Wypalanie DPF – jak wypalić filtr cząstek stałych?

Jak wypalić DPF?

Silniki diesla są powszechnie uważane za nieekologiczne. Aby poprawić czystość spalin emitowanych przez samochody z silnikiem wysokoprężnym, producenci aut montują w układzie wydechowym filtry DPF. To rozwiązanie, zwane również filtrem cząstek stałych, jest wciąż udoskonalane – na początku filtry DPF były dosyć awaryjnym podzespołem, który przysparzał kierowcom sporo problemów. Wypalanie DPF jest sposobem na utrzymanie sprawności filtra przez dłuższy czas. Jak działa ten filtr i jak wymusić wypalanie DPF?

Wypalanie DPF

Jak działa filtr DPF?

Główną funkcją filtra DPF jest wyłapywanie cząsteczek sadzy znajdujących się w spalinach. Wkłady do filtrów cząstek stałych powstają z węglika krzemu. Pory w strukturze tego materiału są mniejsze niż cząsteczki sadzy. Dzięki temu cząsteczki te zatrzymują się w filtrze, a pozostałe spaliny przeciskają się przez filtr i opuszczają układ wydechowy.

Z czasem jednak ilość cząsteczek sadzy zebranych w filtrze zapycha go. W rezultacie przepływ spalin przez układ wydechowy staje się utrudniony. Wypalanie DPF polega na podniesieniu temperatury wewnątrz filtra tak, aby zebrana sadza mogła przepalić się w popiół – około 500 ℃. Popiół ostatecznie zostaje w filtrze, więc prędzej czy później konieczna będzie jego regeneracja. Jednak popiół zajmuje dużo mniej miejsca niż sadza i nie utrudnia przepływu spalin.

Zazwyczaj o konieczności wypalenia filtra informuje kontrolka na desce rozdzielczej pojazdu. Może się jednak zdarzyć, że któryś z czujników również odmówił posłuszeństwa i nie uruchomi kontrolki. Dlatego należy zwracać uwagę na zmiany w zachowaniu pojazdu.

Jeżdżąc samochodem z filtrem cząstek stałych, należy zadbać o sprawność DPF. Całkowicie zapchany filtr powoduje utratę drożności układu wydechowego, a w konsekwencji brak możliwości uruchomienia samochodu. Szczególną uwagę należy zwrócić na takie objawy, jak:

  • spadek dynamiki jazdy
  • opóźniona reakcja na pedał gazu
  • falujące obroty

 

Jak wymusić wypalanie DPF – trzy sposoby na pozbycie się sadzy z filtra cząstek stałych

Aby usunąć nadmiar sadzy w filtrze DPF należy ją wypalić. Można to zrobić na trzy sposoby. Pierwszy z nich to przepalenie DPF podczas jazdy na trasie. Dwa pozostałe odbywają się na postoju.

Wypalanie DPF podczas jazdy

Jazda dieslem na dłuższej trasie jest najlepszym sposobem na dopalanie DPF. Temperatura spalin może wówczas osiągnąć poziom wystarczający do wypalenia filtra. Wszystko odbywa się samoczynnie i często wręcz niezauważalnie dla kierowcy. Dlatego filtr DPF jest najbardziej uciążliwy dla kierowców, którzy wykorzystują samochód głównie w mieście. Jazda dieslem w stanie niedogrzania, na krótkich dystansach, jest szybką receptą na zapchanie filtra DPF.

Wypalanie DPF podczas jazdy

Wypalanie DPF w serwisie

Sposobem na oczyszczenie filtra w samochodzie z dieslem, który rzadko pokonuje trasy, jest wymuszone przepalanie DPF. Przeprowadza się go w warunkach serwisowych z użyciem komputera. Komputer uruchamia proces, który rozpoczyna się od rozgrzewania. Po osiągnięciu odpowiedniej temperatury paliwo jest wtryskiwane do komory spalania. Odbywa się to w innej części cyklu niż podczas normalnej pracy silnika diesla.

Paliwo zostaje dostarczone w suwie wydechu. W efekcie nie zostaje spalone w komorze spalania a zassane do układu wydechowego. Paliwo trafia poprzez kolektor wydechowy do filtra DPF, gdzie dopiero następuje zapłon i wypalenie sadzy. Serwisowe wypalanie DPF powinno być zawsze przeprowadzane przez profesjonalistów w kontrolowanych warunkach.

Wypalanie DPF na postoju

Ostatnim sposobem jest wypalanie filtra DPF na postoju, jest to jednak najmniej polecana metoda. Jeżeli komputer pokładowy informuje o konieczności wypalenia filtra cząstek stałych, a jedyną dostępną wówczas metodą jest dopalenie DPF na postoju, należy utrzymywać obroty na poziomie 2500-3500 obr./min.

Komputer powinien wówczas zainicjować procedurę wypalania i dostarczyć dodatkową dawkę paliwa w suwie wydechu. Należy pamiętać, aby nie wykonywać wypalania na postoju w zamkniętych pomieszczeniach, garażach czy parkingach podziemnych.

Wypalanie DPF na postoju

Ile trwa wypalanie DPF na postoju, w serwisie oraz podczas jazdy?

Aby procedura wypalania DPF na postoju rozpoczęła się, temperatura w układzie wydechowym musi wzrosnąć do właściwej wartości. Dopiero wówczas, na podstawie odczytu czujników i obrotów utrzymywanych przez kierowcę, samochód rozpocznie proces wypalania DPF.

Czas wypalania DPF niezależnie od metody trwa około 20-30 minut. Należy pamiętać, że wypalanie DPF na postoju jest najmniej korzystne dla samochodu. Dlatego w miarę możliwości, lepiej jest zabierać samochód z silnikiem diesla wyposażonym w filtr cząstek stałych na regularną przejażdżkę w trasie.