Zadaniem filtra cząstek stałych jest kumulowanie stałych cząstek sadzy, które są produktem spalania paliwa we współczesnych silnikach. Do niedawna filtry cząstek stałych były montowane wyłącznie w silnikach wysokoprężnych, jednak nowe jeszcze bardziej restrykcyjne normy spalin zmusiły producentów samochodów do montażu tego elementu także w jednostkach benzynowych. Filtry cząstek stałych do samochodów benzynowych po raz pierwszy zamontowano w 2014 roku, jednak na szeroką skalę są stosowane w najnowszych silnikach, które stopniowo wypierają starsze jednostki. O ile mówi się, że warunki pracy filtrów cząstek stałych w silnikach benzynowych są o wiele lżejsze niż w przypadku diesli, to ceny nowych filtrów GPF (Gasoline particulate filter) są dość wysokie. Wymiana filtra cząstek stałych to najlepszy sposób na przywrócenie pełnej sprawności układu wydechowego. Trzeba też mieć na uwadze, że niesprawny układ EGR, turbosprężarka i układ wtryskowy oraz złej jakości paliwo mogą znacznie przyspieszać zużycie filtra cząstek stałych.
Znacznie korzystniej kształtują się ceny nowych filtrów DPF i FAP. Wynika to zapewne z tego, że rozwiązania te są stosowane od lat na szeroką skalę we wszystkich samochodach z silnikami diesla. Filtry różnią się temperaturą dopalania cząstek sadzy. W samochodach wyposażonych w filtry FAP (Filtre a particules) często stosuje się dodatek do paliwa, który obniża temperaturę dopalania cząstek stałych. Dodatek powinien być uzupełniany w interwałach co 60 000 km. Obniżenie temperatury dopalania umożliwia przeprowadzenie skutecznego procesu oczyszczania filtra w czasie jazdy. W przypadku filtrów DPF (Diesel particulate filter) nie stosuje się dodatku, w związku z czym temperatura dopalania cząstek sadzy jest o wiele wyższa. Warto mieć na uwadze, że do oczyszczenia filtra konieczny jest prawidłowy przebieg wszystkich trzech faz procesu dopalania cząstek stałych, czyli: rozgrzewania, dotrysku paliwa i wypalania oraz wygaszania. Właściwy przebieg wymaga specyficznej pracy układu zasilania i dotrysku paliwa do spalin, które są spalane w rozgrzanym filtrze, co powoduje dopalenie cząstek sadzy.
Niestety proces oczyszczania filtra nie przywraca jego sprawności w 100%. Budowa filtra cząstek stałych jest zbliżona do budowy katalizatora. Filtracja polega na wymuszeniu określonego obiegu spalin, w którego czasie zawarta w nich sadza zbryla się na porowatej powierzchni kanałów wkładu. Dopalanie co prawda oczyszcza filtr z sadzy, ale z czasem narasta osad z innych zanieczyszczeń, jednym z nich może być ceryna obniżająca temperaturę dopalania w układach z filtrami FAP. Zazwyczaj kolejne cykle czyszczenia są coraz mniej skuteczne, w filtrze zatrzymuje się coraz więcej zanieczyszczeń i sadzy, a z czasem konieczna jest wymiana filtra na nowy.
275 produktów
Wybierz auto