedni naciąg paska

● właściwy dobór paska do auta

● ugięcie paska.

Co ile potrzebna jest wymiana paska klinowego? Błędem jest generalizowanie: odpowiedź musi być zawsze uzależniona od tego, w jakim jest on stanie - wszystkie prace powinny być więc poprzedzone bieżącą oceną tego elementu.

Jak rozpoznać nieprawidłowe działanie paska?

Jeśli pasek klinowy jest źle napięty - np. zbyt słabo - słychać będzie charakterystyczny, drażniący pisk. Będzie to odczuwalne przede wszystkim w kontakcie z wilgocią. W efekcie źle naciągnięty pasek klinowy będzie o poranku popiskiwał; podobnie stanie się jeśli auto będzie uruchamiane przy zimnym silniku. Nieco inaczej wyglądają objawy uszkodzenia paska klinowego w sytuacji, gdy jest od zbyt mocno naciągnięty. W tej sytuacji naciąg sprawi, że obniży się trwałość tego elementu. W efekcie dojdzie do szybszego zużycia się paska oraz łożysk kół pasowych.

jak naciągnąć pasek klinowy?

Wymiana paska klinowego krok po kroku

Jak naciągnąć pasek klinowy oraz wymienić tę część samodzielnie - bez mechanika? Przede wszystkim, demontaż paska klinowego poprzedzony musi być staranną oceną tego, jak został on zamontowany pierwotnie - ważne, by wrócić idealnie do tego układu. Choć jest to raczej intuicyjne, warto np. zrobić zdjęcie dla porównania - tak, by mieć pewność, że wszystkie elementy mocujące są optymalnie zainstalowane. Niektóre modele samochodów zawierają również plan układu paska klinowego, który jest zamieszczony na np. klapie silnika. W pierwszym etapie należy odkręcić wszystkie śruby. Jeśli technologia zamontowania jest inna - uwzględnia automatyczny napinacz - wystarczy przy użyciu odpowiedniego klucza zwolnić jego napięcie. W ten sposób bezproblemowo można zdjąć pasek klinowy. Wystarczy do tego odkręcenie napinacza i jego zdjęcie. Następnie należy zastąpić go nowym i ponownie doprowadzić do optymalnego napięcia elementu. Można więc przyjąć, że wymiana paska klinowego to proste zadanie pod warunkiem, że odpowiednio oceni się jego stan i typ. Blokuje go wyłącznie napinacz. Należy jednak zwrócić uwagę, że istnieją dwa rodzaje tego elementu - w zależności od nich inaczej wygląda demontaż paska klinowego. W ten sposób wyróżnić można:

● napinacze mechaniczne, które muszą być zdemontowane, aby zdjąć pasek klinowy - poprzez poluzowanie śrub

● napinacze automatyczne, w przypadku których demontaż nie jest konieczny, bo wystarczy zwolnienie napięcia i wyjęcie paska.

Dużą uwagę należy zwrócić na prawidłowy naciąg paska. Sprawdza się to w okolicy połowy odległości pomiędzy kołami pasowymi. Odpowiednie ugięcie powinno sięgać ok. 5-15 mm. Dotyczy to pasków bez automatycznego napinacza. Jeśli pojazd nie wymaga ręcznego napinania, proces ten odbędzie się w pełni automatycznie.

Pasek klinowy a wymiana - co trzeba wiedzieć

Planując wymianę paska klinowego trzeba więc zwrócić uwagę na kilka podstawowych kwestii takich jak:

● regularna ocena jego stanu - zarówno pod kątem mechanicznym jak i tego, kiedy orientacyjnie wypada czas wymiany elementu

dobór paska klinowego do samochodu pod kątem jakości; droższy będzie służył dłużej

● właściwy demontaż napinacza - zwrócenie uwagi na różnice techniczne pomiędzy elementami mechanicznymi a automatycznymi.

Można więc przyjąć, że wymiana paska klinowego nie należy do wyjątkowo trudnych usług serwisowych. Można ją wykonać samodzielnie - pod warunkiem, że właściciel auta ma już nieco doświadczenia w mechanice oraz zna budowę samochodu. Jeśli jest inaczej, lepszym rozwiązaniem będzie oddanie samochodu w ręce specjalistów.