Jak często wymieniać świece zapłonowe?
W nowoczesnych samochodach zapłon bardzo rzadko wymaga jakiejkolwiek interwencji ze strony mechaników. Obecnie są to dość wytrzymałe komponenty, które wytrzymują nawet do 100 tysięcy kilometrów. Wieloletni kierowcy wiedzą jak często wymieniać świece trzeba było dawniej. Montaż zupełnie nowych był konieczny w zasadzie przy każdej wymianie oleju bądź filtrów. Niestety jest także pewna wada ich solidności. Bardzo łatwo o nich po prostu zapomnieć. Natomiast w nowoczesnych układach napędowych są one o wiele bardziej istotne niż przed laty.
Brak zapłonu nawet w jednym cylindrze powoduje nie tylko zakłócenie pracy całego silnika, ale także powoduje, że do katalizatora sączy się niespalone paliwo. W ten sposób doprowadzić można nawet do jego uszkodzenia. Co ile konieczna jest wymiana świec zapłonowych? Jak często trzeba wymieniać świece? Tego dowiesz się właśnie w tym artykule!
Zużycie tego komponentu można bardzo mocno odczuć poprzez słabsze osiągi. Zauważalny jest także znaczny wzrost zużycia paliwa, a silnik coraz trudniej zaczyna zapalać. Wymiana świec w istotny sposób wpływa na wydolność jednostki napędowej. Daje bardzo dużo i pozwala zniwelować tzw. wypadanie zapłonów czyli przypadek, w którym silnik nierówno pracuje. Pozwala także uniknąć sytuacji, gdy świeca zapłonowa przestaje działać całkowicie. Zdarza się to niezwykle rzadko, jednak prowadzi to także najczęściej do bardzo poważnych awarii silnika. Bardzo często kawałek świecy ulega uszkodzeniu i wpada bezpośrednio do cylindra. Ważne są również przewody wysokiego napięcia oraz cewki zapłonowe montowane na świecach w przypadku nowszych samochodów.
Wszystko uzależnione jest od stopnia eksploatacji, modelu samochodu, a także tego jaki kierowca ma styl jazdy. Zdaniem eksperta mimo wszystko świece zapłonowe warto wymieniać okresowo. Nieistotne czy jest to nowoczesny, czy też nieco starszy pojazd. W większości pojazdów wykorzystywane są standardowe świece. Ich trwałość to interwał mniej więcej 30 tysięcy kilometrów. Jednak niejednokrotnie zdarza się, że można korzystać z nich do 100 tysięcy. Niestety nie da się ocenić ich kondycji samodzielnie. Ewidentne pozostają jedynie trwałe uszkodzenia, które wpływają istotnie na pracę silnika. Bez wizyty u mechanika nie da się sprawdzić w jakim stanie obecnie są świece zapłonowe. Co ile więc wymiana? Po upływie interwału wskazanego przez producenta. Ponadto dobrze jest wspomnieć, że nowych nie wolno dobierać na oko i najlepiej jest skorzystać z wiedzy specjalisty. Bardzo ważne są wymiary, kształt, a także specyfikacja cieplna, która determinuje w jakim zakresie świece mogą pracować. Złe dopasowanie powoduje nierówną pracę silnika, a perspektywie dłuższego użytkowania auto będzie spalać więcej paliwa, a silnik zostanie narażony na poważne przeciążenia.
Koszt serwisu świec zapłonowych, kiedy przyjdzie je wymienić to około 100 zł. Jest to bardzo niewielka cena, która pozwala uniknąć wielu błędów wynikających z braku doświadczenia lub elementarnej wiedzy. Przykładowo, nieumiejętne wykręcanie komponentu z reguły spowoduje złamanie izolatora ceramicznego, dokręcenie jej zbyt mocno będzie przyczyną pęknięcia stożka świecy bądź obluzowania się izolatora, z kolei zbyt słabe przykręcenie świecy zapłonowej spowoduje uszkodzenie głowicy i wysokie koszty naprawy.
Przekręcenie świecy uniemożliwia odprowadzanie ciepła, a przegrzanie się stożka poskutkuje przedwczesnym zapłonemi i uszkodzeniem korony tłoka. Bardzo często dochodzi również do tzw. poluzowania pierścieni. W efekcie bardzo łatwo ulec w takiej sytuacji wypadkowi w czasie jazdy, także narazić się na koszty wielokrotnie przekraczające cenę wymiany w autoryzowanym serwisie lub u mechanika.
W trakcie samodzielnej wymiany łatwo można też uszkodzić gwint. Przez to nie będzie możliwe zamontowanie nowej świecy. Naprawa zniszczonego gwintu wymaga demontażu głowicy, a to wymaga bardzo dużych nakładów finansowych. Niejednokrotnie niezbędna jest także wymiana całości konstrukcji w przypadku starszych samochodów. Poza tym własnoręczna wymiana świecy może uszkodzić nawet cały silnik. Wystarczy, że olej zgromadzony wokół szczeliny, w trakcie odkręcania świecy, dostanie się do cylindra.
Maksymalnie po przekroczeniu 50 tysięcy kilometrów. Zalecane jest wspomniane 30 tysięcy, jednak nie zawsze jest to konieczne. Zamontować warto od razu cały komplet, gdyż montaż jednej świecy zapłonowej jest nieopłacalny. Kiedy już konieczna jest wymiana zużytej, to w bardzo krótkim czasie będą psuć się kolejne. Będzie to generowało więc niepotrzebnie dodatkowe koszty związane z dojazdem, a także usługami u mechanika. Ważne jest, aby stale obserwować to jak samochód się zachowuje. Jeśli zauważymy nierównomierną pracę silnika bądź podwyższone zużycie paliwa, jest to jawny znak, że konieczna będzie w najbliższym czasie wizyta w serwisie. Nie warto ryzykować poważniejszych usterek. Lepiej wcześniej wydać kilka złotych, aby w przyszłości oszczędzić tysięcy wydanych na naprawę całych komponentów.