Brak reakcji na uruchomienie zapłonu silnika może spowodować spore emocje. Niestety rozrusznik podobnie jak inne elementy wyposażenia technicznego samochodu to urządzenie, które w czasie eksploatacji się zużywa. Mając to na uwadze, warto wiedzieć, że jednym z częściej i szybciej zużywających się elementów są właśnie szczotki w rozruszniku. Fakt ten nie powinien specjalnie zaskakiwać, ponieważ szczotki te to element się zużywający.
Są wykonane z drobinek grafitu, a ich praca polega na utrzymaniu stałego kontaktu z wirującą bieżnią komutatora. Taka charakterystyka powoduje, że ze względu na postępujące zużywanie się szczotek, prędzej czy później użytkownik będzie musiał wymienić je na nowe. Warto mieć na uwadze, że szczotki a to tylko jeden z elementów, które zużywają się w rozruszniku.
Dlatego w przypadku serwisu długo już eksploatowanego egzemplarza dobrym pomysłem mogą być szersze oględziny i prewencyjna regeneracja, a w tym wymiana także innych ważnych podzespołów. Tylko kompleksowy serwis rozrusznika umożliwi dalszą długą bezawaryjną eksploatację. Same szczotki do rozrusznika rozwiążą bezpośredni problem usterki, ale możliwe, że problem z rozrusznikiem będzie się powtarzał z uwagi na usterki innych coraz bardziej zużytych elementów.
Aby kupić nowe szczotki, wystarczą dane samochodu. Jednak czasem może okazać się, że rozrusznik był już wymieniany w trakcie dotychczasowej eksploatacji i zamontowano inny model niż ten, który widnieje w dokumentacji technicznej jako wyposażenie oryginalne. W takich okolicznościach trzeba sprawdzić dane rozrusznika.
W przypadku usterki polegającej na problemach z uruchomieniem rozrusznika istnieje duże prawdopodobieństwo, że doszło do zużycia szczotek lub uszkodzenia, które powoduje brak styku szczotek z komutatorem. Rozwiązaniem może być wymiana całego szczotkotrzymacza na nowy. Niewykluczone, że usterka szczotkotrzymacza powoduje problem z prawidłowym ustawieniem szczotek względem komutatora. W takich okolicznościach wymiana samych szczotek może okazać się niewystarczająca.
Usterka szczotkotrzymacza powoduje problem z pracą rozrusznika. W większości przypadków użytkownik obserwuje objawy polegające na tym, że podczas próby rozruchu silnika słychać metaliczny odgłos wrzutki, ale rozrusznik się nie obraca. W takim przypadku warto jeszcze upewnić się, że problem nie jest związany z usterką styków włącznika elektromagnetycznego, które nie zamykają obwodu. Jeżeli po demontażu okazałoby się, że szczotkotrzymacz jest w dobrym stanie, to trzeba sprawdzić stan wirnika i stojana. W przypadku poważniejszych usterek, warto wymienić kompletny rozrusznik na nowy.
643 produktów
Wybierz auto