Cewka zapłonowa jest wynalazkiem starszym niż silnik spalinowy, którzy do dzisiaj przetrwał w praktycznie niezmienionej formie. Jest to element układu zapłonowego w samochodach napędzanych silnikiem benzynowym. Cewka samochodowa jest odpowiedzialna za skumulowanie wystarczającej ilości energii, aby doprowadzić do podania iskry przez świecę zapłonową i w efekcie rozruch pojazdu.
Cewka rozruchowa przetwarza prąd o niskim napięciu w prąd o wysokim napięciu. Na cewkę samochodową składa się dwa uzwojenia elektryczne, pierwotne oraz wtórne, które są nawinięte na żelazny rdzeń. Cewka w samochodzie wykorzystuje prawa elektromagnetyzmu. Kiedy prąd dociera z akumulatora do uzwojenia pierwotnego, wewnątrz cewki powstaje pole elektromagnetyczne. Wówczas układ zapłonowy zamyka obwód ładunkiem elektrycznym, czego efektem jest zajście zjawiska indukcji. Załamanie się pola magnetycznego wytwarza prąd, który ma napięcie od ok. 250 do 400 V, który następnie trafia do uzwojenia pierwotnego, gdzie jest zwielokrotniony nawet stukrotnie. Napięcie na tym poziome powoduje, że świeca zapłonowa daje iskrę, podpalającą mieszankę paliwowo-powietrzną.
Cewki zapłonowe są bardzo wrażliwe i podatne na uszkodzenia. Powodem jej uszkodzenia może być wilgoć lub błędy podczas montażu, ale może się popsuć również samoistnie. Zbyt późna wymiana świec i przewodów zapłonowych może obciążyć cewkę rozruchową i znacznie skrócić jej żywotność. Należy pamiętać, żeby cewkę rozruchową dobierać zgodnie z zaleceniami producenta samochodu, gdyż cewki o nieodpowiedniej oporności będą powodowały spadek mocy silnika i większe zużycie paliwa. Cena cewki zapłonowej waha się od kilkudziesięciu, do ponad tysiąca złotych.
4875 produktów
Wybierz auto