32 produktów
Wybierz auto
Sonda lambda mierzy skład spalin przepływających przez układ wydechowy samochodu FORD KUGA I. Dzięki temu moduł zarządzający pracą silnika może optymalnie dobierać dawkę paliwa i regulować skład mieszanki paliwowo-powietrznej. Sonda lambda umożliwia zachowanie odpowiednich proporcji paliwa oraz powietrza w mieszance. Optymalna mieszanka dla silnika benzynowego – taka, w której na 1 kg spalonego paliwa przypada 14,7 kg powietrza – jest nazywana mieszanką stechiometryczną. Zachowanie proporcji paliwa i tlenu możliwie zbliżonych do stechiometrycznych przekłada się na sprawną pracę katalizatora redukującego szkodliwe substancje w spalinach.
O niesprawności sondy lambda informuje kontrolka „check engine” na desce rozdzielczej. Kontrolka silnika może sygnalizować również inne awarie, dlatego nieprawidłowe działanie sondy należy zweryfikować poprzez odczyt błędów i diagnostykę komputerową. Nieprawidłowe odczyty sondy lambda uniemożliwiają dobór optymalnych proporcji mieszanki paliwowo-powietrznej, co przekłada się na pracę silnika i zachowanie samochodu podczas jazdy. Da się wówczas zauważyć spadek mocy, a także problemy z osiąganiem prędkości oraz wkręcaniem silnika na wysokie obroty. Zdarzają się także przypadki gaśnięcia silnika. Objawem awarii jest także zwiększone spalanie, które może wzrosnąć nawet o połowę.
Jazda samochodem FORD KUGA I z niesprawną sondą lambda prowadzi w dłuższym okresie do poważnej awarii katalizatora spalin. W efekcie traci on swoją warstwę aktywną i możliwość skutecznego oczyszczania spalin.
Powodem uszkodzenia sondy lambda może być niska jakość tankowanego paliwa. Awarię powodują również cząsteczki wody lub oleju przedostające się do układu wydechowego. Wśród przyczyn problemów z sondą lambda należy wymienić także możliwość zerwania lub przetarcia przewodów łączących sondę z komputerem pokładowym.